afspuiten met koud water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kossmerrie

afspuiten met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:48

Iemand bij ons op stal spuit zijn paard altijd af met koud water, water uit de kraan, na rijden.
paard is altijd heel bezweet en nog een beetje buiten adem, maar is dit wel goed??
want ik heb het idee dat juist de spieren verkrampen omat het plotseling zo koud wordt.

Emma

Re: afspuiten met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:49

De benen afspoelen na het rijden met koud water is zeker wel goed,
Het hele lichaam kan ook wel in de zomer, dan is het warm genoeg, maar in de winter lijkt het me niet heel verstandig..

kossmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:55

de benen is wel goed ja, maar hij spuit het hele paard af met koud water en dan bij ongeveer 20 graden. Dat vind ik toch een beetje koud.

Gabytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:05

Ik ben het eens met emjam. De benen is altijd goed na het werk, maar zijn lichaam zou ik toch nie tdoen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:05

Bij de (m)endurance gooi je altijd koud water op de paarden tijdens het rijden. Als je ze maar niet direkt stil zet er na. Regen is ook koud water....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:06

Bij 20 graden is dit geen enkel probleem.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:08

20 graden is niet koud!
In de winter zou ik dit niet aanraden, maar bij 20 graden? Waarom niet?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:11

Ik moest zelfs een keer een periode bij 11 graden mijn paard met imavarol wassen van de DA om van haar schimmel af te komen. Paard vond het niet erg en is er niet ziek van geworden. Je moet dan natuurlijk niet in eens de spuit erop zetten maar geleidelijk laten wennen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:18

Het beste is met lauw warm water en geen koud water ook niet in de zomer!
Das nml een behoorlijke knal op de spieren.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:20

Heb hier alleen koud water, maar mijn paard vindt het altijd heel fijn om afgespoeld te worden. Doe meestal wel alleen de benen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:21

moah, de spieren liggen vrij diep van een paard. Eer je daar bent zijn de meeste allang gestopt met spuiten. Over het algemeen maak je het paard oppervlakkig koud en nat wat zo weer warm is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:43

een warm paard wat ineens met koud water word afgespoten krimpt in mekaar,gevolg spieren verkrampen mee.
Ik gebruik toch liever lauwwarm water.In de zomer als het echt snikkie heet is spoel ik de hoeven en onderbenen met koud water,rug hals en achterhand spons of spuit ik af met lauwwarm water.

kossmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 08:04

funnyhorses schreef:
een warm paard wat ineens met koud water word afgespoten krimpt in mekaar,gevolg spieren verkrampen mee.
Ik gebruik toch liever lauwwarm water.In de zomer als het echt snikkie heet is spoel ik de hoeven en onderbenen met koud water,rug hals en achterhand spons of spuit ik af met lauwwarm water.

dit dacht ik ook altijd, Ik spons mijn paard altijd af met lauw water. En benen dan soms gewoon met kraanwater, maar ik vin dit wel te koud voor het hele lichaam.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:55

funnyhorses schreef:

Mijn paard krimpt nooit ineen als ik koud water over heen heen gooi als ze warm is. Bij de endurance is dat namelijk gebruikelijk om een warm paard stil te zetten koud water er over om te koelen en weer verder gaan (of niet). Ze vind het heerlijk en moeten alleen even wennen. Ze staat met de winter ook buiten en gewoon in de koude regen (ja ze kan naar binnen maar doet dat bijna nooit).

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:22

Denk dat mijn paard gelijk 2 maten kleiner wordt...die krimpt al in elkaar als ik zijn staart eens was en de druppels tegen zijn poezelige achterwerkje spatten... Koukleum eerste klas!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:27

Funnyhorses heeft een punt, op een hete zomer dag bedacht ik me om mijn paard zonder werk lekker te koelen, ben toen daarna zelf onder de koude douche gaan staan en wist niet hoe snel ik er onder vandaan moest. Heel kort is het wel lekker, maar en hele douche doe ik echt niet meer. Niet bij mijzelf en niet bij mijn paard. Denk namelijk niet dat het goed voor het hart is, want die gaat heel snel en onregelmatig kloppen. Voortaan mar lekker lauw water gebruiken :) .

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:16

De paarden in de endurance zijn ook wel effe warmer gereden dan een van onze paarden,ze mogen tenslotte niet oververhit raken.
Bovendien is er altijd een veearts bij die dan de hartslag end meteen controleerd.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:20

funnyhorses schreef:

Ik kan nieteens koud water gebruiken bij 1 van mijn paarden! Dan flipt hij helemaal door.
Zolang het lauw warm water is geen probleem.

Ben blij dat hij dit zelf aangeeft. Water voelt ijskoud aan op een warm paard. En dus nooit goed.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:52

ik spuit mijn haf in de zomer gewoon met koud water af en dat vind ze heerlijk.
ik heb ook geen warm water op stal dus kan niet anders.
maar als het kouder word spuit ik zowiezo niet meer af.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:04

ik spijt altijd de benen af met lauw water koud water is niet goed voor de spieren vooral als je paard heet is en je gooit er kpoud water op lis niet erg prettig

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:39

Blijkbaar verschilt dat erg per paard en moet je dus even kijken wat je paard aangeeft. Mijn paard vind het prima en lekker en geeft altijd aan als haar iets niet deugd.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:18

Vienna2007 schreef:
funnyhorses schreef:

Ik kan nieteens koud water gebruiken bij 1 van mijn paarden! Dan flipt hij helemaal door.
Zolang het lauw warm water is geen probleem.

Ben blij dat hij dit zelf aangeeft. Water voelt ijskoud aan op een warm paard. En dus nooit goed.

Nooit goed? :+ Dan geeft mijn paard het verkeerd aan, want zij vindt het juist fijn. :') Ik sproei het dan een beetje over haar heen, niet zo dat ze een hele douche krijgt van koud water.

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:32

20 graden is absoluut NIET koud voor een paard. Als het 20 graden is was ik mijn paard ook regelmatig en spuit ze inderdaad lekker af. Maar als het onder de 15 graden komt dan zou ik alleen nog de benen doen. Ik stap sowieso me paard eerst volledig uit voordat ik de spuit erop zet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:05

Voor dat het koude water op de huid en spieren komen ben je wel even bezig als ze goed in hun vacht zitten. Over het algemeen komt er warm water van de pony's af. De vacht laat moeilijk water door nu die wat langer is. Daarom kan het zelfs nu geen kwaad om even de zweetplekken eraf te spoelen. Je kan een paard door zijn vacht dus ook niet vergelijken met jezelf. Bij ons komt kou wel direkt op de huid en spieren

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:11

de spieren van een paard liggen ook veel dieper dan die bij mensen en ook daarom niet met jezelf tevergelijken.