Schuilboogtent wat voor ondergrond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Schuilboogtent wat voor ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 12:00

Ik heb dus een schuiltent voor mijn paarden van 5 bij 3. Het staat nu gewoon in het land met als ondergrond zand. Heb er al stro in gegooid ook, maar ik wil het gaan betegelen. Heb al genoeg tegels om in en rondom de tent te betegelen. En dan komt over de tegels stro (aleen in de tent uiteraard). Ik heb momenteel ook voor en achterzijde nog open, ze kunnen dus lekker rondjes lopen wat ze regelmatig doen :D. Alleen bij heftige kou en een sterke wind wil ik de achterkant naar beneden doen.

Zijn er meer mensen met zon tent? En wat is jullie ondergrond? Hebben jullie ook betegeld of anders?

pmarena

Re: Schuilboogtent wat voor ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:36

Hier gewoon zand , bevalt het beste. Laat snel water door , paarden kunnen er lekker op liggen. Beter dan stro dat uitnodigt om op te piesen en poepen , en daarnaast ook nog eens nat wordt van de regen....

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:37

Het af van de ondergrond, wat je het beste kunt leggen.
Zit je op veen, zand, klei of nog iets anders?

Overigens zou ik er geen stro in leggen hoor. :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 13:50

Daar hebben jullie best een punt inderdaad. Mijn veulen was in eerste instantie enige die er poepte. Die veegde ik er steeds uit. Er ligtr nu sinds 3 dagen stro en er wordt volop gezeken en gescheten... Wij hebben kleigrond.

Ik heb het over de binnekant van de tent als het goed is blijft het daar droog (A) en regent het niet binnen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:03

Als het droog blijft kun je er zelfs voor kiezen helemaal niets neer te leggen. :)

Anders lijkt op klei betegelen wel een goede optie. :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 14:13

Dat dacht ik in eerste instantie ook. Alleen vind ik dat mijn paarden ook buiten de tent een stuk nodig hebben om niet in de blub te staan. (dat is in de winter heeeel erg bij ons). Ik ga dus zoiezo aan beide ingangen een stuk betegelen. Daarom zat ik erover na te denken om dan ook binnen te betegelen. Maar nu twijfel ik weer haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:31

Hoe krijg je het voor elkaar dat er geen regen in komt , draai je de tent met de wind mee ofzo :P

Hier komt er echt wel eens regen binnen hoor als de wind verkeerd staat ;)

Ik wilde eerst ook betegelen maar heb daar toch vanaf gezien. Wil namelijk dat ze ook lekker kunnen liggen en op tegels liggen dat is natuurlijk niks :n

Dus gewoon lekker zand. Moet dan onder de tent wel hoger zijn dan daarbuiten , anders loopt het water naar binnen als je eens flinke buien hebt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:33

mirka1994 schreef:
Daar hebben jullie best een punt inderdaad. Mijn veulen was in eerste instantie enige die er poepte. Die veegde ik er steeds uit. Er ligtr nu sinds 3 dagen stro en er wordt volop gezeken en gescheten... Wij hebben kleigrond.

Ik heb het over de binnekant van de tent als het goed is blijft het daar droog (A) en regent het niet binnen...

....en daarom moet je dus geen stro neerleggen , stel zwijnen worden het dan meteen :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:36

Grappig, ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig hoe zo'n tent er uit ziet en wat zoiets kost!
Zou iemand eens een foto kunnen plaatsen en wat zijn daar de grootste afmetingen van?
Moet je er een vergunning voor hebben om zoiets neer te zetten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:39

Zie http://www.tackroom.nl , vergunning ligt aan je gemeente uiteraard , hier mag je in principe niks van boven een meter in de wei zetten , zelfs je afrastering niet :P

Maar ze zitten er hier niet zo bovenop dus hij staat nu al ruim een jaar :)

Zal ook wel schelen dat hij een tikje beschut staat , en groen is dus niet zo heel erg opvalt.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 15:49

Tot nu toe is het droog geweest binnen in de tent. En ik hoopte eigenlijk dat dat altijd zo was....

Ik moet zoiezo binnen de tent ophogen inderdaad, zal de stro eruit halen. Tot een paar dagen geleden deed mijn volwassen merrie het standaard net voor de tent. Daar lagen alle hopen maar nu helaas ook in men tent :(

Pmarena heb je wel om je tent heen betegeld? Heb ff snel op je site van paddock paradise gespiekt (A) maar zag alleen de aanbouw van stallen. (heb niet heel je profiel gezien was ongeduldig het laden duurde zolang op men werk)

aerdenhout1 heb fotos op mijn hyves je kan ze zien onder mapje Mirka, Fearless en co. Die is voor iedereen zichtbaar :) En op tackroom heb ik hem besteld inderdaad :) Niet goedkoop maar wel een goede investering! Ik wil met de tijd verder gaan uitbouwen maar dat komt nog. Eerst eens kijken hoe deze het houdt. Mijn extra zeil heb ik trouwens omgedraaid :s die moet ik nog goed leggen haha.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:54

Hier een tip:betegel de ondergrond en leg er rubber tuintegels/speeltuin tegels in.
Je kunt ze ook krijgen met verbindingsstukjes zodat de tegels niet uitelkaar kunnen glijden.
Is lekker zacht om op te liggen,laat zich prima schoonvegen en is vochtdoorlatend! ;)

Waar je ze kopen kunt?
Gewoon op marktplaats,dan heb je ze vaak voor gemiddeld 2 à 3 euro per stuk en er zijn verschillende diktes in te krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:55

