wondjes aan de voet, mok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diazansy

wondjes aan de voet, mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 19:22

Hoi!
Ik heb een probleempje..
Mijn paard heeft nu zo'n 2 weken aan beide voorvoeten aan de zijkant een grote wondplek zitten.
Het is heel vaag, niet open, maar eerder een soort korstjes met haren.
Ze had al eerder wat langere scheurtjes door de distels (ondertussen uit de wei gehaald),
maar dit is echt anders!
Het komt dus denk ik door de wei, in stal zou ik niks kunnen bedenken?
Het is in stal gewoon droog met stro, en voor zover ik weet geen allergie?
Lijkt me ook een beetje raar als dat op de voeten zou slaan..
Maarja, ik vroeg me dus af of dat mok zou kunnen zijn,
hoewel dat meer onder de kogel zit.
Ik heb al wat op internet lopen zoeken maar kan niks vinden!

IrisKris

Re: wondjes aan de voet, mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:38

Hallo,
Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel mok heb gezien ook op verschillende plekken.
Gewoon goed opletten dat het in ieder geval niet groter en erger word.Iets genezend smeren kan ook geen kwaad, zowiezo iets waar je mee werkt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:39

Misschien handig om een foto te plaatsen.....

Gabytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:09

Een foto zou wel handig zijn inderdaad, zo is het een beetje moeilijk om iets nuttigs over te zeggen ;)

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:15

Als het wel mok is komt dat door het natte land waar ze in lopen. Mijn paard heeft ook mok gehad, en die heb ik 2x per dag in een emmer met soda gezet, en toen mokzalf er opgesmeerd. Je kan het voorkomen om de benen van je paard heel goed droog te maken als ze uit de wei komen

Ramona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:49

Mok hoeft niet perse alleen maar onder de kogel te zitten. Het kan ook hoger op het been. De korstjes kunnen dus wel mok zijn.

Afgelopen jaar had mijn paard allemaal wondjes op zijn benen, vanaf zijn hoef tot zijn knie. Het was geen mok. Wat het wel was kan ikniet met zekerheid zeggen, maar volgens mij lag het aan de insecten die zich in en rond de wei bevonden. Hij was namelijk niet het enige paard die daar last van had. Daarbij waren de weides niet altijd nat. Wat mij opviel was dat zodra de weides vochtiger werden de wondjes ook afnamen.

Ter voorkoming van infecties heb ik om de dag zijn benen met betadine gewassen en daarnaast had hij een zelfje van de veearts (mijn paard heeft een allergie, insecten).

Ik zou de wondjes goed in de gaten houden. Mochten ze niet verdwijnen, dan lijkt het mij raadzaam om de veearts er naar te laten kijken.

kamoesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:26

Mok kan idd ook op het onderbeen voorkomen (of zelfs hoger) Ook niet per see in het natte seizoen maar wel vaak. Klinkt wel als mok. Droge korstjes met de haartjes ertuusen zeg maar. Goe in de gaten houden het kan bij grote plekken gaan ontsteken. Als ze echt een dik been ervan krijgen even de veearts erbij ze kunnen anders bloedvergiftiging krijgen. Ik haal zelf heel voorzichtig de losse korstjes weg en waar het wat "open"is doe ik wat betadine erop. Ik heb een pot met hydrocortiderm creme op stal staan van de veearts gekregen dit smeer ik erop als het erger wordt dan trekt het na een paar dagen smeren weg. Sommige mensen smeren uierzalf erop. In het land vind ik dit zelf niet zo handig omdat er dan ook veel vuil aan vastplakt.

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:24

Buiten het vliegenseizoen kan je prima natuurzuivere honing op wondjes en mok smeren :D anders is Vetramil zalf (paardendrogist.nl) ook prima voor vele huidirritaties.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:46

Mijn haf heeft ook mok hoger op het been. Het kan dus zoals al gezegd heel goed zijn dat het mok is. Het is misschien handig als je het gaat behandelen om het haar rond de mok een beetje weg te knippen. Dat vind ik makkelijker met zalf vuiligheid en nattigheid die in de haren blijft zitten, dat probleem is in de kootholte natuurlijk een stuk minder

Diazansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 12:18

oke bedankt! ik ben naar de dierenarts geweest en ik heb een anti-schimmelshampoo meegekregen en een creme. binnekort komt de dierenarts zelf langs voor een injectie. schrok vanmorgen wel, ze had dikke voeten gekregen! stukje met dr gelopen en toen werd het wel iets minder.. ik denk maar even een poosje binnenhouden en veel wandelen.
iniedergeval bedankt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:53

Mijn jonge paard heeft er ook erg veel last van als hij veel gras eet. Het is niet echt mok, hij krijgt het ook als het kurkdroog is. Het zit aan de zijkant van de koot, aan beide voorbenen op precies dezelfde plaats. Een soort geel doorzichtige (of wat zwarter door zand enzo) korst. Af en toe krijgt hij ook wat korstjes op z'n neus.

Ik denk dat het iets te maken heeft met teveel afvalstoffen in het lichaam. Zodra de fut een beetje uit het gras is verdwijnen de korsten ook weer.