slachtpaard kopen:goede daad of weggegooid geld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8749
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:06

Je moet natuurlijk wel zeker weten dat je ook in staat bent om het paard een goed tehuis te geven. De prijs van zo'n paard zit 'em niet in de aanschaf, maar in het onderhoud! Je moet je denk ik afvragen of je waar kunt maken wat je wilt: dit beest nog een leuk leven geven.
Omdat ie niet goed loopt, haal je je misschien ook nog extra dierenartskosten op de hals en uiteindelijk zul je ook zelf het besluit moeten nemen wat de vorige eigenaar nu al heeft genomen, namelijk dat het leven van dit paard genoeg is geweest en dat je hem moet laten inslapen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:22

precies. En daarom zeg ik ook "als ik de mogelijkheden had". je moet het wel goed doen, als je het half doet is hij beter af met de slacht.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:37

Ik vind dat het verboden zou moeten worden paarden van de slacht op te kopen! Ze staan er niet voor niks! En voor het geld hoeft een eigenaar een paard niet naar de slager te brengen want als hij een beetje zoekt kan hij altijd nog wel een penniemeisje vinden die het paard voor meer van hem koopt, met al zn mankementen!

Paarden die bij de slager staan, staan er niet voor niets.............

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:54

Hoi,

je moet eerst nadenken of je zo'n dier een nog paardwaardig bestaan kan geven. En hij zal heus niet bij de slager staan omdat hij een keertje gebeten heeft. Ga eerst na wat hij precies heeft, voor je een besluit neemt.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:32

gijsenkim schreef:
Ik vind dat het verboden zou moeten worden paarden van de slacht op te kopen! Ze staan er niet voor niks! En voor het geld hoeft een eigenaar een paard niet naar de slager te brengen want als hij een beetje zoekt kan hij altijd nog wel een penniemeisje vinden die het paard voor meer van hem koopt, met al zn mankementen!

Paarden die bij de slager staan, staan er niet voor niets.............


Ach kom nou...de helft staat er wel voor niets.
Nee ik moet het goed zeggen, die staan er vanwege hun slachtprijs.
De waarde van een paard is immers geen eigenwaarde maar wat wij mensen aan hen toekennen en afhankelijk dus van wat zij voor de mens betekenen. dus als het paard geen waarde meer heeft voor de eigenaar is de slacht vaak de makkelijkste weg. (waarmee ik niet wil zeggen dat het fout is dat iemand een paard naar de slacht brengt....)
Maar dat wil dan niet zeggen dat dat paard dood BETER af is.


Kijk maar eens bijv. naar dit topic :
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=1847619&highlight=#1847619
Die merrie heeft dus geen waarde meer voor t boertje en levert in elk geval zonder moeite en gedoe (!) nog wat handgeld op maar is dit nou beter voor het paard ? Lijdt het paard ? Dacht t niet.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:37

gijsenkim schreef:
Ik vind dat het verboden zou moeten worden paarden van de slacht op te kopen! Ze staan er niet voor niks! En voor het geld hoeft een eigenaar een paard niet naar de slager te brengen want als hij een beetje zoekt kan hij altijd nog wel een penniemeisje vinden die het paard voor meer van hem koopt, met al zn mankementen!

Paarden die bij de slager staan, staan er niet voor niets.............


Tja en dat ben ik dus absoluut niet met je eens!
Mijn Welsh A hengstje, Mambo, ging ook voor de slacht, reden....geen gebreken hoor, ik heb hem helemaal na laten kijken, maar de eigenaresse had er geen zin meer in en had ook geen zin om iemand anders voor deze man te zoeken.
Ja, dat soort mensen bestaat dus echt!
En ga eens op een paardenmarkt kijken, meeste pony's die daar aan het eind van de dag niet zijn verkocht gaan naar de slacht, of ze wat mankeren of niet, maakt niet uit, als er maar geld binnenkomt.

