Verlichting bak; led verlichting? spaarlampen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Verlichting bak; led verlichting? spaarlampen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 12:39

Het zoveelste topic over bakverlichting, maar tóch is mijn vraag weer net iets anders dan de meeste topics.

Volgende week wordt ein-de-lijk mijn bak aangelegd!
Na jaren in de wei gereden te hebben en bij natte periodes of periodes met vorst en sneeuw met de trailer naar de binnenbak te zijn gereden, krijg ik nu dan eindelijk mijn eigen bak! Ik ben er super blij mee en ik denk dat er ontzettend veel gebruik van gemaakt zal worden.

Nu wil ik er natuurlijk ook straks gewoon na mijn werk kunnen rijden en dat zal dus in het donker zijn. Ik heb gezocht naar een goedkopere oplossing, omdat het voor mij al erg moeilijk was om de financiën voor mijn bak op orde te krijgen. En het goedkoopste wat ik kan bedenken en heb kunnen vinden op bokt, zijn bouwlampen op een hoge paal. Aangeraden werd om 2 lampen van 500 watt op de lange zijde te plaatsen.

Die hoge RVS (?) paal is zo te regelen. Die kan mijn vriend op zijn werk regelen en zelf installeren. Dat is geen probleem. Welke hoogte zou hiervoor ideaal kunnen zijn? En hoe diep moet zo'n paal in de grond staan?

Rest ons alleen nog de bouwlamp. Toen ik dit namelijk met mijn vader besprak, zei hij dat een bouwlamp stroom vreet en dat het dan alsnog erg prijzig wordt. Daarom ben ik aan het zoeken gegaan en ben ik er achter gekomen dat er ook bouwlampen met LED verlichting of spaarlampen zijn.
Zou dit een oplossing kunnen zijn?

En zo ja, welke sterkte moet ik dan hebben om een vergelijkbaar effect te hebben met die 2 lampen van 500 watt?
Zouden 4 spaarbouwlampen van 24 watt genoeg zijn?

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:41

ik volg even,
bij mij willen we ook volgende week met de bak beginnen.
hoe wordt de bak bij jouw gemaakt?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:43

Hou je er wel rekening mee dat je voor de palen een bouwvergunning nodig hebt?
Misschien heb je die al wel, maar even voor de zekerheid. Zou zonde zijn als je ze hebt
staan en ze moeten weer weg ;)

SillyB

Re: Verlichting bak; led verlichting? spaarlampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:59

ik heb wel eens gelezen dat paarden van TL verlichting hoofdpijn zouden krijgen maar ik kan er nergens een goed stuk over vinden op internet.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of LED of spaarlampen beter of slechter zijn dat het TL principe.

Iemand nog een hypothese/hoofdvraag nodig voor zijn scriptie? :D

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 13:20

Haha dat is een goed idee Silviabol ;)

natje82, bij ons wordt een stuk weiland omgetoverd tot bak. We zitten op zandgrond (goddank ;) ) en het zand wordt dus gewoon omgegooid. Het zwarte gaat naar onder en het witte naar boven.
Om het water af te voeren wordt aan de korte zijde een soort van slootje naar de sloot gegraven en ook loopt de bak iets schuin af richting de sloot.

En jullie?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:22

Je kunt de Gemeente of het Energiebedrijf vragen om lantaarnpalen; wij hebben er 5 om de bak, 5 x 35 W en super verlicht.
Ze kostten geloof ik iets van € 40,= per stuk inkl. lamp. Gebruikt uiteraard.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 13:24

Dat is niet duur zeg! Waar hebben jullie ze staan?

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:27

Wij hebben ook oude lantaarnpalen, deze werden niet meer gebruikt. Mochten we zo meenemen, daar hebben we idd ook andere lampen in gedraaid en met 2 aan de lange zijde hebben we zelfs een deel van de achterliggende weide verlicht

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 13:28

En waar hebben jullie die vandaan gehaald?

Alleen zijn deze lantaarnpalen wel iets lastiger te installeren denk ik.. Of valt dat mee?

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:32

bij ons werd een wijk gesloopt en op nieuw opgebouwd, en mijn tante woonde er net achter en was er dus al de kippen bij. Wordt er bij jullie niet ergens wat gesloopt? Wij konden ze zo meenemen maar moesten ze natuurlijk wel zelf ophalen. het instaleren heeft mijn oom gedaan die is electricien. En in de grond zaten ze zo. Het viel ons hard mee en we zijn er super blij mee.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:33

natje82, bij ons wordt een stuk weiland omgetoverd tot bak. We zitten op zandgrond (goddank ;) ) en het zand wordt dus gewoon omgegooid. Het zwarte gaat naar onder en het witte naar boven.
Om het water af te voeren wordt aan de korte zijde een soort van slootje naar de sloot gegraven en ook loopt de bak iets schuin af richting de sloot.

En jullie?[/quote]

Wij zitten helaas niet op zandgrond,
er wordt een laag afgebaggerd en daar komt een laag "schrotter"in
(een soort fijn gemalen steentjes) dit zou drainerend en schokdempend werken
en dan een laag zand.
Van de grond die afgebaggerd wordt, wordt een wal om de bak heen gemaakt
(als afzetting dus) (geen dure afzettingskosten en afvoerkosten van grond)
in deze wal komt verlichting zodat buren er geen last van hebben,
licht komt bij ons dus meer van beneden.
echt drainage systeem hebben wij dus niet, ook ivm de kosten,
we hebben wel een wei wat altijd weer snel droog is dus ik hoop dat het meevalt

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:42

Wij hebben net een paddock/bak aangelegd. Bij ons moest de grond opgehoogd worden omdat op die plek de grond 40cm lager lag. daar is zand overheen gekomen, zodat alles nu op gelijke hoogte ligt. Als omheining hebben wij een houten omheining van vierkante palen met halfronde leggers. lantaarnpalen had ik al via marktplaats gekocht, 4 stuks van 5,5m hoog, met wit TL licht (incl bezorgen 70 euro per stuk, met reservelampen erbij). Deze moeten nog geplaatst worden ;)

Ook moet ik nog drainage in de bak aanleggen, want wij zitten op veen/kleigrond. De zandlaag laat het water wel door, maar de laag eronder niet, dus er blijven na verzadiging plassen liggen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 21:21

Maar er is dus niemand die ervaring heeft met een spaarlamp of led verlichting in een bouwlamp?

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:14

bij ions is de bak gemaakt en wij hebben bouwlampen met ledverlichting
(29.95 bij cranenbroek)
hebben er aan beide lange zijden 3 staan (dus 6 in totaal)
er zijn wel plekken waar iets schaduw is, maar in pricipe kun je goed rijden zo