Bak weer rijd klaar maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim18a

Bak weer rijd klaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 20:38

Heeiheei <3

Ik had een vraagje aan jullie over een bak.
Bij mijn verzorg/bijrijpony is de bak na een aantal jaar een soort weide geworden.
Nu is het plan om het weer een normale rijbak ervan te maken. En misschien wel wat groter laten maken.
Alleen we weten niet echt goed we dit aan moeten pakken. Daarvoor vraag ik ook jullie hulp.
Heeft iemand misschien een idee, hoe we dit aan moeten pakken?

Alvast bedankt! :)

Groetjes,

Kim18a

harmony12

Re: Bak weer rijd klaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:41

misschien eerst slepen? maar onze bak is eigelijk ook best wel slecht,

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:42

ik zou slepen meet een trekker of zo en onkruid wieden!
suc6!

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:43

Slepen, vlakken, onkruid bestrijden, slepen, lostrekken, vlakken, slepen en rijden maar... en dan... BIJHOUDEN!!

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 21:20

Dankjewel voor jullie snelle reacties! :)

Ik denk dat het slepen niet gaat. Aangezien we daar gee mogelijkheid toe hebben.
Wij dachten aan het gewoon helemaal plat spuiten. Alleen dat spul, zou dat werken? En voor hoelang?
Heel gedoe dus. Ook is het heel erg duur. ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:48

In mijn profiel kan je foto's zien hoe mijn bak is opgeknapt.
Als je gaat spuiten moet je wel rekening houden met het feit dat er geen paard (of andere dieren) in gaan want het is echt gif.
Voor mijn bak is het ook moeilijk om de groei van gras tegen te houden. In oktober laat ik de bak frezen.
Er loopt maar 1 paard in waardoor het gras de kans krijgt om weer terug te komen.

kim18a schreef:
Dankjewel voor jullie snelle reacties! :)

Ik denk dat het slepen niet gaat. Aangezien we daar gee mogelijkheid toe hebben.
Wij dachten aan het gewoon helemaal plat spuiten. Alleen dat spul, zou dat werken? En voor hoelang?
Heel gedoe dus. Ook is het heel erg duur. ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:52

Vóór de bakreparatie (bak is jaren niet gebruikt)
Afbeelding
.
.
.
Ná de bakreparatie: eerst heel diep "gewoeld" met een 3-poot om de boomwortels kapot te maken, daarna gesleept.
Afbeelding

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 01:34

Wauw, netjes gedan vdb!
Heb je er ook nog nieuw zand in gedaan en loopt het water nu wel redelijk weg?

stephblacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 07:34

wow zeg, wat een verandering! ziet er erg netjes uit

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:29

Heeft een boertje gedaan hoor Zodiacje, not me.... :D

Jaaaaaren geleden (15 / 16 jaar) hebben de eigenaren van de grond een loonwerker laten komen die met een grondboor 1.50 diep is gaan kijken hoe nou de grond structuur was.
Uit dit kleine onderzoekje kwam de loonwerker erachter dat de grond er als volgt uit zag:
- bovenste laag waar het gras op groeit is donker zand tot 60 cm diep.
- op 60 cm diepte en dieper was het geel zand. Niet super geel maar toch heel licht van kleur.

De loonwerker heeft op de afmeting van de bak al het donkere zand (bovenste laag van 60 cm) helemaal uit gegraven en aan de zijkanten van de bak gelegd totdat ze het gele zand tegen kwamen. Zo ontstond er dus al een behoorlijke kuil in de vorm van een bak.
Daarna zijn ze het gele zand OOK nog gaan uitgraven op zo'n 70 cm diepte en hebben dat eveneens aan de zijkanten van de bak gelegd.

Vervolgens hebben ze het donkere zand als eerste weer terug gestort in de bak en goed aan gestampt. Toen dat klaar was hebben ze het gele zand er weer bovenop gedaan. Dus er zijn twee bodemsoorten zand omgegooit als een pannekoek in de koekepan. :-)
Er is geen korrel zand "gekocht" om de bak zo mooi geel te hebben. Dit is allemaal eigen zand (zand van eigen bodem) wat ook het beste is voor de bodem.

Toen het zand was omgewisseld hebben ze de bovenlaag goed aangestampt en daarna gesleept gesleept. Echt licht was ie toen nog niet. Dat werd ie pas na enkele maanden doordat er paarden in liepen en regenval.

Het geluk van deze bodem (ook in het land) is dat het heel snel water opneemt. We hebben nu enkele weken geleden enorme regenval gehad, dagen achter elkaar, maar ik heb maar 2 plassen in de bak gehad. Die plassen waren na 2 dagen helemaal weg.
Ook het weiland om de bak heen neemt het water snel op. Het is nog niet eens hoog liggend land.
Er kunnen dus ook paarden in de winter gewoon op het land. Het land wordt er niet mooi op in de winter maar het bodemleven in de grond is dit "ritme" zo gewend dat het iedere lente weer helemaal vol staat met gras (en her en der wat onkruid)

Maar ik moet eerlijk vertellen dat NU in deze tijd het gras ook graag groeit in mijn bak. Ondanks dat het geel zand is. Maar ik heb nu nog maar 1 paard en die komt er niet aan toe om al het gras kapot te lopen.