Maar in dit geval zou ik er nog eens goed over nadenken, ik heb ook een draver gehad, niet van de slacht hoor maar die was wel kaasverrot! Na 9 maanden heb ik hem toch weg moeten brengen en niet eens om de DA rekeningen, gewoon omdat het diertje zelf niet meer kon en niet meer wilde.
Dus als je vriendin dit paardje toch wil, dan wel eerst goed na laten kijken, weet ze in ieder geval waar ze aan begint want na een paar maanden alsnog afscheid te moeten nemen doet ontzettend veel pijn.....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:39

Dat is toch precies wat ik zeg. Die boer die zegt, het paard gaat naar de slager en op springt de reddende engel die er meer voor wil geven......! De meeste paarden die naar de slacht gaan, gaan naar de slacht omdat ze iets mankeren........De enkeling die er staat omdat het nou eenmaal makkelijker is om ze aan de slager te verkopen dan een andere baas te zoeken is op een hand te tellen.......Voor elk gezond paard kan altijd meer gekregen worden dan de slachtprijs.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:45

Zeg Ymkje, op zich is het een goede daad om een slachtpaard te redden. Mits dit paard niet ziek is natuurlijk. Wees alleen gewaarschuwd ik heb verschillende slachtpaarden meegemaakt die een kronkel in de kop hadden zoals we dat in drenthe noemen. En dan is dit slachtpaard ook nog eens een renpaard geweest. Oei ik zou er bij weglopen. Als je een beetje leuk wilt kunnen rijden dan zou ik dit paard voor consumptie overlaten. (klinkt hard maar ben wel eerlijk)

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:18

gijsenkim schreef:
Dat is toch precies wat ik zeg. Die boer die zegt, het paard gaat naar de slager en op springt de reddende engel die er meer voor wil geven......! De meeste paarden die naar de slacht gaan, gaan naar de slacht omdat ze iets mankeren........De enkeling die er staat omdat het nou eenmaal makkelijker is om ze aan de slager te verkopen dan een andere baas te zoeken is op een hand te tellen.......Voor elk gezond paard kan altijd meer gekregen worden dan de slachtprijs.


En voor reddende engel spelen stuit mij een beetje tegen de borst.
Zou het vreselijk vinden als ik na veel moeilijke momenten mijn paard naar de slager moet brengen. Maar ik zou het nog erger vinden als ik hem daarna ergens anders in de wei zag lopen, omdat iemand hem zielig vond en een nobele daad wil doen door hem te 'redden".
Het was mijn beslissing als toenmalige eigenaar, of hij nu terecht was of niet.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:51

essie79 schreef:
En voor reddende engel spelen stuit mij een beetje tegen de borst.
Zou het vreselijk vinden als ik na veel moeilijke momenten mijn paard naar de slager moet brengen. Maar ik zou het nog erger vinden als ik hem daarna ergens anders in de wei zag lopen, omdat iemand hem zielig vond en een nobele daad wil doen door hem te 'redden".
Het was mijn beslissing als toenmalige eigenaar, of hij nu terecht was of niet.


En als je zo je paard wegbrengt en vervolgens hem daar achterlaat ben je erg naïef en, sorry dat ik't zeggen moet, erg stom.
Ik respecteer de beslissing van mensen om een paard naar de slacht te brengen als zij weten dat het leven voor zo'n paard erger is dan de dood.
Maar wees dan asjeblieft ook zo flink om erbij te zijn tot ie dood is.
Dat heeft een paard op zn minst verdiend lijkt me en dan gaat het zo snel mogelijk en weet je zeker dat he laatste stukje geen lijdensweg wordt.
Want een slachter heeft de beestjes er niet staan om ze vriendelijk naar de andere hemel te begeleiden hoor...dat doet ie alleen maar als JIJ er met je neus bovenop staat. Het draait tenslotte om de pingping...niet om jouw dierbare paardje.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 12:41

idd, als je een paard naar de sl78 brengt dan moet je er of zelf bij blijven of iemand meenemen die er tot het eind bijblijft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 12:48

