Paardentandarts, is er werk in?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

snoopy_love

Paardentandarts, is er werk in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 15:45

Hallo,

Ik wil graag de opleiding tot paardengebitsverzorger gaan volgen in Deurne, maar weet niet of er wel voldoende werk in is. Het is ook een vrij dure opleiding dus wil er niet zomaar aan gaan beginnen. Ik woon zelf in zuid-holland. Weten jullie misschien of er veel vraag naar is?

Groetjes Faja

snoopy_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 21:43

Niemand?

SuzanLarissa

Re: Paardentandarts, is er werk in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:46

Er is in mijn ogen heel veel vraag naar ;)

Maar heb zelf gehoord van mijn paardentandarts dat in Deurne niet de beste opleiding zit om het te worden, helaas zit de beste in Amerika dus voor jou zal dat hem neit worden ;)

Maar er is zeker vraag naar, en mij lijkt het ook een gaaf beroep

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:54

Mits je een goede bent zal er zeker vraag naar zijn. Zal denk wel liggen aan de regio, zitten er daar al veel ja of nee?

snoopy_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 22:10

Naar mijjn weten zitten er in omgeving niet heel veel. Maar ik weet niet of veel mensen het tegenwoordig door een dierenarts laten doen ipv een gebitsverzorger.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:11

Persoonlijk kies ik voor een paardentandarts die ook dierenarts is. Dit ivm verdoven.

snoopy_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 22:23

Maar ik zag op een site van een paardentandarts gezien dat die ook mocht verdoven. Of moet je dan ook dierenarts zijn?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:25

Voor zover ik weet mag alleen een paardentandarts die OOK dierenarts is verdoven. In Belgié is dit anders.
Alleen met de opleiding gebitsverzorger mag je niet verdoven.

snoopy_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 11:18

Zijn er ook mensen hier op bokt die de opleiding in deurne hebben gedaan? Iemand die me er iets meer over kan vertellen?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:20

Er zal zeker vraag naar zijn, maar er zijn er ook een hoop mensen die denken dat het niet nodig is. Verder laat ik een tandarts komen en als er iets moet gebeuren ivm verdoven dan komt er een tandarts die DA is geweest en dus mag verdoven.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:25

Ja er is zeker wel veel vraag naar! De paardentandarts moet elk jaar komen als je het goed doet, en onze paardentandarts vertelde over hoe druk hij het had, helemaal geen advertenties ofzo zet hij, hij heeft 1x op marktplaats gestaan ofzo. Nou weet ik niet of hij er nog iets naast doet?!

wel schijnen de apparaten in de aanschaf heel duur te zijn! DUs misschien moet je dat even meenemen.

snoopy_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 13:17

Bedankt! Ja het is wel erg duur. Alleen de opleiding kost al 9000 euro zonder materiaal. Vind het wel een heel mooi beroep, maar weet niet of ik er van kan leven zonder er iets naast te doen.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:07

SuzanLarissa schreef:
Er is in mijn ogen heel veel vraag naar ;)

Maar heb zelf gehoord van mijn paardentandarts dat in Deurne niet de beste opleiding zit om het te worden, helaas zit de beste in Amerika dus voor jou zal dat hem neit worden ;)

Maar er is zeker vraag naar, en mij lijkt het ook een gaaf beroep

Heeft jouw PT dan ook Deurne gevolgd? Zo nee, kan hij er natuurlijk ook niet over oordelen ;)
Je krijgt daar les van een VA die later heeft besloten paardentandarts te worden (ook Amerika heeft gedaan overigens). Het is de schrijver van bijvoorbeeld het wereldwijd te verkrijgen boek Gebitsverzorging bij paarden (C. Hannes).. Of Amerika beter is, degene die beiden heeft gevolgd zal kunnen oordelen :j

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:52

Hoi,
ik heb ook gehoord dat in Amerika de beste zit. Daarbij schijnt paardentandarts nog zwaarder te zijn (fysiek) dan hoefsmid, want een paard in zijn mond kijken gaat over het algemeen prima, maar ga eens bij een kleine pony staan.

