Ellendige natte stalmatten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Ellendige natte stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:00

Vorig jaar heb ik stalmatten gekocht.
Daar waren een paar redenen voor:
Ten eerste zou de stal minder glad zijn; de vloer is nl. te glad gevlinderd en als de stal leeg is en nat, dan glij je zo op de vloer uit.
Ten tweede omdat de vloer van de stal naar voren toe afloopt en de plas dus door de hele stal liep. Als de merries achterin plasten (want ze staan altijd met hun kont naar de muur), dan liep het dus van achter naar voor en was dus alles nat (en glad), dus ook de plek waar we het hooi gooiden.
Ten derde: ik meende stro uit te sparen doordat er minder verbruik zou zijn, omdat het droger zou moeten blijven.
Ten vierde: minder stroverbruik betekend ook minder mestafval, die ik elke 3 weken moest wegbrengen, dus dat zou ook al weer schelen.

Ik meende dus hoofdzakelijk de nattigheid te verminderen met urinedoorlatende stalmatten.
Helaas, niks is minder waar. Het duurt een eeuwigheid voor dat de urine weggezakt is.
Nu we een ruin hebben die ook nog eens in het midden plast, is het helemaal erg. Hij wandelt de nattigheid door zijn hele stal.
Bij mijn merrie heb ik nu toch weer stro erop gegooid. Ik hoopte dat dat dan zou helpen; in het onderste laagje dan wat urineopvang en het merendeel zou er dan doorheen sijpelen......niks hoor.....ik kan dus nu net als voorheen de stallen uitmesten. Ik heb net zo veel mest als voorheen zonder stalmatten.

Strokorrels/ vlas e.d. zijn voor ons geen optie. Ik heb namelijk open loopstallen. In het verleden al eens geprobeerd, maar ze wandelen het zo de stal uit. Doen ze met stro ook wel, maar dat veeg je gemakkelijk terug de stal in.

Dus ik zit te denken om die matten weer eruit te gooien....of heeft iemand een beter idee?

Gabytje

Re: Ellendige natte stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:04

Ik ben zelf ook nooit een fan geweest van die matten, ik zou zeggen eruit gooien! :+

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:08

Hooi achterin gooien waardoor ze dus aan het lage gedeelte met hun kont staan en daar dus ook plassen..?

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:10

heb je voor gebruik van de matten ze eerst goed ontvet of ze direct in de stal gelegd? Kan zijn dat de matten te vettig zijn waarop de urine blijft "hangen"???

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:29

S__L schreef:
Hooi achterin gooien waardoor ze dus aan het lage gedeelte met hun kont staan en daar dus ook plassen..?

Daar poept mijn merrie en voorin niet :+ Dan poept ze dus op haar hooi Ze gaat eigenlijk de hele zijwand af met poepen.
De ruin voeren we het hooi nu inderdaad achterin de stal, omdat die in het midden plast en het daardoor achter in 1 hoekje het droogst blijft.

Maar het feit dat het zo nat is in de stal zint me niet. Als de paarden nu gaan liggen, krijgen ze van die vieze plakkerige natte stinkplekken.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 30-09-10 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:31

tessacheyenne schreef:
heb je voor gebruik van de matten ze eerst goed ontvet of ze direct in de stal gelegd? Kan zijn dat de matten te vettig zijn waarop de urine blijft "hangen"???

Dat zou niet echt noodzakelijk zijn, dus hebben we dat niet gedaan.
Maar zou dat trouwens na 1 jaar gebruik niet zowieso eraf "gesleten" moeten zijn die vetlaag?

Ik kan het natuurlijk altijd nog eens proberen om ze te "ontvetten".
Kan ik dat dan met een gewoon afwasmiddel doen, zoals Dreft?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:26

Ik heb nu net stalmatten aangeschaft en heb dus nog geen praktijkervaring. Maar ik werd door de leverancier gewaarschuwd dat we ze eerst met een heet sopje met afwasmiddel moeten boenen om ze te ontvetten. Daarna afspoelen met heet water en dan pas gaan gebruiken. Dit alles inderdaad omdat er als gevolg van het productieproces een vettig laagje op zit dat er eerst af moet voor optimale werking.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:33

Je hooi ophangen?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 16:31

het gaat niet alleen om het hooi.