Ik ben het het wel weer een keer met kim eens
De meeste paarden komen er niet voor niets.
En laat ook de keus aan de eigenaar.
Je zou je paard maar tegen komen een paar maanden later op een markt of op i-net
terwijl je net zelf alles hebt geprobeerd hem beter te krijgen.
Andere spuite. hem vol pijnstillers en zetten hem op een markt

Je moet er nu idd bij blijven om het zeker te weten, maar dat is toch eigenlijk van de zotte?!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 13:22

Gaitkeeper"]
[quote="essie79 schreef:
En voor reddende engel spelen stuit mij een beetje tegen de borst.
Zou het vreselijk vinden als ik na veel moeilijke momenten mijn paard naar de slager moet brengen. Maar ik zou het nog erger vinden als ik hem daarna ergens anders in de wei zag lopen, omdat iemand hem zielig vond en een nobele daad wil doen door hem te 'redden".
Het was mijn beslissing als toenmalige eigenaar, of hij nu terecht was of niet.


En als je zo je paard wegbrengt en vervolgens hem daar achterlaat ben je erg naïef en, sorry dat ik't zeggen moet, erg stom.
Ik respecteer de beslissing van mensen om een paard naar de slacht te brengen als zij weten dat het leven voor zo'n paard erger is dan de dood.
Maar wees dan asjeblieft ook zo flink om erbij te zijn tot ie dood is.
Dat heeft een paard op zn minst verdiend lijkt me en dan gaat het zo snel mogelijk en weet je zeker dat he laatste stukje geen lijdensweg wordt.
Want een slachter heeft de beestjes er niet staan om ze vriendelijk naar de andere hemel te begeleiden hoor...dat doet ie alleen maar als JIJ er met je neus bovenop staat. Het draait tenslotte om de pingping...niet om jouw dierbare paardje.
[/quote]

Nou ik heb er nog nooit een weg hoeven brengen en ik zou er zeker iemand anders bij laten blijven, maar ik hoor vaker dat mensen echt te goeder trouw het beest naar de slager te brengen.
Ik ken de situatie niet uit de praktijk, het ging mij er alleen om wat welk doel mensen naar de slager gaan om daar paarden mee te nemen.
Dus om mij dan te bestempelen als stom en naief, vind ik weer lekker kortzichtig.

Kendra

Berichten: 8749
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 14:32

Gaitkeeper schreef:
Want een slachter heeft de beestjes er niet staan om ze vriendelijk naar de andere hemel te begeleiden hoor...dat doet ie alleen maar als JIJ er met je neus bovenop staat. Het draait tenslotte om de pingping...niet om jouw dierbare paardje.


Nou, gelukkig zijn er ook nog 'goede' slagers, die handelen het keurig af en peinzen er niet over om zo'n paard weer de handel in te sturen - dat laat overigens onverlet dat je er zelf bij moet blijven, dat moet je gewoon over hebben voor je paard.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:41

Tja, ik ben het wel met Gaitkeeper eens. Als je er niet bij blijft tot het einde dan weet je nooit zeker wat er met je paard gebeurt! En dan zijn er mensen die zeggen van ja daar kan ik niet tegen hoor......nee het paard dan, die kan er zeker wel tegen??? Lekker makkelijk.

Sowieso gaan er zat paarden naar de slacht (of worden op een andere manier afgedankt) die niet meer bereden kunnen worden maar die nog gewoon pijnvrij kunnen leven. Helaas zijn er dan van die mensen die vinden dat ze alleen een paard hebben om op te rijden en als dat niet meer kan is het paard ineens 'te duur' om aan te houden. Wat er dan volgt is duidelijk. Na jaren trouwe dienst stuur je je paard maar naar de slager omdat je na de lusten geen zin hebt in de lasten?? Walgelijk, het is toch geen wegwerpartikel?

Als het paard pijn heeft ligt het natuurlijk anders.

