Paard breekt de tent af! Hellup!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Paard breekt de tent af! Hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 10:05

Ik heb een probleem op dit moment, misschien dat iemand nog nuttige tips heeft voor mijn fries van 1.74m hoog, die klimt dus letterlijk zijn box uit, omdat hij paniekerig is.
Dit is helaas ieder jaar zo als ze van het land weer naar binnen moeten.
Momenteel heb ik hem wat kalmerends gegeven, alleen wil dit niet helpen.
Vaak duurt dit een dikke week en dan geeft hij zich eraan over. Het maakt niet uit of ik hem in een andere box zet, hij staat momenteel in een zeer ruime en lichte box waar hij ook naar buiten kan kijken, maar nog is dit niet voldoende om hem te kalmeren.
Als veulen heeft hij altijd in de opfok gestaan en sinds hij daar weg is is dit probleem er al.
Al jaren probeer ik op verschillende manieren hem rustig te krijgen, maar de ideeën zijn op.

wie oh wie kan mij hiermee helpen?!

amazone77

Re: Paard breekt de tent af! Hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:06

staat er een ander langs hem?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:07

Geen stalpaard dus. Om ongelukken en vooral om dierenleed te voorkomen: laat hem buiten staan.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 10:12

Er staan meer dan genoeg rustige paarden om hem heen.

GamblersCup: Het is alleen de eerste week dat hij dit doet, daarna staat hij er altijd zoals elk ander paard rustig bij en zijn er geen problemen meer. Het is puur de overgang van land naar stal.
Dus om dan direct te stellen dat het geen stalpaard is...
Daarnaast moet er wel de mogelijkheid zijn om hem buiten te kunnen zetten, die is er dus niet..behalve de losgooi bakjes, maar er zijn meer mensen die daar gebruik van willen maken dus dat is geen optie ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:14

misschien dan niet te veel aan dacht aan schenken......hopelijk verwond hij zijn eigen niet!
en regelmatig hem er uit halen om buiten te stappen of iets anders met hem te gaan doen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:17

Standaard antwoord waar iedereen altijd boos om word, maar waar ik altijd heel erg achter sta: zoek een stal waar hij wél naar buiten kan. Die zijn er namelijk. En dat voorkomt deze onnodige stress bij je paard.

En "maar" een weekje, je moet het dier zelfs drogeren... da's wél een week dierenleed. En dat is een week teveel.

Maar goed, ik ben wat extremer met zulke dingen, ik wil absoluut niet dat mijn paarden of mijn andere dieren stress hebben, daar hebben ze niet om gevraagd en daar ben ik verantwoordelijk voor.

Afijn, voor nu weet ik dan geen oplossing, maar misschien zou je na de winter wat vaker met een box kunnen oefenen. Dat het idee niet helemaal vreemd is voor hem.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:33

klomp schreef:
Er staan meer dan genoeg rustige paarden om hem heen.

GamblersCup: Het is alleen de eerste week dat hij dit doet, daarna staat hij er altijd zoals elk ander paard rustig bij en zijn er geen problemen meer. Het is puur de overgang van land naar stal.
Dus om dan direct te stellen dat het geen stalpaard is...Daarnaast moet er wel de mogelijkheid zijn om hem buiten te kunnen zetten, die is er dus niet..behalve de losgooi bakjes, maar er zijn meer mensen die daar gebruik van willen maken dus dat is geen optie ;)

Geen enkel paard is een stalpaard!! Dus ook die van jou niet.
Ik neem aan dat hij in de opfok wel buiten stond of in ieder geval in grote loopstallen/boxen ? Je paard staat zomers de hele dag ( en nacht ? ) buiten en nu dag en nacht op stal, en dan vind jij het gek dat hij de stal afbreekt ?
Ik ben het helemaal met Gambler eens. Zoek een stal waar hij in ieder geval 8 uren buiten kan staan. Geen enkel paard hoort dag en nacht op stal, en al helemaal zo'n jong paard niet!!
Je paard drogeren zodat hij rustig word is echt wel de slechtste oplossing!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:36

Waarom zet je je paard uberhaupt op een stal waar deze niet buiten komt?
Buiten komen is toch behoefte nummer 1 voor een paard...
Precies wat GamblersCup zegt, even de moeite doen om iets te zoeken waar hij lekker buiten komt.
Ik weet zeker dat dit probleem dat binnen de kortste keren verdwenen is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:40

Hij komt overdag wel buiten nu, maar staat 's nachts op stal, tenminste dat is wat ik er van begrijp. Werkt afleiding dmv een voerbal oid? Zal wel niet veel uithalen want daar zal hij wel geen aandacht voor hebben in zijn paniek. Is er niet een mogelijkheid dat je tijdelijk een tussenwand verwijdert en hem samen zet met een shet of andere pony/paard? Zijn beste vriendje oid? Of tijdelijk in een grote box zodat dat mogelijk is? Dan is de overgang misschien iets makkelijker voor hem?

