ongewenst gedrag met pony+deken in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fiieke95

ongewenst gedrag met pony+deken in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 19:30

hallo,
Ik rijdt nu 1 jaar op een D pony.
Als ze s' wninters op stal staat met deken kijkt ze chagrijnig en draait rondjes, wil happen als ik het deken af/op doe.
Vorig jaar is de dierenarts erbij gehaald omdat ze naar haar buik keek met deken op.
Ze was getest op hartwormen maar dit was niet het geval.
Weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn?

Groetjes!

capopjekop

Re: ongewenst gedrag met pony+deken in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:03

Vind ze het gewoon niet saai om op stal te staan en dat ze daardoor niet veel kan hebben?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:43

Sommige paarden worden narrig van een deken en merrie's kunnen hier soms nog meer last van hebben door de combinatie van buiksingels en hormonen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:55

Heel herkenbaar gedrag, in het begin niet zoveel problemen maar hoe langer de deken erop moest hoe bozer er gekeken wordt.
Ik ben bang dat ze de jas gewoon zat zijn.
Bijten naar jou omdat je een deken op/af doet mag nooit, dit gedrag zul je moeten bestraffen, zuur kijken ach laat ze maar.

De enige optie is geen deken geven, nadeel een dikkere vacht.

Kijk ook even goed na of er geen kale of kalende plekken ontstaan door de deken, dit is pijnlijk tijdens het dragen en is een andere dek misschien de uitkomst.

fiieke95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 10:05

BlueStar schreef:
Heel herkenbaar gedrag, in het begin niet zoveel problemen maar hoe langer de deken erop moest hoe bozer er gekeken wordt.
Ik ben bang dat ze de jas gewoon zat zijn.
Bijten naar jou omdat je een deken op/af doet mag nooit, dit gedrag zul je moeten bestraffen, zuur kijken ach laat ze maar.

De enige optie is geen deken geven, nadeel een dikkere vacht.

Kijk ook even goed na of er geen kale of kalende plekken ontstaan door de deken, dit is pijnlijk tijdens het dragen en is een andere dek misschien de uitkomst.

Ze heeft geen kale plekjes op de plekken waar de deken zit.
Maar dankjewel voor de tips!

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:23

Als ze narrig wordt van de deken dan doe je hem toch gewoon af!!! Wij hebben thuis 5 paarden staan waarvan 2 in pension en niemand gebruikt hier nog een deken. We rijden allemaal intensief maar als je met rijden wat eerder tussendoor gaat stappen dan gaan ze ook niet zweten.
Het is wat meer poetswerk als ze op de wei zijn geweest maar dat vinden we juist leuk al die moddermonsters op stal. Gewoon lekker puur natuur en als ze er aan gewend zijn dan krijgen ze ook niet zo'n hele dikke vacht. Ze zijn nooit ziek. ik vraag me af of ze niet juist kouvatten als de deken afgaat en ze krijgen kou op hun dunne velletje. Het is maar hoe je het wil.

fiieke95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:34

pippieenco schreef:
Als ze narrig wordt van de deken dan doe je hem toch gewoon af!!! Wij hebben thuis 5 paarden staan waarvan 2 in pension en niemand gebruikt hier nog een deken. We rijden allemaal intensief maar als je met rijden wat eerder tussendoor gaat stappen dan gaan ze ook niet zweten.
Het is wat meer poetswerk als ze op de wei zijn geweest maar dat vinden we juist leuk al die moddermonsters op stal. Gewoon lekker puur natuur en als ze er aan gewend zijn dan krijgen ze ook niet zo'n hele dikke vacht. Ze zijn nooit ziek. ik vraag me af of ze niet juist kouvatten als de deken afgaat en ze krijgen kou op hun dunne velletje. Het is maar hoe je het wil.

tja, als ik zo naar de pony kijk, ken haar nou goed. Denk ik dat het meer aanstel is. Kan ik natuurlijk nooit zeker weten, en omdat ik ook concour rijdt is het mooier om het deken op te laten ( met haar vacht).
Ze staat ook altijd lang op de trailer op concour omdat we met 2 pony's zijn die allebei meerdere keren moeten rijden.
En zo lang zonder deken lijkt me niet zo'n goed plan!

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:58

En hoe is ze als je BUITEN de stal de deken af en op doet? Ik moet het bij mijn paard niet flikken met deken de stal in te komen. Ze doet verder niets hoor, maar dan wordt ze ook pisneidig en gaat ze dreigen. Dit is ook het geval met handdoek, of andere dingen. Buiten de stal gaat het prima, ze wilt gewoon geen poespas en gemuts als ze in haar stal staat. Misschien dat dat bij jou ook helpt?

fiieke95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 14:52

Tancreda4 schreef:
En hoe is ze als je BUITEN de stal de deken af en op doet? Ik moet het bij mijn paard niet flikken met deken de stal in te komen. Ze doet verder niets hoor, maar dan wordt ze ook pisneidig en gaat ze dreigen. Dit is ook het geval met handdoek, of andere dingen. Buiten de stal gaat het prima, ze wilt gewoon geen poespas en gemuts als ze in haar stal staat. Misschien dat dat bij jou ook helpt?

Dan is ze wel braaf bedenk ik me nu ineens.
Raar dat ik daar niet eerder aan heb gedacht!
dankjewel! :D