Naar mijn idee moet een een slachtpaard niet alleen redden omdat je het zielig vindt maar omdat dat ene paard je aanspreekt en alleen wanneer het nog (redelijk) gezond is!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:06

Hier even verderop woont een kalvermester. Van die kistbeessies vrees ik...echt erg wat mij betreft.
Maar goed; die man moet vanwege zijn mestquotum een bepaalde hoeveelheid land hebben. Omdat die kalveren dat land nooit zullen zien heeft ie dus gewoon in feite dat land over (behoorlijk wat hectares overal verpreid).

Hij heeft er nu een tweede tak bij bedacht. Namelijk paarden/ponies die elk jaar drachtig worden en dan op een bepaald punt van de dracht wordt er (uit het bloed ?) een hormoon o.i.d. 'afgetapt' die gebruikt wordt in medicijnen om de vruchtbaarheid van mensen te bevorderen (dus voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen...vraag me niet precies wat en hoe). Deze paardjes krijgen dus elk jaar veulens en hij is bezig zijn merriebestand tot 100 paarden op te voeren.
Wat denk je dat er met die veulens gebeurt ?
Geen 100 pennymeisjes die ervoor klaar staan hoor.....de markt op en dan afgevoerd lijkt me een reeëler beeld. De leuken in een weiland...van een handelaar en de rest....-->

Het veulen als restprodukt. Ik heb er nogal moeite mee...
Maar ja...dat heb ik ook met de koeien -en schapenhouderij Scheve mond en eet dus maar geen vlees Feitelijk is er natuurlijk geen verschil of er nou een kalf restprodukt is voor de melkproduktie of een veulen voor zoiets...

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:40

Als ik ooit Miro naar de slager laat bregen dan is de enigste reden dat hij dan waarschijnlijk of pijn lijdt of doodongelukkig is. Als iemand 'm dan vervolgens wegkoopt voor een paar honderd euro omdat hij er zo lief uitziet dan zou ik woedend zijn. De beslissing van iemand om zijn paard naar de slager te brengen is al moeilijk genoeg en als je hem of haar dan later tegen zou komen dan is dat niet fair. Ik weet wel dat veel paarden die van de ren/drafbaan komen vaak alleen naar de slager gaan omdat ze niet meer presteren maar als een paard al niet meer goed loopt dan zou ik er geen €500,- voor over hebben. Je moet er ook rekening mee houden dat zo'n paard dus gebreken heeft en dan is de aanschaf misschien goedkoop maar alle zorgen die je er dan aan hebt zijn dus wel duur. Ik heb met mijn veearts overigens een heel gesprek gehad over wat nou bet is voor een paard, slager of spuitje. Hij zei: Voor het paard maakt het niets uit alleen is het voor de eigenaar vaak minder erg omdat ze er tot het laatste moment bij kunnen blijven. Echter als je je paard in laat slapen op stal ben je verplicht om hem/haar aan de weg te leggen. Een destructie bedrijf komt vanwege allerlij infectie gevaar het erf dus niet op. Je paard dood naar de weg slepen is echt geen pretje. Als je bij de slager daarentegen een afspraak maakt dat je je paard om bijv. 9.30 komt brengen dan is het om 9.35 gebeurd. De slachter komt, geeft hem een aaitje over zijn bol, plaatst het geweer en klaar...geen pijn, geen angst etc. Paarden gaan tegen "inslapen" vaak vechten en dat is echt niet leuk om te zien....veel meer stress Boos!

-X- Anja

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 00:20

Je zal ook niet de eerste zijn die zijn paard op die manier weer tegenkomt vals het bijv. voor de verzekering is weggegaan.
Dat het jaren later zijn rondjes hobbelt in een manege...of als fokmerrie is ingezet.

Kan je kwaad worden wat je wilt maar het kan de realiteit zijn als je gewoon niet zelf zorgt dat het einde écht het einde is voor je paard.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:20

Als iedereen zijn paard zelf af zou laten maken of slachten als het niet meer geschikt is voor gebruik of als het veel pijn lijdt, dan zou er geen handel in slachtpaarden meer zijn zoals die nu is.

