Grondwater staat in de stal! Help ik wil geen zwembad!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sakvis

Grondwater staat in de stal! Help ik wil geen zwembad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 19:23

Ik heb jullie hulp nodig!

Mijn pony staat op een stal aan de dijk. Door de extreme regenval van de laatste tijd is het grondwater pijl fikst gestegen. Wat dus betekent dan mijn pony sinds een paar dagen kan zwemmen in haar stal! Ergens komt het water van de lek haar stal in.
De betonnen vloer moet dus ergens lek zijn; maar waar? Het dak is al nagekeken en waarnodig vervangen, het is 100% zeker dat het water uit de grond komt.

Ik heb op de betonvloer rubber matten liggen. zelfs door de (dichte) rubber matten weet het water een uitweg naar boven te vinden. Op de matten ligt een flinke laag vlas, wat dus nu door en door nat was.
Hebben jullie een idee hoe ik kan zorgen dat mijn stal geen zwembad meer is?

Ik had al zitten denken aan: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:0,s:0
en daarboven op de matten te leggen, met daar weer boven op het vlas.

Is dit een idee, of hebben jullie nog andere oplossingen? Ik wil geen zeepaard hebben (naja paard; shetlandveulen :o )

En mijn tweede vraag; het vlas is nu nat. En er groeien nu plantjes uit :+ ! Iemand daar ervaring mee? Wat kan er nu voor plant uit het vlas groeien? Het is het bekende vlas, dat iedereen heeft.

Ibbel

Re: Grondwater staat in de stal! Help ik wil geen zwembad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:28

Ja, wat denk je. Er groeit vlas uit vlas. Wat anders. In vlas zit meestal nog aardig wat vlaszaad, en dat kiemt prima.

Aan kwelwater zal je weinig kunnen doen (grondwater is het niet) De druk van de dijk perst het kwelwater naar buiten. Als het droger wordt kun je kijken of je de betonvloer waterdicht kunt maken met materiaal dat ook voor kelders gebruikt wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:33

Enne, dat water komt niet gewoon via de zijkant je stal in? Dat lijkt me met kwelwater eerlijk gezegd het meest waarschijnlijk.
voordat je dus allerlei onverstandige investeringen doet, zou ik dat eerste eens terdege uitzoeken!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:34

Ik heb gewoon stoeptegels van 30 bij 30 cm neer gelegd ipv die roosters en daar de matten bovenop. Ik ha ook last van optrekkend water door de matten en zeiknat vlas. Nu is dat over. Ik heb tussen de stoeptgels wel ruimte gehouden van zo'n 2 cm zodat het water er tussendoor weg kan lopen.

En die plantjes dat is inderdaad gewoon gekiemd vlas. wanneer het nat en vochtig is gebeurd dat al snel.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 19:39

Ibbel schreef:
Ja, wat denk je. Er groeit vlas uit vlas. Wat anders. In vlas zit meestal nog aardig wat vlaszaad, en dat kiemt prima.

Aan kwelwater zal je weinig kunnen doen (grondwater is het niet) De druk van de dijk perst het kwelwater naar buiten. Als het droger wordt kun je kijken of je de betonvloer waterdicht kunt maken met materiaal dat ook voor kelders gebruikt wordt.

Haha; ik had echt geen idee dat er vlas uit vlas groeit :(:) Blond! Materiaal voor kelders ga ik eens even naar op zoek!

ikke schreef:
Enne, dat water komt niet gewoon via de zijkant je stal in? Dat lijkt me met kwelwater eerlijk gezegd het meest waarschijnlijk.
voordat je dus allerlei onverstandige investeringen doet, zou ik dat eerste eens terdege uitzoeken!

Nee, de stal is helemaal nagekeken (ook de zijkanten) en het water komt via de grond.

nimbletje schreef:
Ik heb gewoon stoeptegels van 30 bij 30 cm neer gelegd ipv die roosters en daar de matten bovenop. Ik ha ook last van optrekkend water door de matten en zeiknat vlas. Nu is dat over. Ik heb tussen de stoeptgels wel ruimte gehouden van zo'n 2 cm zodat het water er tussendoor weg kan lopen.

En die plantjes dat is inderdaad gewoon gekiemd vlas. wanneer het nat en vochtig is gebeurd dat al snel.

Hmm stoeptegels; ook inderdaad een oplossing. Had je dan tussen iedere tegen een open ruimte? Of alleen aan de zijkanten van je stal? Ik ga het even overleggen of het een optie is!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:47

Ik had tussen iedere tegel een open ruimte. Mijn stal van 3x3m gingen 81 tegels (9x9) en nog een paar halve tegels in.
Ik had ook zitten denken aan die rooster. maar die stoeptegels kun je heel gemakkelijk gratis ophalen via marktplaats ofzo. eerst wilde ik grindtegels die zijn wat dikker maar erg zwaar.