Hoe mijn bouwlampen aansluiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Hoe mijn bouwlampen aansluiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:53

ik heb een bak thuis die we drastisch gaan verbouwen. *\o/*
Nieuwe bodem, hij word groter en ja hoor! Hij word ook eindelijk verlicht.
Nu alleen die verlichting...hoe gaan we dat doen.

Wij hebben/krijgen een 20x40 bak.
We hebben 2 ideeën over de verlichting.
De verlichting kan maar aan 1 lange zijde omdat we anders zitten met de snelweg die er achter ligt.
Anders schijnen de lampen in de gezichten van de bestuurders en staan ze straks bij ons in de bak :Y)
Lijkt me niet een heel verstandig plan.

Oke hier dus onze ideeën
Idee 1:
1 hoge paal van 6-7 meter (boven de grond) met 2 bouwlampen van 500W per stuk
er aan gemaakt. Beide een andere kant op schijnend.

Idee 2:
2 palen van 5-6 meter hoog, 10 meter uit elkaar met aan elke paal 1 bouwlamp van 500W

Goed nu wil ik eigenlijk voor idee 2 gaan maar daar moeten de stal eigenaren ook mee accoord gaan.
Nu het probleem.
Onze bak ligt op een +/- 150 meter afstand van de eerste kas.
Dus we moeten met grond kabels een afstand van 150 meter overbruggen om
licht te krijgen. Dat is het grootste probleem nog niet.
Maar wel dat ik echt geen idee heb welke grond kabel ik daarvoor moet nemen.
De kabel moet sowieso 3 aderig zijn. Maar hoeveel millimeter?
Aan welke eisen moet hij verder voldoen?
Ik had samen met mijn broertje al berekend dat de kabel een weerstand moet hebben van 5A.
Hoeveel volt de aansluiting in de kast is weet ik niet. Dat moet ik nog na vragen maar ik ga uit van 230.

Wie o wie kan mij hier advies over geven?
Helaas alleen automonteurs en beveiliging in de familie :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:16

Soort kabel iets van marinekabel of buitenkabel. Praxis, etc. kan je de goede wel aanwijzen. Eventueel kan je die in een plastic buis leggen voor extra bescherming, maar dan lopen de kosten aardig op. Zorg in elk geval dat de kabel diep genoeg komt te liggen ivm trekker en gravende paarden.

Wij hadden op oude stal 2 lantaarnpalen als bakverlichting. Waarschijnlijk afgeschreven door de gemeente. Waren oudere soort, lampen hadden altijd even tijd nodig om echt goed licht te geven, maar deden het dan uitstekend. Goed licht, maar niet verblindend, bouwlamp is dacht ik feller dus kan lastig zijn als je er naar toe moet rijden.

_Jessie

Re: Hoe mijn bouwlampen aansluiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:35

Er komt sowieso grondkabel :j
Maar dat is er in zoveel soorten haha dat ik dacht misschien heeft iemand hier de goude tip.

Lantaarn palen heb ik ook aan gedacht maar heb geen flauw idee hoe we die hier gaan krijgen en of je dan echt genoeg licht hebt.
Denk dat bouwlampen wel wat feller licht geven maar dus ook meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:38

Die lantaarnpalen geven echt genoeg licht. Informeer morgen even bij je gemeente, die kunnen vast ook wat vertellen over het transport ervan.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 14:35

Dat is wel een idee ja. Heb ook gehoord dat energie maatschappijen ze ook wel eens hebben. Dank je :)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:43

Geen tips helaas, zit zelf een beetje met hetzelfde. Ik denk alleen niet dat ik voor bouwlampen ga. Je krijgt dan inderdaad heel fel licht, wat je kan verblinden, maar ze geven ook veel 'geconcentreerder' licht dan een lantaarnpaal. Met een lantaarnpaal is het licht meer diffuus, waardoor je dus wel minder fel licht hebt, maar wel op een groter gebied. Nadeel van een bouwlamp is ook dat het verschil tussen licht en donker heel groot is en je hele gekke schaduwen krijgt daardoor schrikken sommige paarden ook meer. Op zich is er wel aan lantaarnpalen te komen, staan er ook wel vaak op marktplaats, maar vervoer is inderdaad wel een probleem. Ik hoop palen te kunnen egbruiken die mijn ouders nog hebben liggen, maar voordat ik die 100 km verderop heb..

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 15:02

Nou ophalen is voor ons geen probleem.
Mijn vader kwam met het idee om ze op de boottrailer te leggen! Onze boot trailer is bijna 8 meter.
Dus een lantaarn paal van 6 meter past er prima op. Had op marktplaats 2 gevonden incl lamp en bekabeling voor 80 per stuk.
Zit er alleen weer mee (vermoeiend *zucht*) dat de stal eigenaren liever een paal hebben met bouwlampen.
Minder in het zicht (ze zien de bak niet eens vanuit huis of de thuis. Die ligt namelijk aan de overkant van de 2 HA land achter bomen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:03

Jij weet duidelijk nog niet waar Abraham de mosterd haalt, maar dat je staleigenaar dat niet weet vind ik zorgwekkender. Gewone lantaarnpalen voldoen prima en 2x 135W SOX lijkt me iets minder stroom te verbruiken dan 2x 500W halogeen, maar heel veel verstand heb ik daar niet van, ik zit pas 25 jaar in dit vak....... :D :D :o :D :D

80 euri's per stuk inkl werkende lamp is een koopje, mits in goede staat. Gauw gaan halen voor ze weg zijn.

