Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lieshorses schreef:hoi ik heb een vraagje
moet je eigenlijk wel poepscheppen in een weiland?
want sommige weilanden daar ligt heel veel mest in...
en in de andere is het allemaal netjes opgeruimt...
en ik wil wel graag weten of ik nou moet poepscheppen
ofniet!
Elmyh schreef:Hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoeveel paarden je hebt lopen.
Ik kan me voorstellen dat een pensionstal met 15 -20 paarden niet kan beginnen aan het ruimen van mest in de wei, maar
daar is vaak ook meer weiland ter beschikking.
Als je zelf maar 2-3 beesten hebt lopen zou ik het wel opruimen.
Je wei blijft idd beter, niet overal van de pollen die ze toch niet meer eten, en ook ivm wormbesmetting veel beter.
Ibbel schreef:Je hoeft geen poep te scheppen als je je paarden goed ontwormt. Als je de mesthopen kunt slepen kun je grasplekken waar ze niet grazen ook redelijk onder controle houden, en die plekken maaien helpt ook.
Ook bij wél mestruimen krijg je mestplekken waar ze niet eten, dus onderhoud hou je altijd. Daarnaast is het aan te raden 1x in de 7 jaar je wei sowieso opnieuw in te zaaien. Zonder onderhoud gaat het niet.
Geen pretje nu met sommige blubberstukken trouwens, gelukkig doen we het met meerdere mensen, maar we doen het wel. Ten eerste tegen wormbesmetting, ten tweede omdat gras niet zo van paardenmest houdt en bovendien omdat het de paarden en de omwonenden nogal in de vliegenoverlast scheelt. Lieshorses schreef:ik zou graag elke dag uitmesten alleen mijn pony staat niet aan huis en als ik er dan in storm naartoemoetfietsen ???
Tempus schreef:Lieshorses schreef:ik zou graag elke dag uitmesten alleen mijn pony staat niet aan huis en als ik er dan in storm naartoemoetfietsen ???
Heb ik vaak genoeg gedaan. Je moet toch ook elke dag gaan voeren of hooi geven. ( zelfs meer als 1 keer per dag).
Kan je niks regelen met je ouders? Lift met de auto ofz?