Ik vroeg me af of paarden gewoon kastanjes en eikels kunnen eten, of dat dat giftig is voor ze? Ik dacht zelf van niet, maar ik begon te twijfelen en wist zeker dat er hier wel iemand is die dat weet.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Nemurin schreef:Eikels zijn in grote hoeveelheden giftig, dus van eikels eten kan je paard diarree krijgen (want kleine hoeveelheden gaan ze niet gelijk dood aan). Is dus zeker niet best voor ze.
Wat kastanjes betreft weet ik het niet zeker, ik dacht dat daar hetzelfde voor gold. Dat herten ze kunnen eten betekent weinig - hoe lang volg jij die herten en controleer je ook of ze diarree hebben?
De herten krijgen ook redelijk veel kastanjes, want er staan bomen in en rondom de weide die behoorlijk veel kastanjes laten vallen. Ook krijgen ze veel van mensen die voorbij lopen. Maar er is niets mis met ze.
Tot je het zeker weet. Nemurin schreef:Tja het is ook zo dat herten herkauwers zijn, terwijl paarden iets kieskeuriger zijn in wat ze opeten en kunnen verteren, dus zelfs al kunnen de herten het, is nog niet zeker dat de paarden het ook kunnen vreten.
Ik zal eventjes zoeken of er kastanje-problemen bestaan, moment.
Edit: juist, er staat niet duidelijk in mijn syllabus een stuk over toxische stoffen... Ik ga eventjes bij alle paard-aandoeningen kijken...
Edit2: Laat maar, over toxische stoffen (ook eikels) wordt in mijn syllabus niet gesproken. Mijn boeken hebben allemaal 500+ pagina's dus dat ga ik eerlijk gezegd ook niet even voor je doorkijken. Ik zou nu aanhouden dat ze ze niet mogen eten, omdat ze wat mij betreft heel erg op eikels lijken qua type "zaad" en dus best wel eens die diarree-veroorzakende stoffen die ook in eikels zitten kunnen hebben.Tot je het zeker weet.
problemen gehad