Voor de eisen: NEN 1010. Dit is de wetegving als het gaat om elektrische installaties zoals jij die beschrijft.

Kabel moet minimaal een 2x2,5mm2 YMvK-as zijn (grondkabel). Verstandiger is een 3x2,5mm2 YMvK-as, dan kun je er ook nog een stopcontact bijzetten (wandcontactdoos, voor de vakbroeders). Gezien de totale afstand tot de meterkast zou een 2x4mm2 wellicht noodzakelijk kunnen zijn, tenzij je een beveiliging in de paal zet, wat bij veel lantaarnpalen de standaard is.
Waar je precies op uitkomt is zo niet te zeggen, dan zou ik precies moeten weten hoe de installatie is opgebouwd qua lengtes en aderdoorsnedes. Ook de keuze tussen bouwlampen of gasontladingslampen kan dit beinvloeden.

xanitax1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:55

ik wil graag even op ikke reageren, wat je zegt ben ik het niet helemaal mee eens. 2x 4mm2 is goed hoor alleen dat heeft niets te maken met de zekering in de paal. die beveiligd de lampen en de kabels in de paal.
de kabel naar de paal toe wordt beveiligd door de zekeringen in de meterkast.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:02

xanitax1982 schreef:
ik wil graag even op ikke reageren, wat je zegt ben ik het niet helemaal mee eens. 2x 4mm2 is goed hoor alleen dat heeft niets te maken met de zekering in de paal. die beveiligd de lampen en de kabels in de paal.
de kabel naar de paal toe wordt beveiligd door de zekeringen in de meterkast.

Klopt, maar je vergeet dan de factor "lengte" en die zit waarschijnlijk ernstig op de grens. Dan zou die 6A zekering die standaard in het aansluitkastje zit weleens net dat kunnen doen waardoor het wel kan met een 2x2,5mm2. Ik heb hier geen NEN1010, dus ik kan het niet opzoeken.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 23:37

Wouw ikke :D Dat is pas een antwoord. Geniaal bedankt.
Ik heb er inderdaad 0,00 verstand van en mijn ouders en broertje ook niet haha
Misschien dat mijn neefje nog een vriend had die elektricien is.
De stal eigenaar, ja het is de eigenaar maar het is een bollenboer :D haha
Ik sta gewoon bij hun aan huis, bij het paard van hun dochter en hij heeft gezegd dat als ik verlichting wil,
ik dat zelf maar moet gaan regelen :Y)

Dus om het voor mij als leek even samen te vatten :P
Voor stroom verbruik zijn lantaarnpalen sowieso slimmer en zoals ik het begrijp ook
makkelijker en veilig aansluiten dan bouwlampjes.
Alleen...de kabel gaat niet naar een meterkast.
Wij hebben buiten de kas een soort van buitenstopcontact. Daar moet de kabel op aangesloten worden.
zo iets als dit: https://winkel.mokoi.nl/Producten/Toebe ... ctdoos.jpg
Om de kabel te aarden moet het toch sowieso een 3 aderige kabel zijn?
Dan moet ik toch eerder kiezen voor die 3x2,5mm2 dan de 2x4mm2? (neem aan de het eerste cijfer voor het aantal aders staat?)

Oke een goede optie is om het te laten doen maar aansluiten dat zal allemaal wel gewoon lukken.
Zolang we de goede spullen maar hebben.
Super bedankt tot nu toe :D

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 00:13

Tippie van Eric voor de lampen: * klik * Dat trekt bij elkaar 800W, maar 't geeft wel een enorme "bak" :+ licht. :D
Om (vanwege de lengte die je moet overbruggen) onderweg niet teveel vermogen aan weerstand kwijt te raken, is het wrs. idd. wel verstandig om qua kabel naar 3x4mm² YMvK-AS te gaan. Reken voor de kabel op een kostprijs van ca. € 5,- p/m, zie hier. En houd er rekening mee dat je meer dan 1 rol nodig gaat hebben, dus dat er in ieder geval 1 las gemaakt moet worden. Omdat ie in de grond gaat dat wel gewoon ff netjes door een echte elektromonteur laten doen, een hoop geld kost het allemaal bij elkaar toch al. En je kabel met minimaal 60 cm gronddekking leggen, en voor stalbaas de bollenboer ff een tekeningetje met maatjes erop maken wáár de kabel precies ligt, want dat zie je over een paar maanden niet meer. En daar dan vooral de lokatie van de las ook op vastleggen, voor als die ooit problemen mocht gaan geven. Als er in het tracé plekken zijn waar met enige regelmaat met voertuigen over de kabel heen gereden gaat worden, zou ik 'm daar uit voorzorg alvast in een mantelbuis leggen. Dat hoeft niks spectaculairs te zijn, daar kun je prima bijv. oude steigerpijp voor gebruiken.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:36