En anders een paar dagen vrij nemen en hem er steeds even uithalen en weer terugzetten voor heel kort en hem er dan weer uithalen voordat ie in paniek schiet?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:42

Wie zegt dat het paard in het geheel niet meer buiten komt? Ik kan dat uit de openingspost niet opmaken hoor... Zoals ik het lees kan het paard van TS nu niet meer 24 uur naar buiten. Dat is niet hetzelfde als 24 uur op stal...
Misschien verstandig om door het jaar heen te blijven oefenen, zodat de 'schok' minder groot is?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:43

Voor dit paard is de overgang tussen dag en nacht buiten en dan ineens voor de nacht op stal in andere omgeving, te groot.
Denk dat dit paard beter gebaad is bij of het hele jaar dag en nacht buiten, of het hele jaar, met andere paarden natuurlijk, voor de nacht op stal. Dan is er geen verandering meer, wat rust geeft.
Staat hij naast paarden waar hij ook mee in de wei loopt en goed mee op kan schieten?

Elke dag naar stal halen om daar te poetsen en te voeren zou ook kunnen helpen. Maar het kan ook zijn dat je paard dit ook eng vind omdat hij dan alleen staat. Met mijn pony deed ik dat toen hij in pension stond en dan werd hij na een half uurtje poetsen en eten toch wel onrustig dat hij er weer uit wilde.

Mijn paarden moeten vaak ook weer even wennen als ze na lange tijd dag en nacht buiten met inloopstal voor de nacht weer op stal moeten omdat alles te nat is. Mijn merrie gaat dan de eerst nachten heel veel door de stal lopen en maakt er een puinhoop van. Na een paar nachten went dat en staat ze veel rustiger. Als ik ze elke nacht op zou stallen zou het geen probleem meer zijn, maar dat vind ik persoonlijk zonde. Met droog weer en droge bodem kunnen de paarden prima buiten blijven. Ook in de winter.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:45

Heb je de overgang wel opgebouwd?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:46

Ts schrijft: Daarnaast moet er wel de mogelijkheid zijn om hem buiten te kunnen zetten, die is er dus niet..behalve de losgooi bakjes, maar er zijn meer mensen die daar gebruik van willen maken dus dat is geen optie

Daar maak ik uit op dat het paard dus niet naar buiten gaat. Maar kan het fout hebben.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:47

Monster_tos schreef:
Ts schrijft: Daarnaast moet er wel de mogelijkheid zijn om hem buiten te kunnen zetten, die is er dus niet..behalve de losgooi bakjes, maar er zijn meer mensen die daar gebruik van willen maken dus dat is geen optie

Daar maak ik uit op dat het paard dus niet naar buiten gaat. Maar kan het fout hebben.

Daaruit maak ik op dat hij daar niet 24/7 in kan omdat dan de anderen er niet in kunnen. Maar die losgooibakjes kunnen ze overdag dus wel een paar uur in staan. (ik ken de stal en weet dat die losgooibakjes er zijn en dat ze daar dus overdag wel in kunnen).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:50

Hoera, wel 2 hele uurtjes naar buiten! Daar wordt als 'bewegingsdier' toch dolletjes blij van?
"hoe duidelijk moet een dier zijn om aan te geven dat hij zich niet wenst over te geven aan het ophokken?"

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:51

Ninx schreef:
Hoera, wel 2 hele uurtjes naar buiten! Daar wordt als 'bewegingsdier' toch dolletjes blij van?
"hoe duidelijk moet een dier zijn om aan te geven dat hij zich niet wenst over te geven aan het ophokken?"

