Hooitas

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Hooitas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:16

Sinds kort heb ik een hooitas voor mijn paard (zie ook het paardenkenniscentrum). Op zich een heel fijn ding, maar mijn paard is zo slim om zijn kop aan de bovenkant erin te steken en dan alles binnen no-time op te eten. En dat is nou juist net niet de bedoeling... :+

Wie heeft er een slimme oplossing om dit te voorkomen? Ik heb de tas al wat hoger gehangen, maar wil deze ook niet te hoog in de lucht hebben.

ghisje

Re: Hooitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:23

gewoon lekker het hooi op de grond geven. Is de meest natuurlijke houding voor een paard en slijten de kiezen ook beter af waardoor je minder snel de tandsarts nodig hebt.
De mijne krijgt altijd in 1 hoek van zijn stal zijn hooi. Is dan lang bezig om over alle sprietjes tussen uit te vissen

Tenzij je paardje een stofallergie heeft natuurlijk.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:29

Mijn paard heeft geen stofallergie, maar sleept het hooi wel de hele box door en naar het uitloopje. Mijn idee is dat hij m.b.v de hooitas zuiniger is met zijn hooi en er langer overdoet. Waarom denk je dat zijn kiezen anders afslijten met zo'n hooitas?

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:47

omdat een paard een grazer is, en als een paard met zijn hoofd naar beneden eet sluiten de kiezen precies op elkaar aan ( volgens de tandartsen) als je paard met zijn hoofd van de grond eet staan de bovenkiezen wat naar voren waardoor je sneller kans op haken hebt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:49

kiezen afslijten heeft te maken met de houding waarin ze eten als ik het goed onthouden heb. Als ze met hoofd naar beneden eten, hangt de onderkaak lager en slijten de kiezen gelijkmatiger af.

Wat je kunt doen met je hooitas is een stukje touw met 2 musketonnetje gebruiken om de bovenkant af te sluiten. Aan 1 kant vastklikken en dan met een paar slagen rondom de bovenkanten naar de andere kant en daar weer vastklikken. Zo bind je de bovenkant dicht.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 14:02

Bedankt voor de informatie en ik zal eens kijken of dat met die muskonnetjes een idee is.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:19

toevallig heb ik dezelfde van de week binnengekregen... tenminste bijna :P
Ik heb de trailertas besteld (kleiner formaat) om dat het voor mij niet als doel heeft haar hooi 'te voeren' uit deze tas maar meer lekker als bezigheid tijdens de uren op stal.

Mijne is 'iets vermaakt' aan de bovenkant, er zijn lusjes met haakjes aangezet omdat ik persoonlijk erg bang ben voor schrapen. Mijne ga ik echter terugsturen met de vraag of er meer aangepast kan worden. De lusjes met haakjes is een goede aanpassing maar dan moeten er wel meer op :)

Ik zal kijken of ik vanavond een foto kan uploaden met de aanpassing, want voor 'hoofd erin steken' zou de aanpassing die ik nu heb wel voldoende zijn ... denk ik. Mijn paard echter zou er nog steeds een hoef in kunnen steken (aan de bovenkant), niet geprobeerd want dat risico ga ik toch niet nemen met mijn lenige en schrapende paard.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:17

Ik voer al jaren uit een hooizak. En het maakt echt niet uit of ze uit het gaatje eten of uit de bovenkant. Voordeel vind ik idd dat ze er langer over doen en niet teveem morsen. Ik heb ook een paard wat alles de stal doorgooit en ik kan alles weggooien. Ze lopen 24/7 buiten en ook op de wei dus het is meer tijdverdrijf voor ze

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 15:52

Mijn paard trekt uit de bovenkant veel meer hooi te gelijk mee naar buiten, dan door de gaatjes aan de zijkant. Dus wordt het alsnog een bende.

Annemiek80: ik ben erg benieuwd naar de aangepaste tas van jou.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:45

ghisje schreef:
omdat een paard een grazer is, en als een paard met zijn hoofd naar beneden eet sluiten de kiezen precies op elkaar aan ( volgens de tandartsen) als je paard met zijn hoofd van de grond eet staan de bovenkiezen wat naar voren waardoor je sneller kans op haken hebt

Maar er zijn zat paarden die een pluk hooi pakken en hun hoofd/ hals horizontaal houden en gaan kouwen. die kunnen ook gewoon sluiten hoor. De kaakstand veranderd niet door hoog of laag te eten. Ze pakken dan een pluk en kouwen in een normale stand. dus mijn inziens onzin.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:04

Dit is de tas zelf, de trailertas wel te verstaan, niet de grote versie.
Afbeelding

En dit is de aanpassing die eraan gemaakt is, echter ik stuur hem dus weer terug om nog 4 extra haakjes erop te zetten, want nu past er nog steeds een hoef doorheen.
Afbeelding

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 17:08

Dat is een goede en mooie oplossing! Waarom zetten ze die dingen er niet gelijk erop? Ik neem aan dat meerdere mensen hetzelfde probleem hebben.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:56

Mijn eerste gedachte was...dan maak je de bovenkant toch dicht? :D
Je hebt trouwens ook hooizakken, misschien is dat een beter idee? Die zitten helemaal dicht als ik het goed heb, en hebben alleen 1 gat aan de zijkant.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:59

xNOUSS schreef:
Mijn eerste gedachte was...dan maak je de bovenkant toch dicht? :D
Je hebt trouwens ook hooizakken, misschien is dat een beter idee? Die zitten helemaal dicht als ik het goed heb, en hebben alleen 1 gat aan de zijkant.

als ze daar met hun hoef in komen, ben je nog niet klaar.
ik ken die hooizakken en kan makkelijk een paardenhoef in.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:08

weet je het beste zou nog een hooizak met ritsluiting zijn vanboven :p

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:11

gipsyboy schreef:
als ze daar met hun hoef in komen, ben je nog niet klaar.
ik ken die hooizakken en kan makkelijk een paardenhoef in.

