Moi vs ratten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Moi vs ratten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 20:01

Ik ben niet zo blij.

Vandaag wat gerommeld in de opslag, maar heb geconstateerd dat we ratten op bezoek hebben...
Weeeer de vlasbalen kapot geknaagd en nu hele grote (verse) keutels gevonden.
Van de winter hadden we muizen nl.
Voer zit altijd in tonnen, geen rondzwervend ander eten waar ze op af kunnen komen, maar toch is ons plekje dus erg prettig voor ze.

Gif-optie hebben we bekeken, maar dat is niet zo gezond voor onze buur-katten en honden.
Geen optie dus.
Wij zijn nl erg blij met onze buurdierenvriendjes die al veel wegvangen voor ons.
Onze eigen katten doen dat niet en zullen dat ook niet gaan doen; typische binnenkatten en op hoge leeftijd.

Dus: ik moet zelf wat gaan doen... >;)
Heb ze niet gezien.
Gelukkig.
Ik moest wat balen vlas pakken en na de ontdekking van die keutels en kapotte zakken stond ik dus met het mestboy-harkje de vlasbalen naar me toe te trekken. :')
Stel dat er 1 rat uitschiet...
Of dat je de vlasbaal vast hebt en er komt een rat uit...
Of dat je de vlasbaal opent in de stal en er rent een hele kolonie uit...

Dat alles is niet gebeurd, dus toen mijn bloeddruk en adrenaline weer was gezakt, ben ik gaan CSI-en.
Crime-scene: de gevonden keutels lagen tegen het stalgebouw aan, niet tegen de schutting.
Ook het vlas was aan de kant van het stalgebouw kapot gebeten en tegen de buitenwand omhoog gewerkt.
Alles dus weggeveegd, zodat ik kan zien waar ze lopen of eventueel hun nest hebben.
Crime-scene area: landelijk, dijkhuisje gebouwd op agrarische grond met sloot 3 m verderop.

Maar nu zit ik een beetje vast.
Ik weet dat ze erg slim zijn. En niet goed voor de gezondheid.
Poepen ze bij het nest of er juist vandaan? Of overal?
Heeft het zin om vallen neer te zetten? En welke dan? En waar?

Help?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:33

Neem even contact op met je gemeente, die weet meer van bestrijding en heeft er vaak een bedrijf voor. Daar kan je in elk geval advies/hulp krijgen over hoe gif en vallen te plaatsen zonder de katten te vergiftigen. Afhankelijk van de regelgeving kan dat gratis zijn.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 21:07

tamary schreef:
Neem even contact op met je gemeente, die weet meer van bestrijding en heeft er vaak een bedrijf voor. Daar kan je in elk geval advies/hulp krijgen over hoe gif en vallen te plaatsen zonder de katten te vergiftigen. Afhankelijk van de regelgeving kan dat gratis zijn.

Vorig jaar al uitgezocht, maar dat is niet gratis door de gemeente.

Ik zoek dus De Tip om zelf te bestrijden.
Of heeft iemand het telefoonnummer van die man uit Hamelen ? :P

tamary

Re: Moi vs ratten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:54

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 00:10

Herkenbaar probleem muizen en ratten.

Normaal eet een kat geen dode dieren. Wij zelf hebben rattegif dat doen we in een boterham zakje (zijn roze kleurige haverkorrels heel herkenbaar) doen er een knoop in en leggen dit in het gat waar de muizen en ratten binnen komen. Hierbovenop leggen we een steen. Niet in de buurt van de pony's.

Af en toe kijken we of het zakje aangegeten is of leeg of vaker zakje is gewoon weg.
Dode ratten en muizen vinden wij eigenlijk nooit in de stal heeeeeeel soms op het erf.

