wanneer van wei wisselen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isaura

wanneer van wei wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 08:30

binnekort komen de paarden bij ons thuis staan...eindelijk !
We beschikken over een paddock, en 2 kleine weide aan huis....daarbuiten huren we ook nog een groot stuk land iets verderop.

Maar even een vraagje over de 2 kleine stukjes wei aan huis.
Ze zijn ongeveer een rijbak grootte. Om de hoeveel dagen/weken zou je het ene stukje wei rust geven en ze dus op het andere deel zetten ?En hoeveel uur per dag zouden jullie ze in de wei zetten ?

bedankt !

8nnemiek

Re: wanneer van wei wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:33

Ik werk altijd met strookbegrazing. Gewoon de weide in twee weken tijd laten kort grazen, elke dag een mini stukje erbij, dan hebben ze elke dag een klein beetje te doen. En dan na die twee weken is de andere wei weer wat bijgegroeid en ga je ze daar met strookbegrazing op laten.
Zo'n klein stukje hebben ze binnen een dag kaal als je ze direct het hele stuk geeft.

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 08:38

8nnemiek schreef:
Ik werk altijd met strookbegrazing. Gewoon de weide in twee weken tijd laten kort grazen, elke dag een mini stukje erbij, dan hebben ze elke dag een klein beetje te doen. En dan na die twee weken is de andere wei weer wat bijgegroeid en ga je ze daar met strookbegrazing op laten.
Zo'n klein stukje hebben ze binnen een dag kaal als je ze direct het hele stuk geeft.

maar als je dan met strookbegrazing gaat werken, dus met prikpaaltjes neem ik aan. dan wordt het land nog kleiner gemaakt, wordt de wei dan niet helemaal omgeploegd ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:44

Ik zou ze sowieso niet erop zetten als het geregend heeft. Maar een droge grond krijgen ze niet omgeploegd :)
Zit je wei vast aan je paddock? Want dan moet je inderdaad wel het hek open laten staan zodat ze weer gewoon de paddock in kunnen als het gras op is :)
Ik heb bij ons altijd alles open staan, en dan krijgt hij elke dag een klein stukje wei erbij. Dat wordt 's morgens opgegeten, en daarna loopt hij weer terug naar zijn stal en gaat verder aan het hooi. Ideaal

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 08:46

8nnemiek schreef:
Ik zou ze sowieso niet erop zetten als het geregend heeft. Maar een droge grond krijgen ze niet omgeploegd :)
Zit je wei vast aan je paddock? Want dan moet je inderdaad wel het hek open laten staan zodat ze weer gewoon de paddock in kunnen als het gras op is :)
Ik heb bij ons altijd alles open staan, en dan krijgt hij elke dag een klein stukje wei erbij. Dat wordt 's morgens opgegeten, en daarna loopt hij weer terug naar zijn stal en gaat verder aan het hooi. Ideaal

alleen bij ons zijn de weitjes niet vast aan de paddock. ons huis staat er tussen in :).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:46

Misschien kun je dan een draadje spannen langs het paadje richting de paddock?

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 08:48

8nnemiek schreef:
Misschien kun je dan een draadje spannen langs het paadje richting de paddock?

dat is eigelijk geen optie, want de verste wei is dan te ver weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:48

Maak er een paddock-paradise van. Dan kunnen ze lekker scharrelen en als het pad kaal is dan zet je af en toe de wei open.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:15

Wij doen gewoon draad spannen in de wei, en dan steeds iets meer gras geven, en als het op is naar de andere wei.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:30

Ik zou toch met stokjes werken ipv weide wisselen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:25

zulke kleine weiden hebben ze echt binnen een dag kaal gegeten
in het voorjaar groeit het snel bij maar met dit weer groeit het gras amper

Schuimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:27

Ik zou ze elke dag 2 tot 3 uurtjes in een wei zetten en de volgende dag in de andere wei.Als het gras heel hoog is is een 1 tot 1,5 uur wel genoeg. Als je het via strookbegrazing doet lopen ze alles kapot omdat ze geen kant op kunnen op zo'n klein stukje. Als je geen mogelijkheid hebt om ze uit de wei te halen buiten die 3 uur om zou ik een kleine paddock maken waar ze kunnen staan als ze geen gras krijgen. Bovenstaande zou ik alleen in het voorjaar en de zomer doen. In het najaar en in de winter groeit het niet dus dan is het zo kapot ook ivm regen.