Ik erger me er aan dat die stallen zo nat blijven met stalmatten. Dat zou niet de bedoeling zijn. De urine zou meteen moeten weglopen. Volgens de verkoper zou het zo er doorheen moeten lopen, ze had zelfs iemand gehad die dat niet geloofde en de mat onder de kraan was gaan houden om te kijken of het wel waar was....en volgens haar was hij heel verbaasd om te zien dat het dus waar was. Leuk, zo'n verkooppraatje denk ik nu; bij ons werkt het alleen niet zo. Ik heb er naast gestaan toen 1 van de paarden net geplast had. Na een kwartier lag de hele plas er nog, na een half uur was ik klaar in de stallen en lag het er nog steeds!

Ik MOET nu gewoonweg alsnog stro erin gooien omdat de paarden anders in hun eigen plas liggen.
En dat was nu weer net niet de bedoeling.
Ik wilde van het stro af. Op die manier zouden we ook de stalmatten terug kunnen verdienen, door geen of minder stroverbruik.

Maar goed, morgen ga ik kijken of ik de stalmatten eens uit de stallen kan halen, afspuiten en dan met een schrobber en afwasmiddel erover heen. Kijken of het helpt.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:18

Vanmiddag hebben we onze nieuwe stalmatten in de stal gelegd en ze al op hun plaats liggend geboend met een heet sopje.

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van de vochtdoorlatendheid: dat boenen viel helemaal niet mee, want al het water dat ik erop gooide zakte meteen weg. En soppen zonder sop is niet makkelijk.

Daarna heb ik met de waterslang meteen even de muren van de stal schoongemaakt en ook dat koude water was in een ommezien verdwenen.

Ik heb dus eigenlijk echt goede hoop dat het met de urine van de pony's ook goed gaat werken. Zojuist heb ik ze in de stal gezet en ze vonden het eerst maar raar, die rubber bodem. :)
Ben benieuwd hoe de stal er morgen uit ziet. Ik hoop droog!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:32

@Isabonny : van welk merk heb je de matten?? Is het die dikke soort met noppen aan de onderkant ??

Om iets aan het afvoerprobleem te doen moet je helaas de boel opnieuw van een laagje beton voorzien en de andere kant op laten aflopen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:33

MarjaR schreef:
Vanmiddag hebben we onze nieuwe stalmatten in de stal gelegd en ze al op hun plaats liggend geboend met een heet sopje.

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van de vochtdoorlatendheid: dat boenen viel helemaal niet mee, want al het water dat ik erop gooide zakte meteen weg. En soppen zonder sop is niet makkelijk.

Daarna heb ik met de waterslang meteen even de muren van de stal schoongemaakt en ook dat koude water was in een ommezien verdwenen.

Ik heb dus eigenlijk echt goede hoop dat het met de urine van de pony's ook goed gaat werken. Zojuist heb ik ze in de stal gezet en ze vonden het eerst maar raar, die rubber bodem. :)
Ben benieuwd hoe de stal er morgen uit ziet. Ik hoop droog!

Wat voor matten heb jij gekocht?

Ik ben er gisteren niet meer aan toe gekomen om de stallen leeg te halen en de matten schoon te spuiten en te schrobben (lag in bed met ontzettende migraine). Dus eens kijken of we dat woensdag inplannen, want dat is toch een heel karwei: uitmesten en dan met die zware matten gaan slepen.

Ik hoop dat dat de oplossing is, want de vloer van de stallen opnieuw doen (Zoals Dubbeldun voorstelt) is geen optie. De vloeren zijn extra naar voren aflopend gemaakt, omdat aan de achterzijde ons bedrijf zit en daar geen mogelijk is om een afvoer/goot te maken. Die zit daarom aan de voorkant. Door matten te leggen, hoopten we dat de urine onder de matten door naar voren zou lopen. Maar ja, nu loopt het merendeels nog over de matten naar voren en maar een klein deel komt onder de matten door.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:19

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:26

wij gebruiken vlas op de rubber matten. Hier heb je maar een dun laagje nodig om de boel droog te houden.
Misschien dat ze dit minder snel naar buiten lopen?
Ik las je bericht nog eens en dat dit geen optie was, succes verder

Groeten,
Marieke

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:36

Ik strooi een heel dun laagje zaagels eroverheen neemt de urine goed op en met een schrapper (een soort trekker worden veel gebruikt in koeienstallen) uitmesten.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:49

Heb je al contact gezocht met de leverancier van je matten???

