eikels/kastanjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mlc

eikels/kastanjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 17:02

ik weet niet zeker of het hier goed staat eigenlijk

Ik vroeg me af of paarden gewoon kastanjes en eikels kunnen eten, of dat dat giftig is voor ze? Ik dacht zelf van niet, maar ik begon te twijfelen en wist zeker dat er hier wel iemand is die dat weet. :o

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:05

Laatst bijgewerkt door Charr_x op 01-10-10 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:06

mlc

Re: eikels/kastanjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 19:43

okay, bedankt!
Maar zijn kastanjes ook giftig? Want ze herten hier eten ze wel, ze vinden het heerlijk en nooit iets mis met ze. Maar ik durf mijn poonie er niet van te laten eten, bang dat het toch niet helemaal goed is.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:44

Ik weet dat eikels voor geiten dodelijk is, dit hebben wij helaas 2 keer meegemaakt omdat kinderen dit voerde.
Neem aan dat het voor paarden dan ook slecht is.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:47

Eikels zijn in grote hoeveelheden giftig, dus van eikels eten kan je paard diarree krijgen (want kleine hoeveelheden gaan ze niet gelijk dood aan). Is dus zeker niet best voor ze.

Wat kastanjes betreft weet ik het niet zeker, ik dacht dat daar hetzelfde voor gold. Dat herten ze kunnen eten betekent weinig - hoe lang volg jij die herten en controleer je ook of ze diarree hebben?

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 20:11

Nemurin schreef:
Eikels zijn in grote hoeveelheden giftig, dus van eikels eten kan je paard diarree krijgen (want kleine hoeveelheden gaan ze niet gelijk dood aan). Is dus zeker niet best voor ze.

Wat kastanjes betreft weet ik het niet zeker, ik dacht dat daar hetzelfde voor gold. Dat herten ze kunnen eten betekent weinig - hoe lang volg jij die herten en controleer je ook of ze diarree hebben?

nou, de herten lopen in een weide (soort hertenkamp ding) en daar ben ik nu al 3,5 jaar een aantal keer per week aanwezig en ik let er idd op of ze diarree hebben ;) De herten krijgen ook redelijk veel kastanjes, want er staan bomen in en rondom de weide die behoorlijk veel kastanjes laten vallen. Ook krijgen ze veel van mensen die voorbij lopen. Maar er is niets mis met ze.
Maar ik wist het toch niet zeker, dus ik dacht ik vraag het hier even, er is vast wel iemand die het weet ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:47

Tja het is ook zo dat herten herkauwers zijn, terwijl paarden iets kieskeuriger zijn in wat ze opeten en kunnen verteren, dus zelfs al kunnen de herten het, is nog niet zeker dat de paarden het ook kunnen vreten.

Ik zal eventjes zoeken of er kastanje-problemen bestaan, moment.

Edit: juist, er staat niet duidelijk in mijn syllabus een stuk over toxische stoffen... Ik ga eventjes bij alle paard-aandoeningen kijken...

Edit2: Laat maar, over toxische stoffen (ook eikels) wordt in mijn syllabus niet gesproken. Mijn boeken hebben allemaal 500+ pagina's dus dat ga ik eerlijk gezegd ook niet even voor je doorkijken. Ik zou nu aanhouden dat ze ze niet mogen eten, omdat ze wat mij betreft heel erg op eikels lijken qua type "zaad" en dus best wel eens die diarree-veroorzakende stoffen die ook in eikels zitten kunnen hebben. :) Tot je het zeker weet.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 21:26

Nemurin schreef:
Tja het is ook zo dat herten herkauwers zijn, terwijl paarden iets kieskeuriger zijn in wat ze opeten en kunnen verteren, dus zelfs al kunnen de herten het, is nog niet zeker dat de paarden het ook kunnen vreten.

Ik zal eventjes zoeken of er kastanje-problemen bestaan, moment.

Edit: juist, er staat niet duidelijk in mijn syllabus een stuk over toxische stoffen... Ik ga eventjes bij alle paard-aandoeningen kijken...

Edit2: Laat maar, over toxische stoffen (ook eikels) wordt in mijn syllabus niet gesproken. Mijn boeken hebben allemaal 500+ pagina's dus dat ga ik eerlijk gezegd ook niet even voor je doorkijken. Ik zou nu aanhouden dat ze ze niet mogen eten, omdat ze wat mij betreft heel erg op eikels lijken qua type "zaad" en dus best wel eens die diarree-veroorzakende stoffen die ook in eikels zitten kunnen hebben. :) Tot je het zeker weet.

okay, in ieder geval heel erg bedankt voor de moeite! :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:47

Geen probleem. Je bent geïnteresseerd of je bent het niet he. _O-

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:25

Teveel van wat dan ook, is nooit goed. Onze paarden staan al jaren onder eiken en nemen regelmatig een eikeltje tussendoor. Nog nooit eikelgerelateerde :D problemen gehad ;)
Groene eikels bevatten giftige stoffen, bruine eikels kunnen ze gewoon eten. Na een dag op de grond, worden eikels al bruin.
Tamme kastanjes, die met die heel stekelige bolsters, zijn niet giftig. Die eten we zelf ook. Tamme kastanjes zijn famillie van de eik. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... nuts02.jpg
Paardenkastanjes, die met de dikke bolsters met weinig stekels zijn wel giftig. Paardenkastanjes komen uit een andere familie dan de tamme kastanjes. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _fruit.jpg
Dit staat gewoon op wikipedia ;)
Mijn paard blijft altijd uit de buurt van kastanjes in het bos, de bolsters zijn te stekelig om stuk te bijten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:33

Mijn pony's eten elk jaar de eikels die in het weiland vallen,ik vind ze terug in de mest.Er is er niet een ooit ziek van geworden,ook geen diaree gehad.Dus ik veronderstel dat ze niet giftig zijn,paarden eten immers geen giftige dingen uit zichzelf,die weren ze.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:15

Eikeltjes kan je voeren mist je het rustig opbouwt (idd te maken met stoffen die erin zitten)en niet te veel. Ik zelf moet ook weer gaan rapen, ik begin er met 2 per dag en max 6 na een hele tijd. Maar meestal geef ik het als een snoepje. Ik vindt ze niet terug in de mest mijn pony kauwt ze echt kapot.