Paddock vernieuwd... bodem erg zacht... beetje eng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Paddock vernieuwd... bodem erg zacht... beetje eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 16:30

Wij hebben een paddock van ca. 13 x 13 meter, met inloopstal. De paddock is 2 jaar geleden aangelegd door een aardige buurman. Maar na 2 jaar was het inmiddels een bende: de bovenlaag was een dikke laag drab van modder vermengd met poep. Het lukte met het slecht weer niet meer om de poep eruit te halen, omdat we de poep nauwelijks meer herkenden in de rest van de drab. Zo konden we niet de winter in.

Nu is afgelopen week de paddock opgeknapt door een grondverzetbedrijf: vieze drablaag uitgegraven en een dikke laag nieuw zand erop, aangelegd met afschot naar een zaksloot. We hopen daarmee de bodem ook wat droger te kunnen houden.

Het ziet er fantastisch uit, maar... de nieuwe zandlaag is nog heel erg zacht. De pony's, een shetlander en een fjord, zakken er ver in weg.
De shet vindt het een geweldige speeltuin: die neemt een sprintje, gaat rollen, springt weer overeind, neemt weer een sprintje, enz. Ze zakt soms tot aan haar knietjes weg, maar dat kan haar pret niet drukken.
Maar de fjord durft nauwelijks te lopen. Ook zij zakt diep weg en eerlijk gezegd vind ik dat een beetje eng. Stel nou dat ze een keer wegzakt en haar balans verliest en omvalt en een been breekt. Ik moet er niet aan denken!

Wat denken jullie... is dat een reeel risico? Of redden paarden zich gewoon toch wel goed op een zachte ondergrond?

xSiep

Re: Paddock vernieuwd... bodem erg zacht... beetje eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:32

Ik denk dat het wel beter wordt na een flinke regenbui! Wat voor zand ligt erin?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:35

Een been breken zal wel meevallen, maar voor de pezen is het niet zo best.
Meestal hebben ze wel door dat ze het rustig aan moeten doen, maar paarden met een beenprobleem wil je er idd niet in hebben.
Meestal duurt het 2 weken voor de boel weer aardig aangelopen is. Als je sneller dat effect wilt hebben kun je best een zware machine er overheen laten rijden. Of zo'n stratenstamper huren aan het in te laten klinken.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 16:37

xSiep schreef:
Ik denk dat het wel beter wordt na een flinke regenbui! Wat voor zand ligt erin?

Het grondverzetbedrijf noemde het spuitzand.

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:47

Denk dat het na een regenbui wel wat meer ingezakt is.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:51

wellicht dat je er gewoon te veel zand in hebt liggen. Van spuitzand heb ik nog nooit gehoord, misschien dat het zand 'grof' van structuur is en op deze manier gaat de bodem slecht 'zitten'. Maar zonder er naar gekeken te hebben of foto's gezien te hebben, kan ik slecht oordelen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:09

dit klopt, het zand moet gaan zitten en dit kan wel enkele weken (maanden) duren.
Veel slepen wil helpen.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:21

het zal best wel een tijdje duren voor het een stevige laag zand vormt.. hier in onze paddock heeft een jaartje geduurd.. daarvoor zakte ook alles weg tot aan de knieën.. het voorste deel ligt er nu heel goed bij!
Met een goede afloop zal het ook wel sneller gaan!
Onze onderlaag is van erg zware leem, waardoor het water zowat altijd blijft staan en het dus vaker/langer erg drassig is, vooral de stukken die ze elke dag vaak begaan, het water lijkt zich dan te vermengen met het zand waardoor het dus pap word (pad naar waterbak en stal toe, de uitloop naar de weide toe bijvoorbeeld) de rest is aardig aangedrukt en stevig, ok er staat soms een waterpoeltje maar dit valt reuze mee!

Dap_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:15

Probeer de baan goed nat te houden