Veulentjes uit de weide halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Veulentjes uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:22

We zitten zowat met een "klein" probleem... Het is eerder vervelend.
We hebben twee veulentjes die nu pas afgespeend zijn van de merrie. Ze zijn ongeveer 5 maand en kunnen al aan het halstertje lopen, maar verder laten we ze gewoon veulen zijn, samen in de weide.
Maar dan is het een dilemma om ze uit die weide te halen! Ze maken er werkelijk een spelletje van, althans het merrietje. De hengst laat hem normaal pakken als hij alleen zit, maar als het merrietje erbij is dan hebben ze pure fun om telkens weg te rennen als we ze in een hoek proberen drijven... Blijven staan en UREN (ja werkelijk uren :D) wachten helpt niet, ze blijven dan gezellig voort eten alsof we ze niet eens wilden meenemen.
Uiteindelijk hebben we het hekken opengezet en ze zo naar stal gedaan (ze gaan wel zelf), maar ik denk dat dit ervoor zorgt dat het probleem nog meer escaleert. Hoe ga je hier nu eigenlijk mee om?

Gabytje

Re: Veulentjes uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:06

Pfew moeilijk en herkenbaar probleem. Ik zou zeggen niets forceren en hopen dat deze fase snel voorbij gaat :D hoe slap het advies ook is

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:50

als ze blijkbaar zelf langs afzettingen vanuit de wei naar de stal kunnen lopen zou ik het zelf eerst zo doen en door veel in de buurt te zijn ze handmak maken, bij ze in de wei lopen om uiteindelijk voor ze uit naar de stal te lopen wat dan gaandeweg moet worden dat ze me zouden volgen naar de stal, wat dan uiteindelijk gaat worden dat ze aan een touwtje met me meelopen naar de stal.
spelenderwijs en niet met jagen en gedoe want dat spelletje is nou eenmaal veel te leuk, en verkeerd gedrag is snel aan, maar moeilijk af te leren dus dat kan je beter zien te voorkomen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:10

Ik vind het advies dat Marigold geeft een goed idee voor als het echt niet lukt, verder wil ik je nog wat tips geven:

in plaats ze in een hoek te jagen, ga gewoon in hun buurt in de wei zitten met wat lekkers voor ze, ga een boek lezen/ met iemand kletsen en negeer ze verder volkomen. ritsel af en toe met een plastic zakje om hun aandacht te trekken, en als ze bij je komen, geef je ze bijvoorbeeld een stukje appel.
Of loop naar ze toe, doe alsof je ze in de hoek drijft, en ren dan vrolijk weer weg. Vaak snappen ze het na een tijdje niet meer en komen ze nieuwsgierig achter je aan. (dat is te hopen :') )

Probeer niet alleen naar de wei toe te gaan om ze er uit te halen, maar ook om ze alleen even een worteltje en een aai te geven, zodat ze (hopelijk) in de toekomst komen als je ze roept? heeft ook een flinke tijd geduurd met mijn 5jarige arabier, die vond het heeeeeeerlijk om mij het hele weiland door te laten ploegen :+

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:16

Als ik het goed lees, zet je ze wel op stal? Doe je dit iedere avond? Als dat zo is, kun je ze iedere ochtend rustig halstertje omdoen en dan oefenen met naar de wei brengen. Als je dit gewoon iedere dag oefent, kom het van de wei naar stal vanzelf wel. Ik zou ze in ieder geval niet in een hoek proberen te drijven, krijg je alleen maar stress van.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:06

Wat ook wil helpen om ze makkelijker te laten worden is dat als zij op stal staan in de box te gaan en dan lekker overal kriebelen. Na een paar dagen komen zij vanzelf naar je toe voor aandacht.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 22:57

Ja helaas is het zo dat het eigenlijk geen al te nieuwschierige veulens zijn, althans op de weide toch niet... Ze eten dan gezellig met z'n tweetjes verder. Ze hebben echt zoiets van ah je kan ons toch niets maken nu we hier samen zijn!
Momenteel moeten we ze dus inderdaad uit de weide halen. Op stal halstertje aan en zo naar de weide gaat al bij al goed en vrij netjes! Ja we zijn er ook pas mee bezig, het is niet dat dit al maanden aanhoudt. Maar ze moeten gewoon op stal omdat er geen schuilhok is en eigenlijk ook geen mogelijkheid om ze altijd buiten te laten.
Met wat lekkers moet ik ze misschien inderdaad proberen verleiden, maar ik denk dat ze dit nog niet goed begrijpen dat mensen ook lekkers geven :D! Meer doen is dus vooral de boodschap lijkt mij. Werken we zeker aan! Alvast bedankt voor de tips, maar meer is natuurlijk altijd welkom!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:56

Ik heb voorin de wei een kleiner stukje afgezet. Dat helpt ook wel voor veulentjes. Dan heb je ze in elk geval al in een kleiner stukje en heb je ze al sneller..
Een van mijn tactieken om een paard te pakken is het niet aankijken, kijk gewoon een andere kant op en loop verder wel resoluut op het paard af.
Maar ik heb ook wel eens veulentjes gevangen door ze na te doen, klinkt raar, maar een beetje briesen en schrapen helpt soms al om hun nieuwsgierigheid te wekken, hihi..
Neem lekker een emmer veulenkorreltjes mee. Die kleine brokjes eten ze makkelijker en dus hebben ze eerder door dat het lekker is, neem deze emmer altijd mee als je ze gaan pakken, dan leren ze de beloning.
En zoals gezegd is, ga vaak de wei in om alleen even te knuffelen o.i.d. Maak ze lekker mak!!

Het halster omdoen is het handigst dat je het kopstuk even losmaakt. Dan begin je op de schoft wat te kriebelen en zo sla je je arm over de hals van het veulen heen en schuif je het halster over de neus, achteruit lopen kun je oplossen door er iemand achter te zetten..
Ga niet alleen en laat ze zeker nooit winnen!! Dat hebben ze heel snel door!!