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 16:54

Schuimpje schreef:
Ik zou ze elke dag 2 tot 3 uurtjes in een wei zetten en de volgende dag in de andere wei.Als het gras heel hoog is is een 1 tot 1,5 uur wel genoeg. Als je het via strookbegrazing doet lopen ze alles kapot omdat ze geen kant op kunnen op zo'n klein stukje. Als je geen mogelijkheid hebt om ze uit de wei te halen buiten die 3 uur om zou ik een kleine paddock maken waar ze kunnen staan als ze geen gras krijgen. Bovenstaande zou ik alleen in het voorjaar en de zomer doen. In het najaar en in de winter groeit het niet dus dan is het zo kapot ook ivm regen.

dat had ik ook in gedachten 3 uurtjes ongeveer op de wei...we beshikken over een paddock voor de stallen die ook nooit onder water staat, dus ideaal voor buiten de wei uren

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 16:55

Schuimpje schreef:

zou je ze echt elke dag van wei wisselen ? is 1 dag wel genoeg rust voor gras ?

Schuimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:59

Zelf doe ik het niet zo hoor. Zelf heb ik 3 redelijk grote stukken voor 1 paard en 1 pony. In het ene stuk staan ze altijd en de andere 2 weides wissel ik af met 4 uur per dag. Ze worden ook nog bijgevoerd. Ik zet ze dan 1 week lang 4 uur per dag in 1 stuk dan heeft het andere stuk 1 week om bij te komen. Nadeel is wel dat 1 stuk helemaal kaal is maar dat is ook het enige stuk met schaduw in de zomer.

Jij zou ze ook 1 week lang of 5 dagen op 1 stuk kunnen zetten (paar uur per dag) en dan de week erna op het andere stuk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:34

Isaura schreef:
Schuimpje schreef:

zou je ze echt elke dag van wei wisselen ? is 1 dag wel genoeg rust voor gras ?

Je moet gewoon kijken naar je weide.
Beter het gras wat langer laten groeien en dan met die 3 uurtjes per dag de paarden laten grazen tot het over de hele wei nog ongeveer 5cm lang is, niet korter. Dan weer naar de andere wei. Als je de paarden in de winter bijvoorbeeld eerst in de paddock zet met wat hooi 's ochtends, kunnen ze daar hun energie kwijt en alvast wat eten. Dan 's middags een paar uurtjes grazen in de wei, en vervolgens weer in de paddock, of gelijk op stal (maar net hoe laat je ze binnen wil zetten als je de stallen in gebruik hebt)

Als de wei erg nat is, ze er niet oplaten zodat ze het niet vertrappen, en als het redelijk nat is kun je inderdaad beter vaker wisselen van weide zodat ze minder intensief belopen worden in de natte periode. Paar dagen grazen, paar dagen rust, is dan wel fijn.

In de winter groeit je gras niet tot erg slecht, vooral als het lang koud is (minder dan 10 graden), dus wees er zuinig op zodat je er zo lang mogelijk plezier van hebt. De middag in de wei heeft dan de voorkeur boven de ochtend ivm fructaanopbouw in de koude nachten, en bij vorst heeft het zonnetje het gras dan meestal ook ontdooit.
Houd er rekening mee dat het gras gewoon op is op een gegeven moment. Hoe snel hangt van meerdere dingen af. De ervaring leert hoe lang je ze elke dag op de wei kunt laten en hoe lang je gras de winter in moet gaan en hoe lang je dan met je wei doet.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 27-09-10 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:35

ik doe het met strookjes zoals heel veel :D
maar alles hangt natuurlijk af van de grondsoort en het weer

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:39

Als het gras erg kort is gegeten, dan is het in 1 dag niet hersteld, ook niet in de zomer. Als je pech hebt, heb je dus 2 kale weides.
Dan kun je beter 1 weide af laten grazen tot die 5 cm (met die lengte groeit het sneller weer lang dan wanneer het korter is, ivm de groeipuntjes van het gras die kapot gegeten worden bij intensieve begrazing) En dan wisselen. Hier bij huis merk ik dat het gras meestal een maand of zelfs 2, nodig heeft om weer bij te komen. Maar dan is het meestal wel flink kort afgegeten. Grazen ze het minder kort af, dan kom je met een week of 2 rust (en eventueel bemesten) ook een heel eind.