Mocht je ooit iets pakken en je ziet een rat, snel een paar stappen achteruit en geef dat dier alle ruimte om weg te kunnen. Zodra je ze klem zet worden ze lelijk, als ze een gat zien om weg te komen zullen ze die benutten ook al is dat langs jou heen (ze willen wel wat ruimte). Ik griezel ook van ratten bij twijfel schop ik altijd even er tegen aan. Maar ik vindt ze niet zo eng als de harige grote zwarte spinnen die ik soms tegen komt :o

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 00:16

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 08:57

Het was vanmorgen weer een hele beproeving.
Gauw paardjes voeren na eerst een weg gebaand te hebben door de spinnenwebben (man, wat zijn ze groot en met veel dit jaar) en op naar de opslag.
Alles helaas nog schoon...
Ze hebben dus een andere looproute dan ik dacht en het nest zal dan achterin zijn.
Fijn.
Als de opslag leger raakt, kom ik dus dichterbij.
* zie al een oog in oog-situatie voor me * :roll:

Dat gifrecept van tamary is zo simpel dat het haast eng is; weer wat geleerd: ratten kunnen geen scheten laten.
Ander gif blijf ik wat huiverig voor: 1 van de buurhonden is nogal zoekerig en tovert regelmatig een dode rat tevoorschijn en gaat er op kauwen...
Als de buurkatten een vergiftigde half dode rat te pakken krijgen, gaat er ook iets niet goed met de kat.

Zo'n vangkooi lijkt mij het meest geschikt, gifvoer daarin en voila: dode rat/muis.

Iemand ervaringen met een vangkooi?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:58

Ik zal het recept van tamary ook eens uitproberen, niet aardig voor de ratten maar wel voor eventuele andere dieren. Nu even uitzoeken wat baking soda is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:14

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 12:56

BlueStar schreef:
Ik zal het recept van tamary ook eens uitproberen, niet aardig voor de ratten maar wel voor eventuele andere dieren. Nu even uitzoeken wat baking soda is.

'plaster of Paris' is in ieder geval gips...
Baking soda is zuiveringszout alias Natriumbicarbonaat.
Mja.
Misschien wel handig voor in de val. :)*

En die tegelversie is geniaal bedacht, ook zo simpel!
Geen idee of een buurtkat dat gaat overleven, mocht die pindakaas lusten... :D

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:00

Als die middelen zo goed zouden werken.. waarom worden ze dan niet commercieel op de markt gebracht?

dat vraag ik me altijd af bij dit soort producten!

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:06

@Bluestar, ik zal even aan me moeder vragen wat bakingsoda is... die weet dat wel, ze is vanavond thuis :)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:07

vangkooi lijkt me diervriendelijker..

beetje pindakaas erin en je hebt ze vrij snel! Vervolgens krijgen ze hier zwemles.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 14:40

robert45 schreef:
Als die middelen zo goed zouden werken.. waarom worden ze dan niet commercieel op de markt gebracht?

dat vraag ik me altijd af bij dit soort producten!

Hier dus nog 1, vandaar mijn 'mja'. ;)

Ik wil dus totaal voorkomen dat mijn medehelpers (lees buurtkatten/honden) eventueel de dupe worden van een ratgerichte actie.
Toch maar een vangkooi, denk ik zo...
Met verlekkerd gif erin; ik hoef ze nl. niet levend aan te treffen... :o

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:09

touwtje eraan en in de sloot ermee :P

probleem opgelost..

Minder dieronvriendelijk dan gif :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:32

fienaaa schreef:
@Bluestar, ik zal even aan me moeder vragen wat bakingsoda is... die weet dat wel, ze is vanavond thuis :)

Ik ben benieuwd door bezig heden vergeten te zoeken dus wacht ik even rustig af ;)

Er zijn wel meer middelen die super werken en voor andere doeleinden te gebruiken zijn.
bijvoorbeeld aardappelzetmeel, maizena super middel tegen luier uitslag. Maar het is een voedingmiddel en verkoopt erg slecht in een pot tegen rode billen :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 20:06

Ik ben nu nog minder blij.
Is mijn tuintje ook nog geheel omgespit door, jawel: mollen... :(
Vanmorgen niets gezien, vanavond waren de hopen onmiskenbaar mol-made.

Nu vraag ik me ernstig af of ik nu ratten heb of mollen of allebei!
Het wordt hier nu wel erg druk met zoveel 'huisdieren' .
Ik heet Mar en geen Noach, heb een grote tuin ja, maar geen ark.