_/-\o_

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 10:56

zucht...had het vermoeden al dat ik deze vraag niet zonder kleerscheuren kon stellen op dit geweldig begripvolle bokt van tegenwoordig.
Voor degene die het willen begrijpen, tuurlijk hoort een paard officiëel niet eens in een stal, maar in de natuur...maar die optie heb ik niet.
ik heb al andere stallen geprobeert, maar daar wordt het probleem nog erger.
Waar hij nu staat is de enigste stalhouderij waar hij zich het meest thuis voelt. Hij staat gemiddeld 3 a 4 uur per dag buiten in een loopbakje (waar hij ook kan rennen etc.) en daarnaast krijgt hij iedere dag training, d.w.z.; rijden of longeren etc.

Het gaat dus niet om het feit dat ik geen moeite wil doen, maar op andere stallen ben ik uitgeprobeerd, hij is hier nu eindelijk rustig, dat kan ik heel duidelijk aan hem merken.

In de opfok stond hij inderdaad zomers buiten en 's winters in een loopstal. De rede van zijn paniek nu, is dat hij toen ik hem kwam ophalen uit de opfok hij door de boer toen in een krappe box is gezet met nog 2 paarden...zijn verklaring...je komt hem toch zo halen dus dan kan dat best even met 3 paarden in een box :roll:
ik was kwaad want dat paard moest ineens vanuit een ruime stal in een klein hokje met 2 andere 2jarigen.

Verder is hij eigenlijk altijd heel braaf op stal, het is enkel de overgang van buiten naar binnen.
Oefenen tijdens het weideseizoen heeft geen nut, heb ik al geprobeert, dan klimt hij ook tegen de muur op.
Hij kan in elk geval niet met zijn hoeven erdoor, want dat heb ik dicht gemaakt.
Verder staan hier z'on kleine 40 paarden die allemaal op dezelfde wijze naar binnen gaan van land naar stal die daar totaal geen moeite mee hebben..alleen de mijne heeft het er moeilijk mee.

GamblersCup: ik ben alles behalve boos hoor, ik had alleen deze reactie al verwacht van bokt, een antwoord waar ik nu niks mee kan. Ik zoek het liefste een oplossing in bijvoorbeeld homeophatie
om hem op die manier door zijn paniek te helpen, zijn trauma van vroeger onder controle kan houden, andere oplossingen zijn ook welkom...maar die tot nu zijn gegeven, kan ik niets mee omdat die al geprobeert zijn.
Het is dus dat hij overdag al buiten komt en met name de nacht en ochtend die problemen geven
Soms moet hij tussendoor even naar binnen omdat een ander dan ook gebruik wil maken van één van de bakken, maar over het algemeen kan hij er zeker wel lang in vertoeven.

Ik zou nogmaals het willen oefenen op stal zetten tijdens de zomermaanden, maar dat is geen optie in zijn geval.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:57

Wat een cynisme weer zeg! Ik denk dat als men zijn visie op een normale toon, met uitleg hier wegzet, men meer bereikt dan met dit soort kreten te gooien... (en dan heb ik het niet over de TS)
Laatst bijgewerkt door mamabird op 01-10-10 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 10:57

Mindfields schreef:
Hij komt overdag wel buiten nu, maar staat 's nachts op stal, tenminste dat is wat ik er van begrijp. Werkt afleiding dmv een voerbal oid? Zal wel niet veel uithalen want daar zal hij wel geen aandacht voor hebben in zijn paniek. Is er niet een mogelijkheid dat je tijdelijk een tussenwand verwijdert en hem samen zet met een shet of andere pony/paard? Zijn beste vriendje oid? Of tijdelijk in een grote box zodat dat mogelijk is? Dan is de overgang misschien iets makkelijker voor hem?

En anders een paar dagen vrij nemen en hem er steeds even uithalen en weer terugzetten voor heel kort en hem er dan weer uithalen voordat ie in paniek schiet?

thanks voor de tips..helaas ook al allemaal geprobeert zonder resultaat...het is echt 1 week en dan is het over

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:59

Weer even on-topic dan maar, want die hele wellus-nietus paard binnen/buiten discussie hebben we al vaak gezien en daar komt de TS nu nergens mee.
Ik kan oko niets anders zeggen dan; zorg dat ie zich niet kan verwonden, hopelijk gaat het snel over en is ie snel weer gewend, en probeer volgend jaar idd een beter balans tussen binnen en buiten te vinden zodat ie niet iedere jaar door die paniek heen hoeft. In de zomer bv ook 's nachts een paar uurtjes op stal oid...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:00

kan hij zich verwonden; kan hij eruit springen?

en voor volgend jaar; kan hij zomers ipv 24/7 buiten niet snachts op stal, zodat hij eraan gewend blijft?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:03

joyce B schreef:
Voor dit paard is de overgang tussen dag en nacht buiten en dan ineens voor de nacht op stal in andere omgeving, te groot.
Denk dat dit paard beter gebaad is bij of het hele jaar dag en nacht buiten, of het hele jaar, met andere paarden natuurlijk, voor de nacht op stal. Dan is er geen verandering meer, wat rust geeft.
Staat hij naast paarden waar hij ook mee in de wei loopt en goed mee op kan schieten?

