Enkele probleempjes met stal, raad gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaroR

Enkele probleempjes met stal, raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:20

Hallo,

Zo'n 3 jaar geleden heeft mijn vader in onze tuin een stal gebouwd.
Jammer genoeg wisten we beide niet zo veel van stallen af en zijn er nu een paar foutjes gebeurd.
Een van die foutjes is de vloer. Ipv een putje in de stal te maken hebbe we dus gewoon een betonnen vloer
gelegd. Met als gevolg nu dat alle plas in een hoek loopt en daar blijft liggen. Ondertussen is het al zolang ad hand dat de
onderste voegen heel vies zijn en ik heb ook gehoord dat de plas die voegen echt kan aantasten?
Nu ben ik al een tijdje aan het experimenteren met zaagsel in die natte hoek te leggen met daarboven op nog stro. Maar het grote probleem is dat mijn
paard al het zaagsel opeet. Ik heb al vanalles geprobeerd (ietwat vuiler stro over het zaagsel te leggen, het zaagsel door de stal borstelen zodat het toch iets vuiler is dan uit het pak en dan pas verdelen, .. ) maar toch blijft ze er telkens van eten. Vlas heb ik trouwens ook al geprobeerd maar daar kan ik zelf niet zo goed tegen.

Ook heeft mijn paard op haar voorbeen een wondje van in de stal te liggen aangezien ze het meeste stro snachts opeet op de plaats waar ze gaat liggen en ze zich dan wss schuurt met opstaan. Ik dacht eraan om matten te leggen in de stal, maar als de plas onder de mat ingaat (heel wss) dan blijft het dus onder de matten liggen en moet ik die telkens weer omhoog halen om het onder de matten weer droog te krijgen.

En we hebben ook een automatische drinkbak gekocht, maar in 1 hoek heb ik een eetbak, in een andere hoek heb ik die vieze, natte hoek en 1 hoek ligt nogal ver voor de leidingen te leggen. Nu vroeg ik mij af in welke hoek het slimste was om die drinkbak te plaatsen, mijn papa dacht om deze in de natte hoek te zetten omdat je anders 2 natte hoeken gaat creeren. Maar ik denk net dat het beter is om het toch in een droge hoek te zetten om niet een hele waterbak te creeren?

Nog extra : mijn paard mag ong. 10u per dag buiten en kan de hele dag door in en uit de stal, wel moet ik zeggen dat de weide niet heel veel gras heeft staan. Maar ze krijgt (volgens mij) voldoende extra voer.

Iemand die mij wat tips kan geven? Ik hoor het graag :D

Waves

Re: Enkele probleempjes met stal, raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:32

Toch een goot in het beton maken met een betonfrees/slijper ofzo?

Dan kan je matten neerleggen tegen de wondjes.

kamoesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:35

Wij hebben in onze stal ook geen afvoerput maar alleen een betonnen ondergrond. Bij ons staan alle paarden op zaagsel. Mijn ervaring is dat ze alleen het hele nieuwe wel wat willen opeten maar dit is bij ons niet meer dan even knabbelen en dan stappen ze weer.. naarmate de paarden langer op zaagselstaan gaat dit over. Ik meng het nieuwe wat door het 'oude' zaagsel. Het meest belangrijke is volgens mij dat je zorgt dat je echt een dikke laag in je box krijgt zodat het vocht goed wordt opgenomen. Zelf vind ik het prettig om elke dag de drollen te verwijderen en 1 x per week de plasplek (doet ze keurig op de zelfde plek gelukkig) Ik doe in totaal 1 nieuw pak zaagsel per week in de stal (een grote zak is dit met grove krullen). Bij het weg halen van de plasplek laat ik het beton drogen en verdeel daarna het zaagsel weer over de stal. Tip dagelijks niet te veel zaagsel uit je box halen maar de drollen eruit zeven met een goede mestvork.
Als je een dikke laag spaart heb je ook geen of minder last van wondjes aan de benen.
Over drink bakken heb ik niet veel kennis.. bij ons is deze achter in de stal geplaats schuin tegen over de voerbak. bevalt goed. Sommige paarden knoeien erg met het drinken. Bij deze paarden zorgen we voor een extra bultje oud zaagsel onder de drinkbak wat het water opvangt en zo nu en dan het beton weer laten drogen.
Hoop dat je er wat aan hebt!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:41

Als het 1 hoek is zou je kunnen proberen er een gat in te boren.
Hebben we op mn oude stal ook gedaan in een stal die op een plek erg nat bleef.
Ik zou op die plek de waterbak doen. Anders creëer je idd 2 natte hoeken misschien.
Als het gat z'n werk doet zijn matten ook geen probleem meer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:43

eet jouw paard houtkrullen, of dat fijne zaagsel, ook wel houtmot genoemd?