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:54

Ik heb al heel veel jaren stalmatten in inloopstallen. Mijn paarden plassen er niet op en dus blijft het droog. Mijn ervaring is dat ze niet graag ergens plassen waar het tegen hun benen spat. Kun je niet een stukje creeren met zand, dan zullen ze daar op gaan plassen en niet meer op de matten.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:55

wij hebben dat probleem ook en halen nu de matten er uit en leggen dan stoeptegels op de roosters vroeger koeienstal geweest

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:55

Ik heb ook rubberen matten in stal. Ben er nog steeds erg blij mee.

Een gedeelte zijn van Divoza en het andere heb ik tweedehands op mp gekocht

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:02

Wij hadden de tip gekregen om de matten te behandelen met een mengsel van heet water en zeep om ze meer vochtdoorlatend te maken. Gewoon een paar emmers in de stal gooien en even inborstelen met een bezem.

Het heeft bij ons wel geholpen; misschien voor jou ook het proberen waard?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 23:19

santana67 schreef:
Ik strooi een heel dun laagje zaagels eroverheen neemt de urine goed op en met een schrapper (een soort trekker worden veel gebruikt in koeienstallen) uitmesten.

Zaagsel mag ik niet bij de boer brengen. In het verleden heb ik dit trouwens ook gehad (totdat de boer het niet meer wilde) en ook zaagsel wandelen ze de stal uit. Als ze met hun modderhoeven in en uit lopen, dan blijft dat ook zo lekker aan hun hoeven kleven en dan ligt het door de hele uitloop.

alexandras schreef:
Ik heb al heel veel jaren stalmatten in inloopstallen. Mijn paarden plassen er niet op en dus blijft het droog. Mijn ervaring is dat ze niet graag ergens plassen waar het tegen hun benen spat. Kun je niet een stukje creeren met zand, dan zullen ze daar op gaan plassen en niet meer op de matten.

Ik heb een hele uitloop waar ze kunnen plassen, maar ze willen het gewoon in hun stal doen...of het nou spettert of niet. Ze lopen 24/7 los, dus in principe zou de stal schoon kunnen zijn als ze alles buiten deden, maar helaas lopen ze er echt voor naar binnen }:0

Lisa91 schreef:
Wij hadden de tip gekregen om de matten te behandelen met een mengsel van heet water en zeep om ze meer vochtdoorlatend te maken. Gewoon een paar emmers in de stal gooien en even inborstelen met een bezem.

Het heeft bij ons wel geholpen; misschien voor jou ook het proberen waard?

Ik wilde zowieso de matten weer eens schoonmaken en dan alsnog met een sopje schoonmaken, maar ik las nu ergens dat het het best was met kokend heet water en sop. dat wordt al lastiger, want we hebben alleen maar koud water achterom. Dan moet ik dus met kannen water gaan slepen, maar ja, als het beter is, dan gaan we dat toch maar proberen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 09:18

Gisteren de matten uit de stallen gehaald en schoongespoten en geschrobt....wat een hels karwei. Ben 4 uur aan 1 stal bezig geweest!
Eerst de stal uitmesten(dat was zo gepiept, want we houden het dagelijks bij). Toen de matten (zo'n 38 stuks van 50x50cm) uit de stal slepen en 10 meter verderop langs de goot uitspreiden.
Toen de bovenkant afspuiten en het hardnekkige vuil met een handborstel eraf schrobben.
Ik dacht dat er geen schrobborstel (met steel dus) was, aangezien me een handborstel werd aangereikt, bleek die er later toch te zijn, dus heb ik voor niks nu overal spierpijn van het gebukt staan schrobben :roll: .
Toen met een sopje erover schrobben en weer afspuiten.
De tegels allemaal omdraaien en de onderkant afspuiten.
Ik moet zeggen dat er onder de tegels een heleboel modderachtige rotzooi zat (wat dus wel kan met een open inloopstal, want 3 meter voor de stallen begint de onverharde grond en die is momenteel ook erg modderig).
Met en met is dus wel wat door de tegels heen gedrongen, maar het ging veel te langzaam.

Als ik nu met gewoon water op de tegels spuit, dan zie ik het er inderdaad doorheen lopen, maar ....het is de een voor de andere tegel. Er zijn tegels waar het dus niet zo snel doorheenloopt of gedeeltes van een tegel waar je dus aan de ene kant ziet dat het water weg is en aan de andere kant staat het dan wel nog. De kant waar het op blijft staan heeft ook (lijkt het) een dichtere structuur.
Maar goed, over het algemeen loopt het er nu vrij snel door heen.

