Zo'n 3 jaar geleden heeft mijn vader in onze tuin een stal gebouwd.
Jammer genoeg wisten we beide niet zo veel van stallen af en zijn er nu een paar foutjes gebeurd.
Een van die foutjes is de vloer. Ipv een putje in de stal te maken hebbe we dus gewoon een betonnen vloer
gelegd. Met als gevolg nu dat alle plas in een hoek loopt en daar blijft liggen. Ondertussen is het al zolang ad hand dat de
onderste voegen heel vies zijn en ik heb ook gehoord dat de plas die voegen echt kan aantasten?
Nu ben ik al een tijdje aan het experimenteren met zaagsel in die natte hoek te leggen met daarboven op nog stro. Maar het grote probleem is dat mijn
paard al het zaagsel opeet. Ik heb al vanalles geprobeerd (ietwat vuiler stro over het zaagsel te leggen, het zaagsel door de stal borstelen zodat het toch iets vuiler is dan uit het pak en dan pas verdelen, .. ) maar toch blijft ze er telkens van eten. Vlas heb ik trouwens ook al geprobeerd maar daar kan ik zelf niet zo goed tegen.
Ook heeft mijn paard op haar voorbeen een wondje van in de stal te liggen aangezien ze het meeste stro snachts opeet op de plaats waar ze gaat liggen en ze zich dan wss schuurt met opstaan. Ik dacht eraan om matten te leggen in de stal, maar als de plas onder de mat ingaat (heel wss) dan blijft het dus onder de matten liggen en moet ik die telkens weer omhoog halen om het onder de matten weer droog te krijgen.
En we hebben ook een automatische drinkbak gekocht, maar in 1 hoek heb ik een eetbak, in een andere hoek heb ik die vieze, natte hoek en 1 hoek ligt nogal ver voor de leidingen te leggen. Nu vroeg ik mij af in welke hoek het slimste was om die drinkbak te plaatsen, mijn papa dacht om deze in de natte hoek te zetten omdat je anders 2 natte hoeken gaat creeren. Maar ik denk net dat het beter is om het toch in een droge hoek te zetten om niet een hele waterbak te creeren?
Nog extra : mijn paard mag ong. 10u per dag buiten en kan de hele dag door in en uit de stal, wel moet ik zeggen dat de weide niet heel veel gras heeft staan. Maar ze krijgt (volgens mij) voldoende extra voer.
Iemand die mij wat tips kan geven? Ik hoor het graag