Dank je Eric voor je uitgebreide uitleg!! :D
Dan ga ik in ieder geval gewoon voor de 3x4mm2 kabel.
Lantaarnpalen ziet de eigenaar van het land niet zitten. Hij vind dit afschuwelijk (hij moet er naast werken dus ja). Het worden dus sowieso bouwlampen.
De plek voor de kabel plaatsing heb ik al uitgezocht. Hij komt naar een betonplaten pad te liggen waar ze nooit met voertuigen komen.
Dit stuk is ongeveer 50 cm breed, daarna komt een sloot. Is dat een probleem? Ik dacht van niet maar goed :P
60 cm diep, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Wat is de rede van die diepte?
Heb ook al gekeken naar moffen inderdaad omdat ik aan 1 rol niet genoeg heb.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:08

Spreek ik net mijn stalgenootje. Zegt ze dat ze lampen op accu gaat regelen -:(- ^)
Dat is makkelijker ofzo :s

Ik heb al palen geregeld waar de bouwlampen op komen.
Wilde ze morgen in de grond zetten (7 meter)
Die lampen die jij aangaf ....., gewoon zonder snoer bestellen neem ik aan? Kabel kan je toch beter rechtstreeks aansluiten.
Heb wel het telefoon nr van een elektriciën gekregen. Hij is nu nog op vakantie maar daarna kon ik hem wel bellen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:16

_Jessie schreef:
Spreek ik net mijn stalgenootje. Zegt ze dat ze lampen op accu gaat regelen -:(- ^)
Dat is makkelijker ofzo :s

Yep, twee (bouw)lampen op een accu _O- _O-
Die lampen die EricPrast aangeeft (licentie van Philips) met een 400W lamp erin, zijn prima om een bak te verlichten. Echter 2 van die lampen op een 12V accu-met-omvormer zou een stroom in de accu van zo'n 70A veroorzaken. Om die lampen een uur te laten branden, zou je minimaal een 100Ah accu nodig hebben (tractie-accu of deep-cycle accu) en die dan na elk gebruik opladen. Dat is allemaal veel simpeler, yep.......

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:19

Aangeraden lampen echt een aanrader. Heb hier eentje van 400 Watt voor de hele bak, super verlicht en al jaren in gebruik voor heel weinig euro's per uur! Maar wel gewoon met een stekker in het stopcontact hier.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:20

Daarom dat dacht ik dus ook....Ach ik ga morgen weer naar stal en mn pa gaat mee. Dan zet ik die palen wel in de grond kijken wat ze zegt :P
als je rekent dat we 150m snoer nodig hebben naar de bak toe moeten we dus nog verder slepen met die lampen :+ :Y)
De stal ligt namelijk nog eens 100 meter verder op haha ideaal.....

Heb jij aan 1 lamp genoeg Michelle? Hoe groot is jou rijbak?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:21

Ik heb van de week de lampen besteld uit Eric zijn link, super snelle service ik kreeg ze de volgende dag al binnen. Het zijn alleen flinke bakken dus ik denk dat een lantaarnpaal niet veel meer opvalt dan een paal met zo'n lichtbak eraan.

Ik heb ze trouwens met kabel besteld, die zijn in de aanbieding inclusief een reservelamp.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:27

Had inderdaad gezien dat ze in de aanbieding zijn.
Kan wel alles ex btw bestellen dus dat is wel weer fijn, scheelt altijd weer.
Hoeveel heb jij er besteld voor wat voor doeleinde?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:27

2 voor een bak van 20 * 40

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:31

oke. Waar ga je ze plaatsen? Korte zijdes of lange zijde allebei?
Zit te twijfelen want ik heb vandaag gekeken en ik kan dus 1 lamp op een korte zijde zetten en dan 1 op de lange.
Maar denk dat het handiger is om gewoon allebei op de lange zijde te zetten.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:32

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de lampen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:49

Ik zet er twee op de lange zijde (anders schijnen ze misschien bij de buren naar binnen) Ik ga ze dit weekend plaatsen en zal je mijn ervaring laten weten avaluna.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:51

Delphi2 schreef:
Ik zet er twee op de lange zijde (anders schijnen ze misschien bij de buren naar binnen) Ik ga ze dit weekend plaatsen en zal je mijn ervaring laten weten avaluna.

Kun je nog bij de lampen als ze boven hangen? Goede afstelling maakt of breekt de verlichting!
Je kunt het ook uitrekenen maar dan moet je wel weten hoe het verlichtingsdiagram eruit ziet.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:52

Oke top!
Zou je dan ook een foto kunnen maken als het donker is met de lampen aan?
Ik ben eigenlijk ook wel heel erg benieuwd!
Wel ideaal dat je ze gelijk in het stopcontact kan stoppen zeg.