Paard in de winter dag en nacht buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brietje

Paard in de winter dag en nacht buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 15:07

Hoi hoi,
Mijn kwpn merrie 8 jaar gaat deze week verhuizen naar een stal waar ze 24/7 buiten lopen met inloopstal.
Op haar vorige adresje ging ze snachts naar stal en had ze in de winter een 300 grams winter deken op(scheren deed ik niet) Nu is mijn vraag wat moet ik in de winter doen? kan ze gewoon buiten blijven lopen? Moet ze dekens op?zoja welke?
alle tips zijn welkom :9
Groetjes Brigit

mirm

Re: Paard in de winter dag en nacht buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:09

Dat ligt er maar helemaal aan wat je met haar wil doen. Mijn 2 en half jarige kwpner staat ook dag en nacht buiten met inloopstal en heeft geen deken op. Ze krijgt wel een hele dikke wintervacht. Als je dus veel rijdt, is het handig om een deken op te doen (wel een goede, die echt waterdicht is!).

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 15:12

Ik rijd ongeveer 4 keer per week op haar en dan ongeveer een half uur;)
ze krijgt een halve kilo brok per dag en 1 blok summer fit

Schuimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:44

Ik denk dat het per paard verschilt. Mijn paard loopt in de lente en zomer dag en nacht buiten in de wei zonder schuilstal maar wel veel boombeschutting. Ze krijgt 1,5 kg biks per dag en we rijden hooguit 2 tot 3 keer per week. In de herfst krijgt ze het vaak koud en begint ze te rillen. En als het dan veel regent krijgt ze een ongevoerde regendeken op. Als het straks kouder wordt krijgt ze dag en nacht een ongevoeren regendeken op. In de winter krijgt ze dan ook weinig beweging ivm bevroren bak.

Ik denk dat je het per paard moet bekijken. De mijne krijgt bijna geen wintervacht. Ook niet zonder deken. Stel je eens voor dat het in de winter regent en het gaat lekker vriezen. Als je paard dan niet zo'n dikke vacht heeft krijgt hij het geheid koud. Ook is je paard zijn lichaam "gewend" om een deken op te krijgen ook al wordt hij niet geschoren. Je zult zien dat hij toch een minder dikke wintervacht krijgt dan normaal. Ik zou het even aankijken. Je ziet snel goenoeg of ze het koud hebben en dan kun je altijd nog een lichte deken op doen.

Ingrid63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:47

Wat fijn voor je paard dat ze verhuist naar een stal waar ze 24/7 buiten kan lopen, met de mogelijkheid gebruik te maken van een inloopstal! Zo kan ze zelf kiezen of ze binnen of buiten wil staan. Ideaal, dat zou ieder paard moeten kunnen.
Als je het geen probleem vindt dat ze een wintervacht krijgt, dan gewoon lekker zonder deken laten staan. Ons paard staat sinds april zonder deken en hij krijgt er ook geen meer op. Hij loopt dag en nacht buiten met inloopstal. Wij vinden het niet erg dat hij een wintervacht krijgt en houden er rekening mee met het rijden.
Kijk maar eens op de site van paard natuurlijk. Daar staat een goede uitleg waarom een paard makkelijk zonder deken kan.