Er gaan helaas ook veel gezonde paarden naar de slacht (veulens, shetlanders en wat oudere recreatiepaarden) Om die nog een goed leven te geven vind ik wel een goede daad, want die dieren verdienen eigenlijk geen slacht of nog erger veel verhandelen

Mijn paard heb ik nu bijna 11 jaar en ik als hij weggaat is hij dood, want zolang blijft hij. Ik weet wel dat niet iedereen dit kan doen.

Over het algemeen is de portemonnee sterker als de paardenliefde

Kendra

Berichten: 8749
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:12

Gaitkeeper schreef:
Maar ja...dat heb ik ook met de koeien -en schapenhouderij Scheve mond en eet dus maar geen vlees Feitelijk is er natuurlijk geen verschil of er nou een kalf restprodukt is voor de melkproduktie of een veulen voor zoiets...


Mag ik even off-topic? Op zich heb ik alle respect voor mensen die geen vlees eten, dat voorop gesteld. Maar als rechtgeaarde boerendochter moet ik toch even wat rechtzetten: binnen de koeienhouderij heb je slachtvee en melkvee. Mbt het melkvee: een kalf is geen restproduct voor de melkproducten - alleen de stierkalfjes zijn een restproduct daarVAN. Vaarskalfjes (dat zijn de merries onder de koeien Haha! ) worden weer koe en gaan melk geven. Stierkalfjes worden idd verkocht voor de slacht, daarom zeg ik ook altijd dat het erg hypocriet is om wel melk te drinken maar geen vlees te eten, als je nl. melk wilt, krijg je ook altijd stierkalfjes en die kun je heus niet allemaal oud laten worden in een natuurgebied.

Kendra

Berichten: 8749
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:22

Crissy schreef:
Over het algemeen is de portemonnee sterker als de paardenliefde


Dat is niet het enige; ik denk dat egoisme vaak sterker is dan pardenliefde. Wat niet weet, wat niet deert! Als jij je oude paard verkoopt aan iemand die zegt dat ie nog drie jaartjes op de prairie in Frankrijk zal lopen (het liefst bij een kasteel van een oude rijke man die dit uit liefdadigheid doet Haha! ), ben je zelf gevrijwaard van het moeilijke besluit om je paard in te laten slapen.

Ik verbaas me ook altijd over de kritiek die er is op mensen die dit besluit wel nemen. Een vriendin van mij had haar paard in pension, stond al bijna 20 jaar daar. Toen haar paard kreupel werd heeft ze het al vrij vlot laten afmaken. Redenen: 1/zo'n paard nog uit de vaste kudde halen (waar ze al jaren de leidende merrie was!) en naar een ander adres brengen is niet echt paardvriendelijk; 2/jaren lang 450 gulden betalen om een paard ergens te hebben staan waar je niks meer mee kunt is geen leuk vooruitzicht; 3/het paard zelf kwijnde weg toen ze niet meer aan het werk was.
Ze heeft enorm veel commentaar gehad, omdat het paard er nog zo goed uitzag, terwijl ik het zo moedig van haar vond (en ze er zoveel verdriet van heeft gehad).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:37

Gaitkeeper schreef:
[
En als je zo je paard wegbrengt en vervolgens hem daar achterlaat ben je erg naïef en, sorry dat ik't zeggen moet, erg stom.
Ik respecteer de beslissing van mensen om een paard naar de slacht te brengen als zij weten dat het leven voor zo'n paard erger is dan de dood.
Maar wees dan asjeblieft ook zo flink om erbij te zijn tot ie dood is.
Dat heeft een paard op zn minst verdiend lijkt me en dan gaat het zo snel mogelijk en weet je zeker dat he laatste stukje geen lijdensweg wordt.
.
[/quote]


en dat is precies de reden dat ik er bij bleef toen mijn paard geslacht werd. Ja, ik stond er natuurlijk niet bij te kijken want dat is ondraaglijk. Maar ik heb wel gezien hoe ze hem zachtjes naar binnen duwden, zonder mopperen of gemor. Het was daarna zo gebeurd. Heb hem nog wel gezien toen hij dood was maar ik wist in ieder geval dat hij veilig was. Ik had zoveel zorg aan dat dier besteed, het mocht niet ongedaan worden gemaakt door een belgische paardenmarkt of een transport naar italie. En ze zouden hem netjes moeten behandelen, daar wilde ik zeker van zijn.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:26