Ojee , dan zou ik echt HEEL rap het stro er uit halen , en maar heel hard gaan duimen dat ze zichzelf nu nog niet aangeleerd hebben dat de boogtent hun overdekte WC is :=

Nee , we hebben een zandpaddockje / longeercirkel met daar langs de kant de boogtent. Dus alles zand. Boogtent was ook maar voor 1 jaar , eigenlijk had de stenen stal al af moeten zijn maar dat duurt nog wel een paar weken :=

Ik vind de tent juist wel heel erg goedkoop ! Is het betaalbaarste "stalletje" dat ik kon vinden +:)+

Je moet het alleen wel goed beschermen tegen lompe knollen die er langs willen schuren :(

Maar met de wind / regen / sneeuw kan hij prima overweg hoor , echt veel degelijker dan een standaard partytent :j

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:13

Is volgens mij wel de goedkoopste stal inderdaad. Maar vind het nog wel veel geld (A) Maar dat komt miss ook omdat ik momenteel veel da kosten kwijt ben voor mijn veulen. Maar dat is weer een ander verhaal.

Die van mij schuren er gelukkig niet, maar vorige week stond een paard van een vriendin van mij erbij en die stond ertegen aan te schuren. Ik heb gezegd dat ze die gelijk daar weg kon halen, en die komt daar ook niet meer te staan. Ook niet voor eventjes.

Haha dat vraagt iedereen ook of het een partytent is en of die wel stevig genoeg is. Geweldig!

Die tip van rubbertegels vind ik geniaal funnyhorses! Dat wordt alleen volgend jaar pas want ik zit nu echt krap bij kas komende maanden. Ik wil nog extra zand storten moet even kijken hoe ik dat fincancieel ga halen. Maar dat is gewoon een must en dan de tegels aan de voorkant van de tent. Dan kunnen ze er deze winter mee vooruit. En volgend jaar kijk ik wel verder :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:21

Mirka
de tegels (beton en rubber) hoeven niet veel te kosten,heb je al stoeptegels?Die kun je vaak zelfs gratis krijgen op marktplaats.
En dan zou ik gewoon zo met en met als je een advertentie ziet van rubber tegels ze gewoon kopen (meestal bied men toch niet meer dan 4 tegels aan)dan komt het niet zo hard in de beurs aan en tot volgend jaar heb je ze bijelkaar.Zo heb ik het ook gedaan. :D
Je kunt de rubber tegels ook opsluiten dmv een tegel hoogkant rondom te plaatsen in de tent.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 15:34

Gelukkig had ik een aantal maanden terug de tegels al gratis opgehaald met een stel sterken mannen :D 40 tegels van 40x60. Die komen er dan voor. En de rubberen tegels ga ik inderdaad sparen zodra ik mijn da kosten heb afbetaald.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:04

Ik ben er echt super tevreden mee.
Zijn zo makkelijk in onderhoud,we hebben een inloopstal voor onze paardjes en ik veeg gewoon 2x de bups uit en klaar is Funny hahaha.
En ze kunnen er gerust op plassen en poepen,vocht is zo weg en drollen veeg je met gemak eruit.

Ik vind trouwens het tent idee wel een leuke oplossing!!!Hoe heb je die vast gezet zodat ie niet weg waaid?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:34

Let wel op dat je de rubber drainagetegels hebt he , die zijn niet zo glad als de vol rubber tegels worden met nattigheid :)

Bij de boogtent zitten grondankers , gewoon staven die je de grond in ramt. Er zitten ook dwarslatten tussen de zijkanten , onderaan. Daar hebben wij dus zand bovenop gegooid , tent staat erg stormvast hier :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:37

AAH oke!Dan staat het wel vast ja!
De tegels hebben trouwens blokjes onder en het oppervlak is absoluut niet glad,meer een beetje grof/stroef.

Dus niet die rubber gevallen in stoeptegelformaat waar dan een zwarte glad rubberen laag bovenop zit,das niks dan breken ze zich wat als ze glijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:24

Ja , dat zeg ik dus :P

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:55

Naast mijn standaard box/schuilstal heb ik in mijn paddock 2 schuilboogstallen (grote maat) naast elkaar staan, ook van Tackroom.
Ze hebben allebei dubbel zeil, dus ook dubbel aan de randen vastgezet. Ik heb de achterkant dicht (staan bij een hek) maar dat komt ook omdat ik een koppel paardjes heb dat goed met elkaar overweg kan.
Wij zitten op kleigrond dus lekkere blub in de herfst/winter.
Van de week zijn de drainerende stalmatten/tegels gekomen van 1 meter bij 1 meter. Wat een uitvinding..ze zijn zacht en veren mee, dus liggen de paardjes er graag op, piesen doen ze liever buiten omdat de matten spetteren :D en je hebt het zo schoongemaakt, heel wat beter dan de kleigrond bodem met (vertrapt) hooi erdoorheen gemengd. Onder de matten ligt zand en daarin zetten ze zich vast door het profiel aan de onderkant. 1 nadeel: ze zijn 8.5 cm dik en zijn dus loodzwaar :o Voor de stalletjes ligt ook zand en bij de uitloop hebben we vee (grup) roosters neergelegd. Die zetten zich vast in de blubber en de paardjes kunnen er overheen lopen zonder dat je troep/diepe blubber voor je stal hebt.

Ik denk er wel over om volgend jaar het boxmodel aan te schaffen, maar voorlopig ben ik hier tevreden mee en ze staan er graag in.