trimmesje + manen snijden + wel een deken op??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emmatje_ly

trimmesje + manen snijden + wel een deken op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 21:46

hoi bokkers ik heb 3 vragen hier komen ze=
-mijn eerste vraag is weten julie hoeveel dat een trimmesje voor de manen van je paard/pony gemiddeld kosten?

-mijn tweede vraag is hoe dat je het best manen kunt snijden en hoe dun je ze dan uit, trekken doe ik niet want mijn pony vind dat niet zo fijn denk ik en ik kan het niet dus? dit zou ik dan doen met zon mesje maar ik zal mischien wel een trimmesje kopen maar nu dus de vraag hoe snij je het best de manen?

-en mijn derde vraag is of ik wel een deken nodig heb zoja welke dan=
nu rij ik tijdelijk niet meer omdat we geen piste terbeschikking hebben en anders moet ik in de weide rijden maar het is rap donker en met mijn school.
maar we gaan binnenkort rond kerstmis verhuizen en dan kunnen de paarden weer thuis staan.
daar is er een padockje waar je kunt in rijden en we zullen kijken voor mischien een grootte piste aan te leggen.
dan zal ik weer beginnen rijden en dat bijna elke dag dan.
als hij dan weer op conditie is en het beter gaat met rijden gaan we veel trainen. want ik wil graag met wedstrijden beginnen. en dan mischien mijn eerste wedstrijd maar vanaf rond kerstmis als we verhuist zijn ga ik bijna elke dag rijden.
maar mijn pony heeft nu wel elke winter een dikke vacht. tis net een knuffel. <3
en het duurd wel lang voor dat ie droog is na het rijden.
en ik wil graag dat ie een deken opheeft maar mga niet van mijn moeder.
hebben jullie voordelen en nadelen zodat mijn moeder inziet dat ik het wel kan gebruiken een deken?
en welk soort deken moet ik dan hebben ik had gedacht aan een 100-200 gram
en moet ik dan 2 dekens hebben 1 voor stal en 1 voor in de weide en moet ik dan nog een 3den kopen voor als het echt echt koud is of is 1 waterdicht en windicht deken goed.
en waar vind ik een deken van rond de 40 euro die aan deze eisen voldoen.

alvast bedankt
Gr emma :P :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:54

Hoi Emma,
een manen mesje is meestal rond de 10-12 euro, en gaat best lang mee.
je kan de manen het beste eerst ietsje te lang snijden, dan kan je ze daarna op maat maken, zodat je niet per ongeluk van die te korte of ongelijke plukken hebt waardoor je er bijvoorbeeld geen vlechtjes meer in kan doen. Uitdunnen met een mesje is lastig als je veel wedstrijden rijdt, ik denk dat je het beste aan de onder/'binnen'kant (de kant van de hals) gewoon wat moet doorkammen, voordat je de manen op maat gaat snijden?

over je deken, dat ligt ook aan het soort pony dat je hebt. een warmbloed pony als een arabiertje of welsh kan beter een in ieder geval waterdicht dekentje op, een ijslander of fjord kan heel goed zonder.
goedkope dekens vind je vaak op marktplaats of advertenties bij ponyclubs/maneges, vaak zijn ze nog in heel goede staat, ik verkocht mijn dekens die na een jaar of 2 te klein geworden waren voor mijn pony ook altijd via advertenties op de manege.

suuzepuus

Re: trimmesje + manen snijden + wel een deken op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:57

als je pas ,et kerst weer gaat rijden zou ik lekker geen deken opdoen. wat voor soort paard het ook is. hij gaat een lekkere dikke knuffelberen vacht kweken die gem lekker war houdt.
tegen de tijd dat je wedtsrijden wilt gaan rijden is de vacht er vast wel weer af!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:58

Citaat:
ik verkocht mijn dekens die na een jaar of 2 te klein geworden waren voor mijn pony

normaal groeien paarden niet meer zoveel na hun 4 e levensjaar. ben benieuwd welk ras jij hebt!!

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 22:09

Tammy_ schreef:
Hoi Emma,
een manen mesje is meestal rond de 10-12 euro, en gaat best lang mee.
je kan de manen het beste eerst ietsje te lang snijden, dan kan je ze daarna op maat maken, zodat je niet per ongeluk van die te korte of ongelijke plukken hebt waardoor je er bijvoorbeeld geen vlechtjes meer in kan doen. Uitdunnen met een mesje is lastig als je veel wedstrijden rijdt, ik denk dat je het beste aan de onder/'binnen'kant (de kant van de hals) gewoon wat moet doorkammen, voordat je de manen op maat gaat snijden?

over je deken, dat ligt ook aan het soort pony dat je hebt. een warmbloed pony als een arabiertje of welsh kan beter een in ieder geval waterdicht dekentje op, een ijslander of fjord kan heel goed zonder.
goedkope dekens vind je vaak op marktplaats of advertenties bij ponyclubs/maneges, vaak zijn ze nog in heel goede staat, ik verkocht mijn dekens die na een jaar of 2 te klein geworden waren voor mijn pony ook altijd via advertenties op de manege.

bedankt al voor het antwoord en mijn pony is een kruising van verschillende rassen.
mijn moeder heeft zelf een paard en zegt dat er veel volboed in zijn bloed zit
hij gelijkt ook wat op een welshje maar heeft nog ietsje meer weg van een arabier hij is rond de 1M27 groot
en in de winter ist nen lekkerde dikke knuffel
en ik mag toch geen deken van mijn moeder op zetten ze zegt begin er niet aan.
maar ik ga wel zijn manen kort doen dan zal mijn moeder dan doen en zijn froefroe mag lekker lang blijven
het is ook leuk om in de winter zonder zadel te rijden tis dan lekker warm dus ik zal denk ik toch geen deken gebruuiken het mag toch niet van mijn moeder en nu ik het bekijk

Gr emma :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:25

suuzepuus schreef:
Citaat:
ik verkocht mijn dekens die na een jaar of 2 te klein geworden waren voor mijn pony

normaal groeien paarden niet meer zoveel na hun 4 e levensjaar. ben benieuwd welk ras jij hebt!!