mijn vriendin heeft ook een ex renpaard van de slacht "gered". Het zijn wel pittige dieren daarmee moet je rekening houden. zo zijn ze niet allemaal maar vele bijten en slaan wel eens regelmatig. Hij was geklaqueerd en kon dus niet meer dienen voor de galopkoers. ze heeft hem gekocht voor ruim 600 euro (slachtprijs dus) en na 6 maanden op stal te staan had ze een 'rijpaard'. nu heeft ze hem al 3 jaar geloof ik en hij springt nu 90-110 cm en hij loopt al netjes aan de teugel. dit heeft ze hem dus wel allemaal moeten leren want die paarden zijn niet goed ontwikkeld in hun rug, lang en hun onderste nekspier is ontwikkelt maar hun bovenste niet (anders dan in dressuur dus) springen moet je ze ook leren (wat bij sommige voelbloeden niet lukt)

vroeger...
http://users.pandora.be/nathalie.clairh ... koers2.jpg

vorig jaar (hier rijdt ze met slof maar normaal doet ze dit nooit (weet klinkt raar maar toch. hij kon al aan de teugel lopen maar de aanleuning was nog niet goed dus heeft ze ongeveer een week met slof gereden)

http://users.pandora.be/nathalie.clairh ... _draf1.jpg
http://users.pandora.be/nathalie.clairh ... _galop.jpg

dit jaar...
ftp://a211898:clairhout160@users.pandora.be/jvn08.bmp

ik heb ook een tijdje op een volbloed merrie uit de koers gereden (die kosten wel een heel pak meer want ze kunnen als fokmerrie gebruikt worden en deze merrie heeft een heel goede afstamming)
just having fun...
http://users.pandora.be/nathalie.clairh ... ng_fun.jpg

hier is ze wel hoogdrachtig en ze heeft dus een enorme buik en het zadel ligt daarom ook veel naar voren.

een ander meisje dat ik ken heeft ook een volbloed uit de koers gered en ze reed er jumping en dressuur mee.

mijn zus rijdt op een volbloed merrie uit de koers gered en rijdt er dressuur mee

iemand van bij ons op stal rijdt op een volbloed uit de steeple chase (dus galopkoers met hagen en dergelijke) en brengt deze uit in de cross (met groot succes)


ftp://a211898:clairhout160@users.pandor ... khener.jpg

hopelijk helpt dit jouw vriendin wat in haar keuze. je hebt gewoon geluk nodig en je moet wel goed kunnen rijden (zijn zeker geen beginnerspaarden)

[edit Laui]Foto's gelinkt, de hele pagina werd opgeblazen[/edit]

petraaken

Berichten: 44215
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:40

Als het een ex-renpaard is, bestaat de mogelijkheid dat hij naar de slacht is doordat hij niet meer mee kan in de rennen. Mijn eerste paard was een draver die ook naar de slacht ging omdat hij zogenaamd "versleten"was. Het beest was amper 6 jaar oud. Na 6 maanden rust op de wei was er niets aan de hand met zijn benen. Na herscholing had ik er een ideaal recreatiepaard aan dat ook kleine wedstrijden kon lopen en bleek tot onze verrassing nog goed te kunnen springen ook.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:46

Nog een vraagje naar aanleiding van deze topic. Mijn zusje zoekt een gezeldschapspaard voor haar KWPN-er van 1.80. Zou het wat zijn om een uitgeracede paard aan te kopen, te redden dus van de slacht, als gezeldschapspaard? Hij/zij hoeft niet meer te lopen, alleen op het land en de basis voorzieningen zijn goed (hoefsmid, dierenarts, eten). Heeft iemand van jullie daar ervaringen mee?