breedte gangpad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveprixje

breedte gangpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:41

Hallo,

Wij zijn van plan om nieuwe paardenboxen te plaatsen in een oude varkensstal. Deze stal is 5 meter breed. Nu wilden we de boxen eigenlijk 3,50 meter breed maken, maar dan houden we dus nog maar 1,5 meter gangpad over. We hebben best grote paarden (1,78, 1,80 en 1,91 meter) en ik ben bang dat 1,5 meter dan te weinig is om de draai te maken om in de box te komen. Daarom ben ik nu aan het twijvelen of ik boxen van 3,5 meter of 3 meter breed bestel.

Heeft iemand ervaring met een gangpad van 1,5 en/of 2 meter? Wat raden jullie mij aan?

groetjes Carola

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:49

Het gangpad tussen onze binnenboxen is ca. 1,5 m. Wij hebben ijslanders en daarvoor is dat al smal zat, dus voor zulke grote paarden denk ik dat dat echt veel te krap is. Heb je zometeen mooie grote boxen, kunnen ze er niet in komen. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:50

Ik kan me herinneren dat we op de manege vroeger een gangpad hadden dat zeker niet breder was dan 1,5 meter, en daar kwamen de paarden makkelijk hun stal uit :j Stond ook een oud paard tussen van bijna 2 meter, die niet echt soepel was, maar ook die kwam er prima uit :)
Ik denk dat een ruimte stal sowieso belangrijker is dan een ruim gangpad, dus dat zou ik inderdaad zo smal mogelijk maken :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:51

Wij hebben ook maar een smal gangpad, maar de paarden hebben
er echt geen moeite mee om hun stallen in en uit te komen ;)

Grootste paard is 1.69 ;)

joyce B

Re: breedte gangpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:04

dit hangt ook af van de breedte van de staldeur. Als je brede schuifdeuren hebt dan is dat al makkelijker dan een smallere openslaande deur. Ook de plaats van de deur maakt uit. Als een paard eerst schuin door de deur door kan lopen vanuit het gangpad, dan is de draai ook minder krap.

Je zou in de schuur met wat hindernisstaanders en balken of lint/touw de stallen uit kunnen zetten met opening voor de deur, en kunnen kijken of het prettig of niet prettig is.

Alternatief zou zijn om de stallen aan de voorkant open te laten zodat ze met hun hoofd over de voorwand kunnen en dan bijvoorbeeld 3m tot 3,20 diep, maar dan breder, bijvoorbeeld 4 meter.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:07

Ik heb op een stalling gestaan waar het pad maar 1 meter breed was (je kon niet met 2 zadels langs elkaar heen) en de paarden hadden nergens last vind, ook de alle grootsten en breedsten niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:09

Ligt er ook een beetje aan wat voor deuren je gaat gebruiken. Bij openslaande deuren is het extra krap.

Hou er rekening mee dat je paard ook bij bv een blessure nog goed z'n stal in en uit moet kunnen. Anderhalve meter is best krap.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:11

Ik heb ook op een stal gestaan waar het gangpad een meter was. Geen paard die er moeite mee had ;) Ze gaan dan nl al vanzelf een beetje schuin door de deur, zodat ze niet de hele draai op het gangpad hoeven te maken

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:13

het ligt idd aan meerdere dingen,worden de boxen zo dat de paarden met de hoofden in het gangpad komen ? dan wordt het al lastiger want dan heb je kans dat r s een uithaald en je platgewalst wordt door een vluchtend paard.
hoe breed maak je je deur? als deze goed breed kan creeer je draairuimte en zullen ze zich minder snel op de heup vastlopen.
hoe kom je uit in de lengte ? kan je je boxen niet breder maken bv 4breed en 3 diep?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:22

persoonlijk zou ik in jouw situatie kiezen voor een gangpad van 1,5 meter waardoor de stallen groter zijn. Bij het plaatsen van schuifdeuren (scheelt ook ruimte) zou ik erop letten dat die aan de voorkant van de stal komen zodat de paarden geen bocht hoeven te maken om de stal in te komen.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:04

die van ons was denk ik ook iets van 1.5m, maar we hadden niet heel grote pony's (1.43 en 1.55). maar ik denk dat als je de deuren zo maakt dat het paard niet met z'n neus zeg maar tegen de wand aanloopt maar dat ie vanaf daar de rest van de box inloopt je best met zo'n pad kan doen. want als je de deuren zo zet hoeven ze ook geen draai te maken al op het pad maar kunnen ze er zo 'insteken'. (hoop dat je t snapt :+ )
wij hadden trouwens wel heel brede deuren, meer dan 1.5m breed. iig breder dan het pad en het waren wel klapdeuren. maar ik denk dat ze er daardoor ook makkelijker indraaiden.
ik denk trouwens ook dat je paarden liever een grotere box hebben dan een breder pad. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:46

bedenk ook of er nog stro/hooi/andere spullen in de gang moeten ;)
(heb ik me op verkeken)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:51

Op onze stal zijn de gangen ook niet breed.
Ik denk nog net geen 1,5 meter; er kan net brede kruiwagen doorheen :D
Onze paarden zijn het gewend en hebben er absoluut geen moeite mee.
Ook niet met het draaien om een stal in te gaan. Zelfs de joekels niet.
En we hebben nooit problemen gehad met zieke paarden o.i.d.

Het heeft ook z'n voordelen: niemand laat er z'n spullen slingeren.
En poetsen gebeurt dus ook altijd waar het bedoelt is; op de poetsplaats :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:52

Mijn paarden vonden het doodeng de eerste dagen bij jullie op stal Rumpleteaser :D Leo durfde z'n box niet uit, die dacht denk ik echt dat 'ie met z'n kop tegen de muur zou lopen.
Het went op zich wel snel, maar mijn (vrijwillige) keuze zou het absoluut nooit zijn, zulke smalle gangen.
Als je echter net als bij jullie zit met oude varkensschuren, dan kun je soms niet anders.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:55

Auw Sonja... mijn hart! |( :D

Maar je hebt gelijk; wij zijn van oorsprong een omgebouwde varkensschuur.
Al klinkt dat een beetje negatiever dan hoe het er nu uitziet, hahaha!
Het wisselt denk ik wel, want de laatste nieuwe paarden bij ons op stal hadden geen angst.
Maar goed; ieder paard is weer anders :)

Plaatje ter toelichting: de foto is gemaakt vanaf ongeveer de helft van de gang.
De gang is dus ongeveer 2x zo breed als op deze foto:
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:34

loveprixje schreef:
Hallo,

Wij zijn van plan om nieuwe paardenboxen te plaatsen in een oude varkensstal. Deze stal is 5 meter breed. Nu wilden we de boxen eigenlijk 3,50 meter breed maken, maar dan houden we dus nog maar 1,5 meter gangpad over. We hebben best grote paarden (1,78, 1,80 en 1,91 meter) en ik ben bang dat 1,5 meter dan te weinig is om de draai te maken om in de box te komen. Daarom ben ik nu aan het twijvelen of ik boxen van 3,5 meter of 3 meter breed bestel.

Heeft iemand ervaring met een gangpad van 1,5 en/of 2 meter? Wat raden jullie mij aan?

groetjes Carola

Is het mogelijk om de boxen een buitendeur te geven? Dan hoef je niet percé met paard door een smalle gang. Voor je kruiwagen en je voer kan je met een smallere gang toe.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:28

dat is ook een goede tip!