Ahum, mijn merrie is tot haar 6de nog ruim gegroeid.

Maar goed, ik zou de deken achterwege laten, bijna elk paard kan zonder deken als ze maar voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben zodat het kacheltje blijft branden. Aangezien je pas rond de kerst gaat verhuizen moet eerst de paddock/ rijbak nog verzorgd worden en eer je weer wat conditie hebt voor de wedstrijden zijn ze al weer in de rui. Je kan dit seizoen dus lekker zonder laten.

Voor de manen kan je ook een uitdun schaar nemen. Werk ik zelf mee en vind ik erg prettig. Lijkt alsof ze getrokken zijn maar zijn ze niet. Het is even wennen maar daarna gaat het prima. Zijn ook niet duur in aanschaf en gaan ook jaren mee.

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 15:50

PBA_ schreef:
Citaat:

Ahum, mijn merrie is tot haar 6de nog ruim gegroeid.

Maar goed, ik zou de deken achterwege laten, bijna elk paard kan zonder deken als ze maar voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben zodat het kacheltje blijft branden. Aangezien je pas rond de kerst gaat verhuizen moet eerst de paddock/ rijbak nog verzorgd worden en eer je weer wat conditie hebt voor de wedstrijden zijn ze al weer in de rui. Je kan dit seizoen dus lekker zonder laten.

Voor de manen kan je ook een uitdun schaar nemen. Werk ik zelf mee en vind ik erg prettig. Lijkt alsof ze getrokken zijn maar zijn ze niet. Het is even wennen maar daarna gaat het prima. Zijn ook niet duur in aanschaf en gaan ook jaren mee.

bedankt en hoe werkt zo'n uitdunschaar??

Gr

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:33

Als je pony lang en veel zweet en het waait dan zal ik hem een zweetdekentje op stal omdoen, in de wei is het niet slim, een zweet deken is niet waterdicht, en als het dan bijv. gaat regenen dan word het deken nat dus ook je pony en word hij ziek :)
Je kunt ook een regendeken met fleece voering kopen, die kun je ook op een bezweete pony leggen maar die kan ook buiten gebruikt worden :D

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 17:23

bumper schreef:
Als je pony lang en veel zweet en het waait dan zal ik hem een zweetdekentje op stal omdoen, in de wei is het niet slim, een zweet deken is niet waterdicht, en als het dan bijv. gaat regenen dan word het deken nat dus ook je pony en word hij ziek :)
Je kunt ook een regendeken met fleece voering kopen, die kun je ook op een bezweete pony leggen maar die kan ook buiten gebruikt worden :D

oh wat handig van dat regendeken
thanks!! x

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:16

Een fleece deken sluit de vacht af.Dat wil je juist voorkomen om droog te worden. Luchtdrogen werkt het beste en als het paard al een vacht heeft werkt de vacht precies hetzelfde als de deken. Volkomen nutteloos dus. Als de ondervacht droog is kunnen ze gewoon buiten staan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:13

Ja maar als hij doorweekt is van het zweet *zoals de ts zegt* is hij de onderhuid niet droog ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:39

suuzepuus schreef:

hij groeide niet zozeer in de lengte, maar meer qua spieren. Toen ik mijn pony kocht kon hij stappen en draven met een ruiter op z'n rug, en had hij een halfjaar bijna niks gedaan. Dus hij had praktisch geen billen en hals/schouders, en hij was ook redelijk mager. na een tijdje opbouwen en steeds meer trainen (en weiland) kwamen er toch flink wat centimeters bij! :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:43

Heb toevallig eergisteren bij ej voor 5 euro z'n mesje besteld (moet ik nog binnen krijgen).

Heeft je pony vroeger met of zonder deken gestaan? Een normaal paard moet in principe zonder deken kunnen.
Mijn nrps pony staat bijvoorbeeld zonder, mijn paard dit jaar voor het eerst met omdat ik erachter kwam dat hij zichzelf niet goed warm houd.
Erg paard gebonden dus, en als het niet nodig is, dan denk ik dat het voor het paard ook fijner is om geen deken te gebruiken. (mits schuilplek tegen de regen).

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:57

Pentax schreef:
Heb toevallig eergisteren bij ej voor 5 euro z'n mesje besteld (moet ik nog binnen krijgen).

Heeft je pony vroeger met of zonder deken gestaan? Een normaal paard moet in principe zonder deken kunnen.
Mijn nrps pony staat bijvoorbeeld zonder, mijn paard dit jaar voor het eerst met omdat ik erachter kwam dat hij zichzelf niet goed warm houd.
Erg paard gebonden dus, en als het niet nodig is, dan denk ik dat het voor het paard ook fijner is om geen deken te gebruiken. (mits schuilplek tegen de regen).

mijn pony heeft nog nooit met deken gestaan en hij heeft een dikke wintervacht dus kan zich wel warm houden maar tegen dat ik ga starten met wedstrijden
is het al weer warmer en door de tips hier heb ik beslist voor geen deken om te doen en van mijn moeder mag het ook niet dus ja eh

maar in de zomer heeft ie wel een vliegendeken elke dag op alleen als het echt warm is dat ie anders niet te warm eeft e en in de winter na het rijden een fleecedeken en kga kijken voor een uirtijdeken dat is wat gemakkelijker e

Gr :p