Richard van Dordrecht (niet uit de plaats Dordrecht, is z'n achternaam) vind ik een goeie paardentandarts (Amerika opgeleid) misschien kun je bij hem eens informeren, wie weet is Deurne ook al verbeterd.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:58

Citaat:
wie weet is Deurne ook al verbeterd.

Deurne is pas voor de 2e keer bezig met het verzorgen van deze opleiding. Dat het zwaarder zou zijn dan hoefsmid heb ik ook eens gehoord, maar is niet zo ;)

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:25

Alle tandartsen die bij ons op stal komen, zijn opgeleid in de VS. Daar schijnt inderdaad een hele goede, maar zware opleiding te zijn. Ik weet verder weinig over de opleiding in Deurne.

Verder denk ik dat er steeds meer vraag naar paardentandartsen is, omdat steeds meer mensen zich realiseren dat het geen onzin is, maar
echt noodzakelijk...

peerdewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:13

Voor een goede en goed opgeleidde tandarts is er meer dan genoeg werk , volgens mij moet je dan aansluitend ook nog de amerikaanse opleiding doen .

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:40

Natuurlijk hoef je niet aansluitend de opleiding in Amerika te doen, bij beiden heb je een opleidingsduur van in totaal een maand. Het boek Equine Dentistry moet je in Deurne ook eigen maken en praktijkexamens worden afgenomen door onafhankelijke profs (uit de GB). De werkwijze is voor iedere gebitsverzorger toch anders, ik ben bijvoorbeeld juist blij dat ik Amerika niet heb gekozen omdat de werkwijze in Deurne bij mij een heel stuk beter aansluit.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:53

Er is steeds meer werk in omdat steeds meer mensen begrijpen dat het nodig is om de mond van je paard ook te onderhouden.
Of het iets is wat je als full time kan doen, durf ik niet te zeggen. Het verdient natuurlijk wel leuk, maar je apparatuur en alles kost natuurlijk ook een godsvermogen.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:57

Volgens mij was het eerst zo dat je eerst op Deurne les kreeg en dat je daarna in Amerika nog lessen moest volgen. Dit was dan ook in samenwerking met Deurne. Geen idee of dit nog zo is.

denise896

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:03

Er is een groot verschil tussen tandarts en gebitsverzorger. Mijn tandarts heeft zijn opleiding in de vs gedaan en mag verdoven. Mijn hoefsmid is ook gebitsverzorger maar mag alleen maar vijlen e.d. In ieder geval niet verdoven. De opleiding in Deurne is alleen voor gebitsverzorger. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een tandarts, ivm trekken van kiezen enzo. Mijn hoefsmid controleert af en toe nog of hij haken heeft en haalt deze weg. Of er voldoende vraag naar zal zijn vind ik moeilijk te beoordelen..

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:08

Mijn tandarts heeft de opleiding in England gedaan........Die van mij komt uit het Limburgs vandaan en doet alles met d hand,niets machinaal...

Dat mensen denken dat het niet nodig is is een 2e, als de mijne komt en mijn pony heeft niks kost het niks (normaal om het jaar) heeft hij wel iets kost het gewoon €35,00 ongeacht wat ie moet doen

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:43

Het beroep paardentandarts bestaat niet in NL, het is een onbeschermd beroep waardoor iedereen met een vijl zichzelf een gebitsverzorger mag noemen. Alleen als je dierenarts bent of onder toezicht van een DA staat, mag je de paarden sederen direct in de bloedbanen.
Het maakt dus niet uit waar je je testimonium hebt gehaald, het heeft hier in NL evenveel waarde.
Het belangrijkste is natuurlijk om een klantenkring te werven, op het moment dat je dit hebt bereikt zou je er zeker wel een goede boterham uit moeten kunnen verdienen. ;)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:59

De opleiding in Deurne wordt bijgestaan door TA's, die ook in Amerika de opleidingen hebben gevolgd :)*

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:21

Er zijn tegenwoordig ook pasta's waarmee je heel goed kan sederen. Die hebben net zoveel impact als een injectie. Om die te geven hoef je geen dierenarts te zijn.