6 weken geleden heb ik de bak laten "woelen" met een 3-poot. Hierdoor werden ook eventuele boomwortels kapot getrokken tot en met 70 cm diepte. En het zand kreeg weer een beetje lucht hierdoor. :-)
De bak zag er toen als een grof maanlandschap, waar ik echt van schrok.
Daarna zijn ze met een "schuiver" alles weer glad gaan strijken en ziet het eruit zoals jullie kunnen zien op de onderste foto.

De maand oktober zal de bakbodem bewerkt worden met een frezer. Je kan een loonwerker laten komen om dit te laten doen maar dat vind ik teveel geld. Dus wij huren een behoorlijk grote en zware frezer waar je achter moet lopen. Het is maar een stukje van 20 x 40 meter en zo leer je ook je bodem een beetje kennen (waar is de zandstructuur zwaarder en waar niet) .

Ik heb gezocht op youtube op de woorden "tuinfrezer"
Een soortgelijk als deze (zie filmpje) :
http://www.youtube.com/watch?v=aB01JAOT ... re=related

Dit is een wat ouder apparaat maar bij mij mogen ze in de bak komen hoor! :D
http://www.youtube.com/watch?v=DV2Ph067 ... re=related

Gemiddeld kost de huur van zo'n zwaardere tuinfrezer € 40 euro per dag. Voor een rijbak ben je echt niet een hele dag bezig dus wij huren hem voor een halve dag. :-)
Zo'n apparatski ga ik lekker halen en duw ik mijn paardentrailer in en gaan we lekker met dat ding aan de slag.
Een beetje loonwerker vraagt € 125 euro om langs te komen met een frezer achter de tractor. Zij kunnen en passen wel door mijn landhekken heen maar ik vertik het om zoveel te betalen zodat ik centjes overhoud voor BIJVOORBEELD privelessen. :-) :D

zodiacje schreef:
Wauw, netjes gedan vdb!
Heb je er ook nog nieuw zand in gedaan en loopt het water nu wel redelijk weg?
Laatst bijgewerkt door VDB op 26-09-10 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 08:30

Wow, dat is idd heel erg mooi gedaan :)

Ik zal er ook eens een foto van maken.
Misschien is het wat duidelijke wat ik dan bedoel ;)

Nogaals,
Slepen gaat waarschijnlijk niet lukken.
Aangezien we daar geen mogelijkheid toe hebben.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:34

Misschien dat je dan een behoorlijk zware "Cultivator" kan huren. :-)
Zo eentje waar je dan ook achter kan lopen?

En daarna op 12 centimeter diepte frezen met een zware tuinfrezer?

Deze dingen zijn wat toegankelijker door smallere openingen/ingangen van een bak. :j

kim18a schreef:

Nogaals,

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 08:35

VDB schreef:
Misschien dat je dan een behoorlijk zware "Cultivator" kan huren. :-)
Zo eentje waar je dan ook achter kan lopen?

En daarna op 12 centimeter diepte frezen met een zware tuinfrezer?

Deze dingen zijn wat toegankelijker door smallere openingen/ingangen van een bak. :j

kim18a schreef:

Nogaals,

Ik zal eens gaan infomeren bij de eigenaar. Ze zal het vast een goed idee vinden.
Heel erg bedankt! :)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 08:37

Ik woon in Rosmalen,
Bij wat soort winkel kan ik dat soort tuingereedschap en andere tuinspullen huren?
Je hebt er zo'n winkel voor, alleen ik ben even de naam kwijt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:40

Het scheelt klauwen met geld en zo'n frezer vermorzeld echt alles wat er tussen die tanden komt.
Misschien handig om eventuele kittens maar even ergens op te sluiten of andere kleine dieren. :D

En je moet er zeker van zijn dat er geen grote stenen in je bak liggen. Halve bakstenen vindt zo'n apparaat namelijk niet lekker... ;)
Mijn bak is absoluut stenen en zelfs keitjes-vrij. Die hebben ze in het verleden al eruit gevist.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:42

Bo-rent?
Ik weet niet of zij ook echt die zware hebben? Met een kleintje kom je er echt niet doorheen. :n
Anders moet je even googlen op de woorden: Cultivator - tuinfrezer - verhuur.

kim18a schreef:
Ik woon in Rosmalen,
Bij wat soort winkel kan ik dat soort tuingereedschap en andere tuinspullen huren?
Je hebt er zo'n winkel voor, alleen ik ben even de naam kwijt.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 08:57

Ik ga zeker weten kijken binnekort.
Mijn vader kwam met het argument om roundup te gebruiken.
Binnen 2 weken is alles dood, en kan het er uit worden geharkt.
Bak dus 2 weken niet beschikbaar. Geeft niks, want het bos ligt op 10 sec stappen. ;) Is dat misschien ook een idee om dat te gebruiken?

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 08:59

:oo

Helemaal vergeten, ik heb een filmpje, waarop je kan zien hoe de bak e een beetje uitziet.