Zoek naar poep-plaatjes van rat en mol om te vergelijken, maar ik krijg alleen maar recepten. _O-

Help? Iemand? :o

Karine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:06

Ik denk dat je dan inderdaad mollen en muizen hebt.
Bij mollen moet je even kijken waar ze het meest zitten en dan
moet je zo'n mollenklem gebruiken.
Meestal zit er dan na 1 nacht wel een mol in.
Misschien kan je op internet nog wat informatie zoek daarover. :)
Nog succes ermee!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:39

Lol Mollen yep die hebben wij ook.
Persoonlijk griezel ik van klemmen, niet van die dingen maar wel van de dode dieren eruit moeten halen. Mijn man heeft een mollenverjager gemaakt, arme buurman want die krijgt ze nu :P hij zet wel klemmen.

Een glazen melkfles (brede opening te verkrijgen bij de zuivelboerderij)
in de plastic deksel een gaatje maken, daar doorheen een ijzerenstangetje.
Onderaan heeft mijn man een kogelachtig stukje ijzer gelast (volgens mij gaat het ook prima met een houten kraal)
aan de bovenkant moet iets komen wat wind vangt (bij ons zijn dit 5 plastic weggooibekertjes geworden.)

Doe de fles plaatsen in de verse molshoop dus even graven naar het gaatje. Bij wind moet het kogeltje/kraal tegen het glas aan tingelen. Mollen haten lawaai in hun gangen, we hadden wij een slimme die dus de fles weer ingebouwd had met aarde, gewoon weer los gehaald en terug geplaatst.

Zodra wij een molshoop zien stopt mijn man de fles erin, er komen geen molshopen bij (bij ons dan hihihi)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:44

Een idee om een kat s'nachts in de opslag schuur op te sluiten?
Kattenbak erbij. Hier is de lucht van kat plus bak al genoeg om geen "huisdieren"meer te hebben die mijn spullen slopen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 22:12

Een klingelfles! Da's een goed idee!

Opslag is open dus zou een kat moeten vastbinden...
Lijkt me niet verstandig, maar kan wel een kattenbak neerzetten voor de buurtkatten.
Wellicht dat die dan op de kattenbak gaan ipv in mijn zandbak; is dat probleem ook weer opgelost. :D

Het rare is dat ik verder geen verse poep heb gevonden in de opslag.
Maar heb van het weekend wat meer tijd voor mijn CSI-project. 8-)

MarietteRV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:58

Hier is de lucht van katten absoluut niet genoeg, als ze er niet bij kunnen hebben zowel muizen als ratten er lak aan dat ze er zijn. Kijk wel uit met gif, een dood dier zal niet door een kat gegeten worden, maar een bijna dood zwalkend dier is wel een prachtig speeltje en dus prooi.
Voor ratten hebben ze ook van die 'lokdozen' maar weet niet zeker of je die als particulier kunt kopen en of dat betaalbaar is. Dingen werken wel prima en je kunt ze op het looppad van de ratten zetten (je ziet ze ook vaak tegen bedrijfsloodsen staan). Wel weer zo neerzetten dat andere dieren er niet bij kunnen komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:48

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:53

je neemt best een traagwerkend gif, want vaak duiden ratten één chinese vrijwilliger aan om iets onbekend te proeven. als die vrij snel dood valt, dan weet de rest ook dat dat niet eetbaar is...

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:47

wij hebben thuis ook last van ratten en er lopen idd ook katten en honden rond. We hebben een rechthoekige kistje gemaakt met een rond gat erin van zo'n 10 cm. ratten en muizen weten zich daar wel doorheen te wringen maar katten doen dat niet.
daar in hebben we een bolletje met ratten gif opgehangen, wel dat traag werkende anders weet de rest dat ook.
wij hebben der nu een stuk minder last van als voorheen.

de manier die vroeger gebruikt werd is een val zetten rat vangen en in de fik steken. ze gaan dan oorverdovend gillen en de rest zal verdwijnen uit angst het zelfde lot te krijgen.

Ik vind het BEHOORLIJK VER GAAN en het geeft mij het gevoel van dieren mishandeling. maarja wat doet dat gif met zo'n beest?? ook niet geheel diervriendlijk toch?