Brandmelder in de stal???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Brandmelder in de stal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 09:06

Hallo Bokkers..

Zoals de titel al zegt...wie van jullie heeft een brandmelder in de stal hangen...
of is dit overbodig??
Ik ben er over aan het denken om er een te plaatsen...maar weet niet welke want de meeste kunnen niet tegen stof...
Zouden er aparte melders zijn voor in stallen??

Wie heeft er ervaring mee???

Mousetimor

Re: Brandmelder in de stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:11

ik denk dat het zeker niet overbodig is hoor. je weet maar nooit wat er kan gebeuren. ik denk dat je het beste even kunt informeren welke het beste is voor op een stal. heb er zelf geen ervaring mee maar als ik een stal zou hebben dan zou ik er zeer zeker over nadenken om er een aan te schaffen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:26

zeker niet overbodig, lijk tme juist een goed idee!!
ben alleen bang dat het in onze stal niet gaat lukken. Bij ons wordt er wordt mechanisch uitgemest (met de tractor) dus zal dat ding vast reageren op de uitstoot van de tractor...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:42

Hoor je dat ding dan wel afgaan in het woonhuis als je hem in de stal hangt? Of moet je dan een verbinding maken naar een melder binnen?

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:44

Denk dat het verstandiger is om inderdaad een systeem te maken dat de melder alleen binnen afgaat. Weet niet hoe je paard(en) zullen reageren als de batterij bijv leeg is. Wij mensen worden al gek van die piep, paarden hebben naar mijn idee een beter gehoor dus denk dat ze dan heerlijk de stal afbreken uit angst?

jafotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:44

wij hebben het nu niet,
ken wel iemand die het had,
maar die brandmelder begon steeds te gillen van vanalles en nog wat, en alle paarden werden helemaal gek,
dus de brandmelder is weggehaald.
misschien bestaan er wel speciale stalbrandmelders ?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:48

Vind het geen slecht idee. En er zullen misschien wel systemen zijn die bijvoorbeeld bellen of een alarm in huis af laten gaan.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:55

Op google kwam ik dit tegen http://www.stalbewaker.nl/ wel aardig aan de prijs maar dan heb je wel de zekerheid dat het veilig is.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:57

bij de vorige stal waar mijn verzorgfries stond hadden we er een doe automatisch naar de huistelefoon belde. en als daar niet opgenomen werd belde hij automatisch naar het mobiele nummer.

Geen idee wat voor ding dat was. ik heb een keer gevraagt wat het was en toen zijde ze dit alleenmaar. vond het zelf heel erg veilig :j

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:59

Ik denk dat je op stal een hittemelder moet gebruiken :aj
Die reageren niet op rook, want op stal is altijd stof met opstrooien, vegen ...
En hittemelders worden bijvoorbeeld in keukens en badkamers gebruikt.
Je kunt deze laten doorkoppelen, evt. bedraad.
Ook zijn er rookmelders die de noodverlichting inschakelen.
Vooral in de wat donkere stallen zie je niks meer met een beetje rook ;)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:02

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:29

Xfeno01X schreef:
bij de vorige stal waar mijn verzorgfries stond hadden we er een doe automatisch naar de huistelefoon belde. en als daar niet opgenomen werd belde hij automatisch naar het mobiele nummer.

Geen idee wat voor ding dat was. ik heb een keer gevraagt wat het was en toen zijde ze dit alleenmaar. vond het zelf heel erg veilig :j

Een brandmeldinstallatie kan inderdaad zelfstandig bellen naar een opgegeven nummer. Prijzen voor degelijke installaties: vanaf 5000 euro.........

Melders ophangen is zinloos, die dingen gaan af en niemand die het hoort. Je zult dus minimaal een doorlusbaar systeem moeten nemen, liefst op 230V en de doorlussing zou je dan eigenlijk met funktiebehoudende kabel moeten uitvoeren, zodat de installatie ook tijdens de brand nog enige tijd blijft funktioneren. Tevens moet er dan een mogelijkheid zijn voor een extrene alarmgever en dat kennen de meeste huis-tuin-en-keuken melders niet.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 09:02

Ik hoor ook van veel mensen dat de gewone huisbrandmelder in stal ongeschikt is. Hij schijnt niet tegen het stof te kunnen en gaat daardoor snel af.
Een hittemelder is mischien ook een goed idee....
Wij hebben de stal naast het huis...dus die melder hoor je echt wel!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:15

mamendt schreef:
Ik hoor ook van veel mensen dat de gewone huisbrandmelder in stal ongeschikt is. Hij schijnt niet tegen het stof te kunnen en gaat daardoor snel af.
Een hittemelder is mischien ook een goed idee....
Wij hebben de stal naast het huis...dus die melder hoor je echt wel!!!