Ik zal eens op onderzoek uitgaan :)
Edit:
Ik heb het filmpje gevonden,
Hier ziet de bak er nog best mooi uit voor zijn doen. Maar je ziet eromheen gras, zo ziet het er ongeveer nu uit. De hindernissen staan nu is de hoek.
Omdat daar gewoon plekvoor is, aangezien daar de hoefslag gewoon zo ver van de bakrand zelf loopt.
Het filmpje is een beetje voor het idee.
Ook voor de 'vorm' van de bak :)
Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=sjOZx417LXA
Laatst bijgewerkt door kim18a op 26-09-10 09:04, in het totaal 2 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:03

Mazzel dat het bos op struikelafstand ligt Kim.
Roudup schijnt inderdaad een middel te zijn waarbij alles maar dan ook alles dood gaat.
Maar als je echt "oud" gras hebt, zitten de wortels wel diep in de grond. Ook kom je er dan niet zo makkelijk doorheen als je wil harken.

Ik vraag mij eigenlijk nu af dat als je Roundup gebruikt in de bak, het schadelijk is voor de hond die er vaak ook in loopt. ??
Weet iemand dat? Het is nogal een VARKEN!

kim18a schreef:
Ik ga zeker weten kijken binnekort.
Mijn vader kwam met het argument om roundup te gebruiken.
Binnen 2 weken is alles dood, en kan het er uit worden geharkt.
Bak dus 2 weken niet beschikbaar. Geeft niks, want het bos ligt op 10 sec stappen. ;) Is dat misschien ook een idee om dat te gebruiken?

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 09:06

VDB schreef:
Mazzel dat het bos op struikelafstand ligt Kim.
Roudup schijnt inderdaad een middel te zijn waarbij alles maar dan ook alles dood gaat.
Maar als je echt "oud" gras hebt, zitten de wortels wel diep in de grond. Ook kom je er dan niet zo makkelijk doorheen als je wil harken.

Ik vraag mij eigenlijk nu af dat als je Roundup gebruikt in de bak, het schadelijk is voor de hond die er vaak ook in loopt. ??
Weet iemand dat? Het is nogal een VARKEN!

Bij ons in de bak lopen ook kippen, hanen en een hondje.
Hopelijk is dat niet schadelijk. Ik zal het eens gaan opzoeken op internet. :)
Edit:
Ik heb het gevonden, op een ander forum.
hier een linkje:
http://vroegevogels.vara.nl/Forum.35.0. ... _uid=22548

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:27

Ah, dus dan ben ik ook waarschijnlijk van de mollen af?
Als je kippen en andere dieren hebt zou ik die echt binnen opsluiten. Of ergens anders op het erf. :-)

En roundup pas gebruiken als het de komende 2 dagen niet gaat regenen anders spoelt het zo van het plantje af.

kim18a schreef:
Bij ons in de bak lopen ook kippen, hanen en een hondje.
Hopelijk is dat niet schadelijk. Ik zal het eens gaan opzoeken op internet. :)
Edit:
Ik heb het gevonden, op een ander forum.
hier een linkje:
http://vroegevogels.vara.nl/Forum.35.0. ... _uid=22548

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 09:40

Ja idd, Niet aan gedacht, die arme mollen.
Ik heb nog nergends mollenhopen gezien. Dus misschien zitten ze er helemaal wel niet?

Het hondje kan naar binnen. En de kippen hebben een hok.
Zouden ze er dan 2 dagen in moeten? of zouden ze er langer in moeten?

Het is wel, voor 30 euro heb je een rijbare bak. En als het goed is blijft het ook dood.
Want ik ben zo bang, als je het omwoeld, dat het zo snel weer gaat terug groein.
Want we hebben wel zo'n ding alleen dat kleiner en gaat iet minder diep, we hadden de heft gedaan, en binnen 3 weken stond het weer vol met gras. ;(
Met round up gaat echt alles dood. Dus komt het als het goed is ook niet meer terug.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:44

Je mag er 2 WEKEN geen beesten op laten lopen Kim. :-)

Met Roudup komt het na een paar maanden ook gewoon weer boven koekeloeren hoor. :-)
Woelen is inderdaad groter risico dat je gras terug komt in de bak. Daar ben ik getuige van, hahaha!

Maar ik heb heel diep laten woelen omdat ik de boomwortels ook kapot wilde hebben. Er staan bomen naast mijn bak op een afstand van 4 meter.

Ik laat mijn bak in oktober goed frezen zodat de grond goed los is gemaakt voor de winter.
En in het voorjaar ga ik ook Roudup spuiten en daarna weer frezen.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:59

Oke, dankjewel :)

Ik ga het toch maar met de eigenaren over hebben, over het frezen.
En daarna gewoon elke keer na het rijden bij harken en onkruid wieben ( als er tijd genoeg is )

:)

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:43

als je gewoon vaak in de bak blijft rijden, komt er geen onkruid. bij mij iig niet! is er geen boer in de buurt waar je de sleep van zou kunnen lenen tegen een vergoeding? doen wij ook altijd!