Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
S__L schreef:Hooi achterin gooien waardoor ze dus aan het lage gedeelte met hun kont staan en daar dus ook plassen..?
tessacheyenne schreef:heb je voor gebruik van de matten ze eerst goed ontvet of ze direct in de stal gelegd? Kan zijn dat de matten te vettig zijn waarop de urine blijft "hangen"???
MarjaR schreef:Vanmiddag hebben we onze nieuwe stalmatten in de stal gelegd en ze al op hun plaats liggend geboend met een heet sopje.
Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van de vochtdoorlatendheid: dat boenen viel helemaal niet mee, want al het water dat ik erop gooide zakte meteen weg. En soppen zonder sop is niet makkelijk.
Daarna heb ik met de waterslang meteen even de muren van de stal schoongemaakt en ook dat koude water was in een ommezien verdwenen.
Ik heb dus eigenlijk echt goede hoop dat het met de urine van de pony's ook goed gaat werken. Zojuist heb ik ze in de stal gezet en ze vonden het eerst maar raar, die rubber bodem.
Ben benieuwd hoe de stal er morgen uit ziet. Ik hoop droog!
santana67 schreef:Ik strooi een heel dun laagje zaagels eroverheen neemt de urine goed op en met een schrapper (een soort trekker worden veel gebruikt in koeienstallen) uitmesten.
alexandras schreef:Ik heb al heel veel jaren stalmatten in inloopstallen. Mijn paarden plassen er niet op en dus blijft het droog. Mijn ervaring is dat ze niet graag ergens plassen waar het tegen hun benen spat. Kun je niet een stukje creeren met zand, dan zullen ze daar op gaan plassen en niet meer op de matten.
Lisa91 schreef:Wij hadden de tip gekregen om de matten te behandelen met een mengsel van heet water en zeep om ze meer vochtdoorlatend te maken. Gewoon een paar emmers in de stal gooien en even inborstelen met een bezem.
Het heeft bij ons wel geholpen; misschien voor jou ook het proberen waard?
liess1 schreef:misschien moet je het buitenterrein groter bestraten,zodat je dat schoon kunt vegen en dan toch vlas in de stal doen,dat absorbeert enorm. Wij hebben bv bij de schapen ook het buitenterrein bestraat en omdat die ook al hun stro naar buiten lopen,hebben ze een randje aan het einde van de bestating zodat ze niet al het schone stro in de blub lopen. Dat werkt goed. Nu kunnen schapen misschien beter over een randje stappen dan paarden,maar het is een ideetje..