Zou meer ruwvoer geven als je paard veel houtkrullen en stro eet.
En onder je stro kun je beter houtmot dan krullen doen omdat houtmot veel meer en sneller vocht opneemt. Dat had ik op ook onder mijn stro liggen op de plasplaats en dat scheelde echt heel erg veel! Je stro blijft veel droger, het ligt zachter en is minder glad dan alleen stro. Pas weghalen als het rood wordt, dan is het pas verzadigd en tussendoor niet omwoelen, dan gaat het namelijk sneller stinken.
Als je het laat liggen zakt het natte goed naar onderen en blijft het bovenop droger. wel een laagje van minimaal zo'n 10cm dik doen!
Je kunt ook matten in de stal leggen, en dan die natte plek kaal laten. Dan doe je daar extra dik zaagsel onder je stro.

Voor je water zou ik ook je natte hoek kiezen. Dat is nu toch al de natste plek.

Eventueel zouden jullie in de zijwand ter hoogte van de vloer een afvoer kunnen maken, Eventueel schuin door de vloer naar buiten, zodat het vocht of spoelwater via die zijkant weg kan lopen. Voor het milieu is dat echter niet wenselijk. Daarvoor is opvangen met strooisel beter...

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:46

Een paar flinke gaten boren door de betonvloer heen tot het zand in de diepste plek en dan rubber matten erover.

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 17:13

We gaan dus eerst proberen om gaten te boren, maar zitten die niet snel verstopt door het stro ?

En waar kan ik eigenlijk geschikte matten vinden?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:20

Je kan de gaten elke keer doorprikken. Matten vind ik niet zo fijn, er blijft toch elke keer wel wat onder zitten.

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:55

meissielief schreef:
Je kan de gaten elke keer doorprikken. Matten vind ik niet zo fijn, er blijft toch elke keer wel wat onder zitten.

Als je op geregelde tijdstippen de maten er even uithaald, daaronder schoonmaakt en laat drogen en ze dan terug leggen lijkt het probleem me minimaal?
Er zal altijd wat onderkruipen, maar hoe vuil het eronder word is ook maar net hoe vuil je het zelf laat worden lijkt me :)

Idee, als dat haalbaar is, om 's avonds laat nog een plukje hooi/kuilgras te geven, heeft ze weer wat te knabbelen
ipv ze het stro/krullen gaat aanvallen. :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:00

Met vocht doorlatende matten heb ik alleen maar slechte ervaring en daar zat nog wel een put onder de mat. Jeemig wat bleef daar een vieze ammoniaclucht in hangen. Dichte matten zijn net zo dicht als je beton vloer.

Je hebt toch ook van die foam ringen voor om de benen van het paard (alleen als ze op stal staat) waardoor ze niet haar kogels en hakken open ligt. Is dat misschien een idee. Is ook heel wat goedkoper en hanteerdbaarder dan de bodem van je stal aanpassen.

Hoe heten die ringen toch ook eens weer eens?? Weet iemand hier dat?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:25

Een nieuw laagje beton op de vloer zodat die scheef afloopt? En meer ruwvoer!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:29

Mijn vorige merrie at ook de hele stal leeg.
Zowel zaagsel/vlas als stro.
Wij zijn toen op een ander soort stro over gestapt, dat at ze al minder (al ging er nog wel een boel naar binnen)
Verder zijn wij destijds ook overgegaan op onbeperkt ruwvoer.
Dat hielp echt.

Tegen het natte, ja wij hadden inderdaad een rooster achter in de stal met een mat erop.
Het meeste natte liep wel door de kiertje langs de mat.
Je moest het wel elke week goed schoonmaken anders liep het er niet meer door.