Vandaag wat gerommeld in de opslag, maar heb geconstateerd dat we ratten op bezoek hebben...
Weeeer de vlasbalen kapot geknaagd en nu hele grote (verse) keutels gevonden.
Van de winter hadden we muizen nl.
Voer zit altijd in tonnen, geen rondzwervend ander eten waar ze op af kunnen komen, maar toch is ons plekje dus erg prettig voor ze.
Gif-optie hebben we bekeken, maar dat is niet zo gezond voor onze buur-katten en honden.
Geen optie dus.
Wij zijn nl erg blij met onze buurdierenvriendjes die al veel wegvangen voor ons.
Onze eigen katten doen dat niet en zullen dat ook niet gaan doen; typische binnenkatten en op hoge leeftijd.
Dus: ik moet zelf wat gaan doen...

Heb ze niet gezien.
Gelukkig.
Ik moest wat balen vlas pakken en na de ontdekking van die keutels en kapotte zakken stond ik dus met het mestboy-harkje de vlasbalen naar me toe te trekken.

Stel dat er 1 rat uitschiet...
Of dat je de vlasbaal vast hebt en er komt een rat uit...
Of dat je de vlasbaal opent in de stal en er rent een hele kolonie uit...
Dat alles is niet gebeurd, dus toen mijn bloeddruk en adrenaline weer was gezakt, ben ik gaan CSI-en.
Crime-scene: de gevonden keutels lagen tegen het stalgebouw aan, niet tegen de schutting.
Ook het vlas was aan de kant van het stalgebouw kapot gebeten en tegen de buitenwand omhoog gewerkt.
Alles dus weggeveegd, zodat ik kan zien waar ze lopen of eventueel hun nest hebben.
Crime-scene area: landelijk, dijkhuisje gebouwd op agrarische grond met sloot 3 m verderop.
Maar nu zit ik een beetje vast.
Ik weet dat ze erg slim zijn. En niet goed voor de gezondheid.
Poepen ze bij het nest of er juist vandaan? Of overal?
Heeft het zin om vallen neer te zetten? En welke dan? En waar?
Help?