Alleen staan - acceptabel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Alleen staan - acceptabel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 15:59

We zijn nu drie weken bezig om mijn pony met de andere drie al aanwezige paarden te introduceren. Maar dit gaat absoluut niet goed.
Hij heeft er eerst een dag en nacht bij in gestaan, maar is toen echt in elkaar gemept, dus hebben we hem in het aangrenzende weiland gezet.
Hij staat nu twee weken apart maar ze kunnen wel neuzen en elkaar zien. De afgelopen 5 dagen geen geruzie meer gezien, ze staan vaak samen te slapen (well aan aparte kanten van het hek), ze leken elkaar eindelijk te accepteren.
Dus vanmorgen het tussenhek weer opengedaan.

Het paard wat eerst voor problemen zorgde was nu vrij ontspannen, alleen een van die anderen was nu aan het meppen en opjagen.
Mijne is heel onderdanig en laat dat ook duidelijk zien, maar dat is kennelijk niet goed genoeg.

Dus vanmorgen weer wat kleine schaafwondjes en heb ik hem maar weer terug gezet.

De andere paarden staan al een jaar of 7 bij elkaar, maar ik had niet verwacht dat er een nieuwelijk bij zijn zo lastig zou zijn.

Is het acceptabel om hem in de aangrenzende wei te laten staan? De andere paarden zijn soms helemaal aan de andere kant van hun weiland en hij kan ze dan niet zien. Dan gaan ze hinniken over en weer.

Maar hij staat dan wel 'alleen', en dat vind ik echt niet leuk. Gaat het nog goedkomen denken jullie?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:00

Misschien moet je ze gewoon bij elkaar laten lopen en dan niet de nieuweling steeds weg halen?
Of eerst laten wennen met 1 van je andere paarden?
Natuurlijk wel zo dat geen van je paarden geblesseerd raakt.
succes! :)

Thirty

Re: Alleen staan - acceptabel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 16:03

Dat had ik wel zo gedaan, maar dan had ik geen pony meer over gehad, echt. Ze joegen hem non stop door de wei, in een hoekje en slaan naar hem. Hij zat onder de bijt en trap wonden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:04

Eerst laten wennen met één van de andere paarden, tot hun rangorde goed en duidelijk is, dan weer proberen?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:06

Kan je ze niet 2 aan 2 zetten? Dus diegene die nu ontspannen was bij jouw paard?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 16:07

Ja dat zou misschien wel kunnen inderdaad.
Maar ben nu wel bang om eerlijk te zijn, maar ik kan het natuurlijk proberen over een paar dagen.

Het doet gewoon pijn om te zien dat het nog steeds niet gaat >.<

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:08

Dat lijkt mij idd ook een goede oplossing, zet ze eerst 2 aan 2, dan staat ze iig niet alleen. Als dat beter gaat kun je ze misschien samen zetten.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:10

Ik heb dit ook gehad. Heb toen de grootste relschopper eruit gepakt en die een week bij de eenling in gezet, toen de volgende een week erbij in en als laatste allemaal bij elkaar.

Het kost even tijd, maar als ze elkaar maar accepteren en met rust laten. Als mens vind je ook niet altijd iedereen even leuk, toch?

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:10

Ik zou ze allemaal tegelijk in een nieuwe wei doen , dan zijn ze allemaal op vreemd terrein en dan gaat het voor 90% goed

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:13

Je kan ze het beste of bij elkaar doen op een vreemd terrein.

Of eerst met een kennis laten maken, en dan langzaam op bouwen.

Een paard hoort niet alleen te staan, ook niet gescheiden door een draadje.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 16:14

we hebben geen vreemd terrein! ruim voldoende land voor 4 paarden, maar dan moeten ze wel bij elkaar kunnen.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:29

Naast elkaar in aangrenzende weides is toch ook prima? Als ze zo allemaal gelukkig zijn.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:32

Gewoon eerst 1 paard erbij zetten , dat ene paard is dan ook "alleen" , dus die heeft lang niet zo'n grote mond als 3 paarden die gaan samenspannen tegen "de nieuwe" ;)

Twee eenlingen bij elkaar gaan instinctief dan toch een verbond aan , want een paard alleen voelt zich niet veilig.

Als ze zo 2 aan 2 gewend zijn en je paardje een maatje heeft gevonden , dan kun je ze daarna weer bij elkaar zetten en zal hij al veel gemakkelijker geaccepteerd worden , omdat hij dan al een maatje binnen de groep heeft.

Eventueel als de andere 2 echt etterbakken zijn die hem zien als een kans om hogerop binnen de groep te komen , dan kun je er ook nog voor kiezen om de rest 1 voor 1 een paar dagen samen met jouw paard te zetten , zodat ze ieder voor zich al een koppeltje met hem gevormd hebben.

En dan daarna het hele spul samen. Dan ziet niemand hem meer als "die nieuwe" :)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:47

mijn paard is erg dominant
en heeft eerst 2 jaar lang aangrenzend aan een ander weiland gestaan.
daardoor werd ze steets liever met de rest
en nu staat ze 2 jaar in een kudde.