Ik hoop dat het zo blijft. Ik heb namelijk ook het vermoeden als de paarden eenmaal een paar keer gepoept hebben en hun poep in de mat hebben gelopen, dat het dan ook niet meer zo snel doorloopt.
Misschien moet ik wel elke week even met een gieter water de tegels afspoelen en schrobben.
Maar ik had begrepen dat anderen maar een keer of 2 per jaar hun staltegels schoonmaakten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 12:34

UPDATE

Nou, we zijn inmiddels een dikke maand verder en ik hoor mijn schoonvader alleen maar klagen over de ammoniakstank.
Mijn ivoorwitte merrie (cremello) heeft een zwarte buik en vieze plakkerige achterbenen, die ik niet meer met de borstel schoon krijg.
En dan blijft haar stal nog wel het droogst!

De stal van de ruin wil je helemaal niet zien :n . Die plast in het midden, maar alleen achter in de hoeken is het droog. Het is niet dat de urine niet wegloopt, want die zie ik aan de voorkant er gewoon onderuit lopen.
Het gaat alleen niet snel genoeg.
De matten blijven te lang nat van boven.
En de matten stinken echt naar mest. Iets wat we voorheen alleen roken als we 1 keer in de week de stallen met stro leegtrokken.

De voordelen die ik dus tot nu toe ervan heb is:
- minder glad in de stal.
- vlugger klaar met uitmesten doordat we geen gepruts met stro hebben.
- geen stroverbruik, dus minder mest, dus minder vaak mest wegbrengen.

Nadelen:
- stal blijft te lang nat, waardoor paarden in plas liggen en vies/plakkerig worden en stinken.
- zwaar en veel uren werk om matten schoon te maken
- stallen stinken (en de omgeving, trekt zelfs door het hele bedrijf als de poort achter openstaat)

Wij vinden het geen optie om weer iets op de matten te gooien om het droger te krijgen. Dat was nl. niet de bedoeling om daar weer geld aan uit te geven. Daarbij komt dat hetgeen je erop gooit eigelijk alles opzuigt en daardoor de werking van de vochtdoorlating dus geheel teniet wordt gedaan. Ook gaan de kleine vezels in de matten zitten, waardoor het moeilijk wordt om ze vochtdoorlatend te houden.
De matten zouden zich zelf ook in principe terug moeten verdienen door het afnemende strogebruik (volgens de verkoopverhalen). Als je er dan ipv goedkoop stro weer duur zaagsel/ vlas of iets dergelijks op moet gaan gooien, dan hadden we net zo goed gewoon bij stro kunnen blijven.
Ik zit er zelf aan te denken om de matten eruit te gooien, maar dat moet ik toch nog maar eens met mijn stalgenoot overleggen. Kijken wat zij daar van vindt.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:44

misschien moet je het buitenterrein groter bestraten,zodat je dat schoon kunt vegen en dan toch vlas in de stal doen,dat absorbeert enorm. Wij hebben bv bij de schapen ook het buitenterrein bestraat en omdat die ook al hun stro naar buiten lopen,hebben ze een randje aan het einde van de bestating zodat ze niet al het schone stro in de blub lopen. Dat werkt goed. Nu kunnen schapen misschien beter over een randje stappen dan paarden,maar het is een ideetje..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 13:04

liess1 schreef:
misschien moet je het buitenterrein groter bestraten,zodat je dat schoon kunt vegen en dan toch vlas in de stal doen,dat absorbeert enorm. Wij hebben bv bij de schapen ook het buitenterrein bestraat en omdat die ook al hun stro naar buiten lopen,hebben ze een randje aan het einde van de bestating zodat ze niet al het schone stro in de blub lopen. Dat werkt goed. Nu kunnen schapen misschien beter over een randje stappen dan paarden,maar het is een ideetje..

Nee, het is dus niet de bedoeling dat we toch nog strooisel gebruiken.
De matten zouden zichzelf terug moeten verdienen doordat er geen strooisel meer hoefde te worden gebruikt.
Als ik er strooisel op gooi, dan neemt dat alles op (hebben we ook al geprobeerd) en dan loopt er dus vrijwel niks meer door de matten. Dan werken die matten dus niet meer voor de functie waarvoor ze zijn bedoeld, namelijk om de urine weg te laten lopen.
En dus kan ik de matten dan net zo goed eruit gooien en alleen strooisel gebruiken.