Zoals titel al zegt, de wel bekende hartox voerbox. Wie zijn er over te spreken en wie niet ? Voor en nadelen graag op een rijtje. Ik zit er over na te denken om het aan te schaffen voor mijn 2 kleine ponys op stal zodat ze langer bezig zijn met hun portie hooi. Hoeveel plakken kunnen er in, en zijn ze ook echt daadwerkelijk langer bezig met het hooi eten, of is dit een fabel?
Marqit
Geplaatst: 01-10-10 20:25
Hallo,
Ik gebruik de hartog voerbox voor grasmix (van Hartog) en hooi. Het werkt goed en de paarden zijn veel langer bezig met het eten. Het aantal plakken hangt van de dikte van de plakken af. Ik ben er erg blij mee en de paardjes ook
marijke1983
Geplaatst: 06-10-10 17:20
ik heb er ook 1 besteld , en wil er gewone hooi in doen zouden er 4 of 6 normale plakken hooi in passen.
ik heb op de site van hartog uitgerekent hoeveel hooi mijn paard zou moeten hebben in 24 uur dan kom ik op 9 kilo das ongeveer een half pak maar dat past niet in de voerbox dus zou ik dat in 2 x willen doen overdag staat ze toch buiten en geef ik tussen zo gewoon wat hooi.
wie heeft er al ervaring mee
Dooooo
Geplaatst: 06-10-10 17:30
wij gebruiken ze inmiddels enkele jaren.. Maar binnen enkele dagen hadden de paarden door dat als ze ze omgooiden dat ze er veel makkelijker bij konden. Helemaal bijv de grasmix valt er dan compleet uit. 4 tot 6 plakken hooi gaat denk ik niet passen hoor.. ik denk 3 a 4 maximaal ( uitgaand van normale plakken). Ook de hartog blokken passen er niet in zijn geheel in. Dan zijn er nog 2 verschillende bakken in omloop. Wij hebben ze beide maar de iets kleinere bak is duidelijk veel en veel sterker dan de donker groene iets grotere bak.
Ondanks deze tegenvallers gebruik ik hem nog steeds dagelijks om gewoon hooi en kuil in te doen. Makkelijk om klaar te zetten en hiermee doen ze er inderdaad wel iets langer mee.. maar verwacht niet dat ze dan uren met een bak doen.. Als je hem daar optimaal voor zou willen gebruiken dan zal je hem echt vast moeten maken aan grond of muur.
marijke1983
Geplaatst: 07-10-10 10:39
ik wil hem in de stal ophagen . en het was eigelijk het idee als ze rond 18.00 op stal komt er dan hooi in zit tot de volgende morgen.
Met de compact gras moet je 3 dagen kunnen doen ook uitgaande van een paard dat 24 uur op stal staat. alleen vindt ik eigelijk de conpactgras veel te duur , als ik het kon betalen zou ik het misschien wel doen. maar hoe lang zouden ze daar echt mee doen. word een duur grapje als je er 3 in de week nodig zou hebben
als de bak er eindelijk is ga ik alles maar uitproberen eerder weet je toch niet wat wel en niet werkt
Ik had er inmiddels al eentje besteld die ik zo ga ophalen en wij gaan hen inderdaad vastmaken aan de muur. Bij mij gaat er gewoon hooi in en waarschijnlijk ook lucerne.
marijke1983
Geplaatst: 07-10-10 11:23
ik ben benieuwd naar je bevindingen
rakni
Geplaatst: 07-10-10 11:29
ik heb die grote. Ik heb hem omdat mijn paardje zijn kuil door zijn vlasstal heentrok en dat met uitmesten heel onhandig is. (hij krijgt meer kuil dan hij opeet) De bak bevalt goed, degelijk! Ik hoef nu alleen drollen te scheppen en niet alle kuil op te ruimen. Dat hij langzamer eet dat denk ik niet zozeer. Het veroorzaakt wel minder rommel. De bak los laten staan lijkt mij ook niet zo handig, echt vastmaken aan de muur.
een nadeel vind ik dat je moet opletten dat alle hooi/kuil van goede kwaliteit is, hij kan minder makkelijk een stuk laten liggen.
Oakland1990
Geplaatst: 07-10-10 11:32
Mijn vorige paard heeft zijn kaak gebroken aan die voerbox. De ondertanden zaten klem tussen de spijlen. Zeker met kleine ponys dus oppassen. Verder eten ze er wel trager door, en maken ze minder rommel.
ik heb de voerbox een tijd gebruikt voor mijn paard, maar vond het niet echt een succes. Hij heeft van het begin af aan lopen klungelen en spelen met het ijzeren rek en uiteindelijk heeft dat hem een stuk uit zijn lip gekost. Ik ondekte het pas 's morgens vroeg, de lip was niet meer te hechten en hij heeft er een heel tijd last van gehad. Ze eten inderdaad een stuk langzamer, maar een hooinet is veiliger.
he wat gek alweer iemand wiens paard er ongelukkig van werd!
Ik heb vandaag strotouwtjes (van die stevige) gevlochten en dit in het midden van de tralies van de hartog bak gevlochten. Hij trok namelijk al zijn hooi eruit. Ik heb nu dus 8 vakken in plaats van 4. Ben benieuwd!