Normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Macholover19

Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 09:22

Hallo allemaal,

Bij mijn manege in de buurt staat een shetlander op een klein stukje wei.
De shet heeft geen stal,een weiland vol met prikkel planten,brandnetels etc en de shet krijgt vies water dat nauwelijks verschoont wordt.
De shet wordt niet bijgevoerd,heeft alleen gras en heel veel prikkelplanten,en als het heeft geregend,staat de shet in de modder.
De shet wordt eigenlijk nooit gepoetst(we hebben pasgeleden de manen uitgepluist) en er wordt nooit naar omgekeken.
Ik vind diet niet kunnen, en daarnaast is het weilenad ook niet al te veilig want als ze uitglijd(de wie is vaak heel modderig) valt ze zo de sloot in!
Wij zelf gelden ook als best vaak uit,dus de wie is naar mijn idee ook niet echt normaal.
Vinden jullie dit verantwoord?
En wat kunnen wij doen??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:41

Een shet hoeft niet heel veel voer te krijgen om toch genoeg te eten te hebben, je omschrijving van de wei is daarom ook niet zo van belang. Waar het om gaat is of de shet mager/goed/dik is, niet of jij vindt dat er teveel onkruid staat.
Daarnaast vraag ik me af of jullie zonder toestemming van de eigenaar aan die pony hebben gezeten (uitpluizen manen), want om eerlijk te zijn vind ik het behoorlijk brutaal om zomaar aan andermans pony te komen op andermans terrein!

Wat kun je doen? Je kunt aan de eigenaar vragen of je de pony MAG poetsen en/of mag helpen met de verzorging. Dan kun je zorgen voor schoon water (mogelijk maakt de shet zelf een bende van het water, sommige paarden doen dat). Absoluut NIET zomaar gaan voeren met krachtvoer, appels, wortels, brood en dat soort spul, een shetlander kun je gemakkelijk hoefbevangen voeren met dat spul en dan is de shet heel wat verder van huis. Een shet heeft maar weinig nodig, een groene wei is meestal al teveel voor ze.
Het risico dat de pony in de sloot belandt lijkt me niet zo groot, shetten zijn over het algemeen slimmer dan de mensen waar ze mee te maken hebben 8-)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:46

Je zou eens een briefje achter kunnen laten voor de eigenaar.
Het uitgleiden zal ik me niet te veel zorgen over maken. Een stal is vaak ook niet echt een eerste vereiste... Ik heb een schuilstal, daar staat mijn paard alleen maar in als het warm is, in de regen blijft ze gewoon buiten staan.
Of de shet wel of niet bijgevoerd wordt is waarschijnlijk moeilijk te zeggen, ik neem aan dat je de shet niet elk moment van de dag ziet. Een shet heeft over het algemeen maar weinig nodig, uiteraard wel de nodige mineralen en vitamines maar een shet wordt al snel te dik met alle gevolgen van dien.

Als het volgens jou / jullie echt niet kan zal ik contact proberen te krijgen met de eigenaar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:26

Contact opnemen met de eigenaar.
En tot die tijd uit de wei blijven tot je toestemming hebt van de eigenaar of heb je toestemming? Als je die niet hebt vind ik jullie erg brutaal.
Voor de rest is het al gezegd door Waratje

Macholover19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:39

we mochten de pony verzorgen hoor! een meisje op de manege heeft deze shet als verzorgpony,en wij mochten haar ook verzorgen! We gaan heus niet zomaar in de wei een pony poetsen ofzo hoor! Alleen het probleem is dat wij vaak maar 1x in de week kunnen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:48

Dan weet je toch wie de eigenaar is en kun je dat bespreken?
Dan doe je er iets aan als je het daadwerkelijk erg vind.
Daarmee bedoel ik inplaats van dat je dit op bokt verteld had je tegen de eigenaar kunnen vertellen wat je ervan vindt.