Hoger ophangen?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 18:23

Een ritssluiting zou op zich ook een heel mooi idee zijn, maar ik denk dat als het hooi erin komt dat niet ten goede van de rits komt. De tas met de klipjes lijkt mij daarom handiger, mits er meer aan zitten. Ik vraag mij wel af of de klipjes ook duurzaam zijn.

Yoghurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:40

Ze kunnen er toch ook drukknoopjes aanzetten?
Of zeg ik nu iets heel doms? :o
Mijn probleem is ook dat mijn paard het hooi de hele stal door sleept en dan kan ik alles weggooien. Dat vind ik zonde. Dit leek mij dus de ideale oplossing, maar als mijn paard zijn hoofd er aan de bovenkant in kan steken gaat dat niet goed :+

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 18:42

Ik denk dat kleine druk knoopjes zo weer los springen. Geen idee in welke maten er drukknoopjes zijn...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:44

Yoghurtje schreef:
Ze kunnen er toch ook drukknoopjes aanzetten?
Of zeg ik nu iets heel doms? :o
Mijn probleem is ook dat mijn paard het hooi de hele stal door sleept en dan kan ik alles weggooien. Dat vind ik zonde. Dit leek mij dus de ideale oplossing, maar als mijn paard zijn hoofd er aan de bovenkant in kan steken gaat dat niet goed :+

ja dat kan ook ja maar als je een paard hebt die gewoon zijn tanden er in zet en er effe aan trekt is het gewoon opnieuw open !

Yoghurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:54

Ja, klopt. Maar als er nou hele grote aan zet?
Of zou er dan te weinig ruimte overblijven voor het hooi :P

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:59

hetlevenwint schreef:

Ooit een draadje/dingetje in je broekrits gehad?
Het zweet breekt me uit en nachtmerries van broek stukknippen gaan door me heen omdat ik de rits niet meer open krijg. Met hooi lijkt dat een belofte lol

Drukknoopjes... tja bij mijn paard zou dat wel werken want het is niet zo'n sloper/kauwer/plukker, maar een aantal ruinen bij mij op stal zouden hem toch zeer gauw openhebben als het drukknoopjes zouden zijn.
Hoewel, ik zit even na te denken, in de scheepvaart/bootwereld, heb je speciale drukknoopjes (die moet je draaien en trekken tegelijkertijd om open te krijgen), voor de kap van een boot, dat zou misschien weer wel werken.

Hoe duurzaam de haakjes zijn... tja geen idee nog, ik heb hem nog niet in gebruik, maar het ziet er vrij stevig uit, en de klipjes zijn van hard plastic, zoals ik al zei, ik heb niet zo'n sloper dus mits hij van boven goed dicht zit zodat er geen hoef meer inpast durf ik het wel aan.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 20:33

Annemiek80 : hoe hoog hang jij de zak dan op, als je paard er met zijn hoef in kan komen? Ik heb de hooitas (grote maat) met het handvat op ongeveer 1.60m hangen. Onmogelijk dat hij er met zijn hoef in raakt. Jammer genoeg wel met zijn hoofd... :+

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:59

ik heb hem nog niet hangen, en ook niet niet hangende gehad, heb ook nooit eerder een hooinet oid gebruikt ivm schrapen.

Echter mijn paard heeft behoefte aan veel afleiding op stal (liefst in combi met voer) en door wat rondzoeken kwam ik op deze tas terecht waarbij ze niet in zou kunnen komen mits de bovenkant ook voldoende afgesloten is.

Ik wil de tas ong op kniehoogte hangen om een enigzins natuurlijke houding te creeren.
Mijn paard is echter vrij lenig >.< en zou theoretisch vrij makkelijk er nog in kunnen komen als hij op kniehoogte hangt (als ze gefrustreerd is gaat ze maaiend schrapen en gefrustreerd raakt ze als ze 'niet snel genoeg' kan eten)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:59

Annemiek80 schreef:
hetlevenwint schreef:

Ooit een draadje/dingetje in je broekrits gehad?
Het zweet breekt me uit en nachtmerries van broek stukknippen gaan door me heen omdat ik de rits niet meer open krijg. Met hooi lijkt dat een belofte lol

Drukknoopjes... tja bij mijn paard zou dat wel werken want het is niet zo'n sloper/kauwer/plukker, maar een aantal ruinen bij mij op stal zouden hem toch zeer gauw openhebben als het drukknoopjes zouden zijn.
Hoewel, ik zit even na te denken, in de scheepvaart/bootwereld, heb je speciale drukknoopjes (die moet je draaien en trekken tegelijkertijd om open te krijgen), voor de kap van een boot, dat zou misschien weer wel werken.

Hoe duurzaam de haakjes zijn... tja geen idee nog, ik heb hem nog niet in gebruik, maar het ziet er vrij stevig uit, en de klipjes zijn van hard plastic, zoals ik al zei, ik heb niet zo'n sloper dus mits hij van boven goed dicht zit zodat er geen hoef meer inpast durf ik het wel aan.

nja das ook waar van die rits !