Klopt als een bus, hij heeft er grote moeite mee! :j
Hij staat met 8 vriendjes (weidemaatjes) die hij ook in stal gewoon kan zien en naast staat.

Citaat:
Elke dag naar stal halen om daar te poetsen en te voeren zou ook kunnen helpen. Maar het kan ook zijn dat je paard dit ook eng vind omdat hij dan alleen staat. Met mijn pony deed ik dat toen hij in pension stond en dan werd hij na een half uurtje poetsen en eten toch wel onrustig dat hij er weer uit wilde.

Hij wordt iedere dag meegenomen vanuit de wei om voor de box te poetsen en ik zet hem dan altijd ook even erin voor een klein half uurtje, dit gebeurde ook dagelijks. Ik haalde dan samen met andere stalgenoten (die ook hun paard meenamen) mijn paard op en stonden dan allen in de stal.

Citaat:
Mijn paarden moeten vaak ook weer even wennen als ze na lange tijd dag en nacht buiten met inloopstal voor de nacht weer op stal moeten omdat alles te nat is. Mijn merrie gaat dan de eerst nachten heel veel door de stal lopen en maakt er een puinhoop van. Na een paar nachten went dat en staat ze veel rustiger. Als ik ze elke nacht op zou stallen zou het geen probleem meer zijn, maar dat vind ik persoonlijk zonde. Met droog weer en droge bodem kunnen de paarden prima buiten blijven. Ook in de winter.

Normaal blijven de paarden bij ons tot eind november buiten, maar nu mocht dat plots niet omdat de wei stuk was gelopen bij een andere groep paarden...dus wij moesten ook naar binnen helaas. Ik denk dat zijn biologische klok het er niet mee eens is en daardoor nog paniekeriger is dan voorgaande jaren.

bedankt voor je fijne benadering!
Laatst bijgewerkt door klomp op 01-10-10 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:04

mamabird schreef:
Wat een cynisme weer zeg! Ik denk dat als men zijn visie op een normale toon, met uitleg hier wegzet, men meer bereikt dan met dit soort kreten te gooien... (en dan heb ik het niet over de TS)

Thanx, ik ben bereid alles aan te horen mits het op een normale manier wordt gebracht, lijkt me logisch
al is het voor sommigen niet logisch om eerst normaal te reageren. :D

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:08

Ik vind sommige reactie's hier ook een beetje ver gaan terwijl je vraagt om informatie en misschien tips.
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat een paard werkelijk uit de stal probeert te klimmen.
Maar ik kan alleen zeggen probeer hem zoveel mogelijk aandacht te geven.
En misschien kun je zorgen dat ze altijd wat hooi te eten heeft ofzo?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:08

opisop_shop schreef:
kan hij zich verwonden; kan hij eruit springen?

en voor volgend jaar; kan hij zomers ipv 24/7 buiten niet snachts op stal, zodat hij eraan gewend blijft?

Hij kan zich niet aan de stal verwonden, heb alles hermetisch afgedekt :j
In de zomer oefenen op stal is geen optie, dan wordt hij (logisch ook) nijdig en paniekerig omdat de rest buiten staat, maar ook al zouden die binnen staan (heb het vaak zat geprobeerd) doet hij hetzelfde.

Annumarie schreef:
Weer even on-topic dan maar, want die hele wellus-nietus paard binnen/buiten discussie hebben we al vaak gezien en daar komt de TS nu nergens mee.
Ik kan oko niets anders zeggen dan; zorg dat ie zich niet kan verwonden, hopelijk gaat het snel over en is ie snel weer gewend, en probeer volgend jaar idd een beter balans tussen binnen en buiten te vinden zodat ie niet iedere jaar door die paniek heen hoeft. In de zomer bv ook 's nachts een paar uurtjes op stal oid...

Ik hoop die balans ook te vinden, zodat hij weer rustig wordt (op emotioneel vlak met name)
Ik ga voorlopig denk ik eerst maar met homeopathie eruit te komen.
Bedankt voor je reactie!