Dan behoor jij tot die 5% die zoiets heeft. De meeste stallen die ik ken staan te ver van het huis af om een dergelijke melder te horen.
heb je het weleens uitgeprobeerd? de "hoorbaarheid" van die melders neemt erg snel af wanneer er wat deuren of muren tussen zitten.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 09:47

ja, ik heb het uitprobeert...en ik hoorde hem door het hele huis, zelfs de buren kwamen verschrikt kijken wat dat toch was.....de haflinger stond heel rustig te kijken zo van wat is dit nu weer??

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:51

Je kan ook contact opnemen met de brandweer in je woonplaats en daar om advies vragen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:29

Bij de hittemelders, kun je een relaisvoet kopen, daar kun je een extra sirene aan koppelen, en die in huis hangen
Maar als je hem zo al kunt horen is dit natuurlijk niet nodig.
Sommige mensen slapen dan beter :P

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:35

Heel goed idee !!!!!!!!!!!!!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:17

Firegirl schreef:
Je kan ook contact opnemen met de brandweer in je woonplaats en daar om advies vragen.

Moet je doen, dan weet je tenminste zeker dat het niks wordt.
Een brandmeldinstallatie die meteen de brandweer belt moet gekeurd zijn, reken op 10.000euri's voordat het allemaal in orde is.
Een brandmeldinstallatie die niet naar de brandweer belt hoeft niet gekeurd te zijn en dan zegt de brandweer er niks over, is namelijk niet hun verantwoording.

Oh, en de verzekeraar hoef je ook niet te bellen; die komt gelijk met de NEN-normen op de proppen en als je daar niet aan voldoet, krijg je daar ook geen poot aan de grond.

Catuja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:27

in de stallen waar de paarden staan, hangen ook allemaal rookmelders. eerst vond ik niet onzin. Maar ik vind het nu een heel goed idee..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:32

Ik heb het even aan mn vader gevraagd en dat kan bij nuon beveiliging. (dus het ergens anders af laten gaan.)

Dat kost 1 euro per dag. Dat is inclusief een brandmelder, een deursensor, 2 gewone sensoren, afstandsbediening en bedieningskast. Ook staat het in verbinding met de meldkamer. Wordt ook gratis geinstalleerd!
Het is dus ook gewoon inbraakbeveiliging voor in huis :)

Hij weet alleen niet hoe het zit met de afstand (kast - melder) maar dat staat waarschijnlijk wel op hun site.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:51

ik ken er écht totaal niets van maar het lijkt me toch wel veiliger :Y)

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:13

toevallig hoorde ik hier van de week nog wat over op het nieuws: dat er jaarlijks ontzettend veel (vee)dieren sterven door brand. Men was van mening dat er door de verzekeraars strenger gecontroleerd moest gaan worden op de aanwezigheid van brandmelders in veestallen. Misschien kan je verzekeraar je ook wel van informatie voorzien welke melder er het beste geschikt is voor in een stal.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:16

Ik heb thermische brandmelders op stal staan en ook een brandblusser. Ze zijn geschakeld op het alarmsysteem in huis. Dus als ze af gaan, gaat het alarm in huis ook af. Er staat een zwaailicht aan de zijkant van de stal wat dan ook gaat branden, zodat ik kan zien dat het om de stal gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:45

DeLabrador schreef:
toevallig hoorde ik hier van de week nog wat over op het nieuws: dat er jaarlijks ontzettend veel (vee)dieren sterven door brand. Men was van mening dat er door de verzekeraars strenger gecontroleerd moest gaan worden op de aanwezigheid van brandmelders in veestallen. Misschien kan je verzekeraar je ook wel van informatie voorzien welke melder er het beste geschikt is voor in een stal.

Hoezo moet die verzekeraar daarop controleren?
En als die melders er niet zitten, wat dan? Er is geen enkele wetgeving die je verplicht om brandmelders in je veestal te hangen en er is ook geen enkele verzekering die daar eisen aan stelt.
Daarnaast, wat is "ontzettend veel"? Heb je enig idee hoeveel dieren we in NL houden?

Zoals al eerder gezegd, die verzekeraar geeft geen idee waar ie over praat en zolang een brandmeldinstallatie niet automatisch doormeldt naar de brandweer, kun je doen en laten waar je zin in hebt, geheel naar eigen believen, inkl alle bijbehorende overlast.