zand storten over een laag mest, bruikbare ondergrond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2

zand storten over een laag mest, bruikbare ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 13:57

Kun je een lading zand over een laag mest heengooien om een stuk op te hogen..?

Ik heb een stuk in de paddock dat schuin afloopt, naar een paadje, daarna loopt het weer op om over te gaan in weiland. Dit wil ik ophogen. Nu heb ik er al een lading wit zand in laten storten, maar dit blijft heel lang mul zodat ik de paarden er niet over kan laten lopen (deze zakken er diep in weg)
Nu wil ik de volgende laag om die reden dus maar met gewoon zwarte grond doen. Nu heb ik ook nog een mest hoop, die ik kwijt moet.. Kan ik een lading mest erneergooien en daaroverheen het zwarte zand storten? Of word dit niet echt een fijne dichte ondergrond..?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:00

Lijkt me geen goed idee eerlijk gezegd.
Zwarte grond over wit zand geeft drab, daar schiet je niks mee op. Ik denk dat mest daartussenin eerder nog meer vocht vast houdt; nog grotere blub dus. Je kunt wel kokos door het zand mengen om de zaak stabieler te krijgen, er is hier op Bokt een topic over: Kokos in de buitenbak.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:01

Je kan het doen, echter blijven de paarden er ver in weg zakken, wordt het een prutbende en het is hartstikke verboden. Maar die laatste reden is jou keus de boete is behoorlijk hoog.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:01

Dat wordt een zooitje wanneer het gaat regenen, en niet zo`n klein beetje ook.
Als ik jou was zou ik dat niet doen.

Neverhere

Re: zand storten over een laag mest, bruikbare ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:03

Mest vergaat dus dat wordt nooit een stabiele ondergrond.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:03

je mestbult over de wei en niet onder je looppad het blijft zakken en doen. Wit zand kan je doen. Laat het dan wel even aantrillen wordt het een stuk minder mul.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:54

Van mest slaat je grond dicht en dan blijft het erg lang nat. Zeker op het laagste deel van je pad is dat ronduit lastig.Denk dat je beter af bent met verharden, dan ben je echt voor lange tijd van het mulle af.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 18:18

Bedankt voor de reacties. Is dus niet zo'n slim idee, ik dacht misschien handig, 2 vliegen in een klap.
Maar kan ik wel gewone grond, dus donkere grond, over het witte zand heen gooien?
Het moet gewoon een doorgang worden en heb liever zachte ondergrond dan tegels ofzo denk ik..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:15

je kunt ook houdkrullen ertussen doen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:26

zwart zand over wit zand zou ik zonde vinden... ant dat zwarte wordt alsnog modderig. Liever andersom... Wit zand over zwart zand.

Mest kun je beter gelijkmatig over het gras verspreiden. Dat kun je ook doen met de hand vanuit een kruiwagen of vanaf een kar die getrokken wordt door iets. Wij hebben het einde van de zomer gedaan met auto en karretje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:27

Je mesthoop zal steeds meer gaan inklinken en verteren waardoor je weer die ondiepte hebt. Ook heb je kans dat de mest met het zand gaan vermengen. Vaak is daar de grond dichtgeslibt onder waardoor water makkelijker blijft staan.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:29

Ik zou kiezen voor stopzand op die plek.. Dit zand word als het nat word gewoon hard.. En anders kan je het even aan laten trillen dan is het zo ie zo een stuk harder..

Schuimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:16

De kunt het zand toch laten "aantrillen" met zo'n trilplaat apparaat. Ik weet niet precies hoe het heet maar dat doen de stratenleggers ook.