wat ben ik kwijt per maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jimlove

wat ben ik kwijt per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 19:02

ik ben aan het denken over een eigen pony(haflinger <3 ) en al druk aan het sparen maar wat kost dat nou allemaal ongeveer? hoe vaak moet wat? en hoeveel tijd ben ik ong. kwijt?

hoefsmid: hoe vaak moet een haf. die overdag in de wei staat? wanneer zijn hoefijzers nodig €? per jaar/maand
voer:€?per maand
hoofdstel:€ bij aankoop?
zadel:€ bij aankoop?
deken: wanneer is die nodig? € bij aankoop?
moet je een pony verzekeren? en hoe duur is dat?
wat moet ik nog bij de hand houden?

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:06

Gebruik even de zoekfuncie!! Er zijn zoveel topics. Maar ik zou zeggen zorg ook voor een spaarpotje als je eenmaal je paardje hebt gekocht want als er iets gebeurd moet dat natuurlijk ook betaald worden. Stel hij moet naar de kliniek of zo.
Succes

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:07

O ik zie dat je pas 13 bent. Dan moet je denk ik nog heel lang sparen.

zodiacje

Re: wat ben ik kwijt per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:13

afgelopen maand koste mijn paard mij 850 euro, en dan is hij gelukkig nog verzekerd voor ziektenkosten...

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:20

3Bengels, misschien moet ze een deel zelf betalen en helpen haar ouders haar mee.. dat ik 13 was werkte ik al...

Hoefsmid, mijn Tinker gaat 1x in de 2 maanden... kosten voor bekappen is 30 euro (dat is dan dus per 2 maanden, omgerekend is dat dan 15 euro per maand)

Voer, waar ik nu sta zit eht voer bij de stalling in, stalling is 280 euro incl uitmesten, hooi, stro, voer en binnen en buiten zetten. Hiervoor stond ik op een stal waar ik het voer zelf moest aanschaffen en dat is ongeveer 30 a 40 euro per maand (hangt er vanaf hoeveel je paardje nodig heeft)

Hoofdstel en zadel kun je zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt... je kan 2e hands via marktplaats kopen of nieuw... hoofdstel gemiddeld een nieuwe kost rond de 60 euro en een zadel niet rond de 500 euro heb je een rdelijk zadel... 2e hands kan dat voor 20 en 200 euro...

Deken: kan je weer zo duur of goedkoop maken als je wilt... en of je het nodig hebt hangt van je paard af... hefet je paard exceem dan heb je een exceemdeken nodig die zijn erg duur... ik heb een Tinker (koudbloed) dus ik heb enkel in de winter een regendekentje op en zomers als er veel vliegen zijn een vliegendeken... verder ook een zweetdeken en thats it... deken kost tussen de 30 en 100 euro... hangt van kwaliteit en soort deken af...

Mijn pony is niet verzekerd, wel heb ik mijn ruiterbewijs daar zit een verzekering aan vast voor als hij schade aanricht tijdens het rijden... bijv op een auto springt... ruiterbewijs halen kost verschillend per manege, ik heb 145 euro betaald... en de verzekering is van 35 euro per 2 jaar... deze verzekering hefet dus niet met de gezondheid van het paard te maken puur emt het aanbrengen van schade!

Verder heb je nog ontwormen is ongeveer 50 euro per jaar (ongeveer 4x per jaar verschillende kuren en verschillende prijs totaal 50 per jaar), dan nog je jaarlijkse enting is ongeveer 50 euro.

Verder heb je nog je stalling... wat dit kost hangt af van de plaats waar je in het land staat (ik woon in de randstad hier is het een stuk duurder dan in Groningen bijv) ook hangt dit af van de facaliteiten die er zijn...

Verder nog halsters, borstels, snoepjes...

Al met al kost een paard denk ik 350 tot 400 euro per maand.
Wat je nog kan doen is bijv een bijrijdster nemen die ook een bijdrage voor de kosten betaald, ik heb bijv 2 bijrijdsters en die betalen allebei 50 euro... dat is dus 100 euro wat het mij scheelt.

Vergeet niet dat als je paard wat mankeert dat de Dierenarts moet komen, en die is best prijzig! Hier kan ik je geen schattingen van geven, want dat verschilt aan wat er aan de hand is met je paard, dit kan van 50 euro zijn tot in de duizenden euros wanneer hij bijv naar een kliniek moet.

Heb je hier wat aan?
Het zijn wel schattingen he, het kan iets afwijken per paard, grote, gezondheid en stalling.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:22

zodiacje schreef:
afgelopen maand koste mijn paard mij 850 euro, en dan is hij gelukkig nog verzekerd voor ziektenkosten...

Afgelopen maand heeft de mijne €1300 euro aan medische behandelingen gekost.
Komt er nog €200,- stalgeld bij, nieuwe bekapping en beslag nodig ivm blessure (á €100,-), en komen er ook weer entingen en wormenkuurbij (á €30,-).

Bij elkaar dus ca €1650,- kwijt binnen 1 maand.

Gelukkig betaalt de verzekering 75% van die €1300,-.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 01:49

gebruik even de zoekfunctie.

jimlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 07:19

bedankt voor de reacties!!!!! even nog wat info voor erbij :
het word een haflinger de entingen het hooi en voer zitten bij de stal waar ik wil stallen er nog bij dus dat bij elkaar is maar 185€

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:14

hihi dan komt hij/zij vast niet in de randstad :) daar vind je geen stal voor 185 incl dat alles... goedkoopste is dan 210 :P

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:18

ik betaal voor stalling,voer,enz. 200 per maand,de hoefsmid vraagt voor bekappen 20 euro,en dat doe ik elke 10 weken.
wormkuur elke 3 maanden(tussen 10 en 20 euro).met medische kosten moet je geluk hebben,dat weet je nooit van tevoren

jimlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 11:25

weet iemand ook hoeveel tijd je ong. kwijt bent?????????????????

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:26

Zijn hier niet al zoveel toppics van???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:26

Tijd? minstens(soms véél langer) 3 uur per dag, Als ik ga rijden. Rijd ik niet minstens 2 uur.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:27

Ik ben elke dag, zo rond de 2u bezig. En dan is mijn pony niet eens ingereden.. (Heenfiesten, poetsen, kroelen en longeren)

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:31

Daar is toevallig een topic over gestart (hoeveel tijd je kwijt bent aan je paard).. Is toch minstens 3 uur per dag bij mij.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:57

aangezien hierover al heel veel topics zijn, er een mooie uitleg staat in de wiki en daarnaast niemand kan bepalen wie wat kwijt gaat zijn aan een paard plaats ik hier een slotje.