Hoe lang op volle wei laten staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Hoe lang op volle wei laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:31

Ik heb twee paardjes, een hafje en een minitje. Ze hebben vanaf half juli op een andere wei gestaan zodat mijn wei kon bijgroeien. Nu zijn ze terug en zijn ze aardig vol, maar niet echt te dik. Beetje gemiddeld. Dit was wel een schrale wei. Nu zijn ze weer thuis en ik twijfel hoe lang ik ze op mijn wei kan laten staan. Ik heb net ook al even bij de fructaanmeter gekeken van paardnatuurlijk. Ze zijn van de winter eigenlijk erg dun geweest dus ik ben wel blij opzich dat ze nu een beetje reserve hebben voor de winter. Maar ik wil natuurlijk absoluut niet dat ze bevangen raken. Hoe lang zouden jullie ze buiten laten?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:33

Alleen echt overdag. Dus van 10.00 tot 19.00 ongeveer. Daarvoor en daarna koelt het behoorlijk snel af, terwijl er nog wel zon is (zoals dagen als vandaag). Daardoor stijgt het fructaangehalte in het gras.
Of 's nachts maar dan moet je ze voor zonsopgang er weer afhalen, weet niet of je daar echt vrolijk van wordt :+

Krips

Re: Hoe lang op volle wei laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:36

Oke, dus in principe als je goed op die fructaanmeter let dan maakt het aantal uren niet uit, dus de hoeveelheid die ze eten, als je maar op de goede momenten laat grazen.

Ik vind het vervelend om ze binnen te hebben staan. Ik heb ze nu vandaag van 12.00 tot 17.00 buiten gehad.

Odysseus

Re: Hoe lang op volle wei laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:55

Precies, een kwestie van timing.

Het fructaangehalte wordt meer als er wel zonlicht is, en er dus fotosyntese plaatsvindt. Normaal komt daar fructaan bij vrij wat direct gebruikt wordt voor de groei van het gras. Maar als de temperatuur te laag is kan het gras niet groeien, en stapelt het fructaan zich dus op in het gras.

Wanneer het bijv. koud is én bewolkt is de kans veel lager dat ze hoefbevangen worden dan als het koud en zonnig is.