Paard verhuizen en dan 24/7 buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

Paard verhuizen en dan 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 09:30

Ik ga mijn paard verhuizen van een pensionstal, naar mijn ouders.
Nu staat ze momenteel veel op stal gemiddeld komt ze 4 uur per dag buiten ( nu wat vaker, zomer/winter minder lang ), bij mijn ouders krijgt ze echter een grote stal ( in een schuur ), met een verharde uitloop. Tevens kan ze vanuit die uitloop de weide op. ( 1,5ha )

Hebben jullie tips om deze overgang voor mijn paard makkelijker te maken?
Ze heeft vorige winters onder een deken gestaan, en nu staat ze zonder deken ( wil dit zolang mogelijk uitstellen, en zo mogelijk geen deken )
Het is trouwens een haflinger merrie van 15 jaar oud. En begint al een dikkere vacht te krijgen.

Ook alle tips mbt voeren of wel/niet opsluiten snachts zijn welkom ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:18

Zoals ik lees is er een inloopstal? Dan zou ik me geen zorgen maken gewoon erin zetten zou ze het echt wat koud krijgen dan zal ze wel in de stal gaan staan. Dat ze kunnen schuilen is gewoon ideaal dus denk dat het weinig problemen zal geven om ze te verhuizen. Wat je wel kan doen is ze eerst in de stal zetten even afsluiten zodat ze het goed kennen en dan pas de deur open en ze naar buiten kunnen zo weten ze meteen dat ze daar kunnen schuilen en zullen ze daar zo nodig meteen gebruik van maken anders heb je de kans dat ze nog een paar dagjes voorzichtig zijn voordat ze naar binnen gaan.

Ik zou je paard dus niet opsluiten 's nachts gewoon lekker laten staan kan ze zelf kiezen.
Over het eten kan ik geen tips geven alleen dat je ze gewoon zoveel mogelijk ruwvoer moet geven en de rest is even afwachten of ze nog wat extra's nodig hebben. Wel zou ik een liksteen in je stal bevestigen.

Carolaa

Re: Paard verhuizen en dan 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 10:51

het is inderdaad een inloopstal. De locatie en stal kent ze want ze heeft er 3 jaar geleden een aantal jaren gestaan ;-)
Door omstandigheden is ze echter toen verhuisd.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:58

Idealer kan je het volgens mij voor jou paardje niet hebben meid!
Ik ben ook van stal verhuisd naar 24/7 en mijn poown vindt het heerlijk, en hij heeft niet eens een schuilstal.
dus zeker weten dat jou Haf hier alleen maar gelukkiger van wordt , zelf de keus ipv maar 4 uurtjes per dag op de wei.
Echt, geloof me je gaat hem/haar daar een groot plezier mee doen, dus geen zorgen maken hoor. ;)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:03

Voeren kan ik ook niet zoveel zeggen, maar voor de winter zorgen dat ze altijd hooi/voordroog of iets van ruwvoer heeft liggen om op te knabbelen, dat houdt hun ook warm :D
En idd u situatie daar voor u paard is ideaal :D

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:13

Ik zou vooral zorgen dat ze niet meteen 24 uur weidegang krijgt. De overgang van 4 uur naar 24 uur is erg groot, zeker nu in deze periode is het risico op hoefbevangenheid heel groot. Kan je het verharde stuk afsluiten en de weidegang rustig opbouwen ? Met schuilstal en verharding lijkt me prima, droog staan, droog liggen, schuilen tegen het weer en de zon. Dekens kan je er altijd nog opgooien als je merkt dat ze het niet trekt als het dagen achtereen regent en waait, dat lijkt me niet zo'n groot probleem.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:17

Als het weiland wrg groot is kan je het een stuk afzetten.
Maar na mijn mening zit er nu in het gras juist niet veel meer, das meer in het voorjaar, als het jonge gras opkomt, dan zitten er veel suikers in en dan moet je extra voorzichtig zijn.
desnoods eerst een keer maaien.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:39

In het najaar gaat het fructaan (waar veel paarden gevoelig voor zijn en ziek van kunnen worden) ook omhoog. Net als in het voorjaar. Dus die wei zou ik afzetten en goed ruwvoer geven.
Verder klinkt het ideaal. Heeft ze ook paardenvriendjes op de nieuwe plek?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:59

Ik heb mijn paard afgelopen winter met -10 verhuisd van haar 'lekkere' warme stalletje naar 24/7 buiten, en dat is echt prima gegaan. Dus ik denk niet dat je veel problemen hoeft te verwachten. :)

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:10

komt het paard bij je ouders alleen te staan?
Als ze altijd gewend was om met andere paardjes te staan kan dit nogal wat onrust veroorzaken.
Mijn paard kan er bijvoorbeeld absoluut niet tegen om helemaal alleen te zijn. Daarom staat hij altijd met een shetje en dan vind hij alles goed. Dit lijkt me wel iets om over na te denken als ze alleen zou komen te staan ineens. Verder lijkt het me ideaal zoals je je paard gaat neerzetten.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 15:21

De wei is inderdaad af te sluiten, zodat ze enkel in de stal en verharde uitloop kan.

De tip van het fructaan in het gras, is erg goed had ik nog niet aangedacht :-)

Mijn paard staat nu ook alleen op de wei op de pensionstalling, dus geen direct contact met andere. Hier kan ze wel contact hebben met de paarden van de buren die ook veel buiten staan, en jaren terug heeft ze samen met een geit gestaan, en diezelfde geit is er nog steeds ;-) Over contact met andere paarden of dieren maak ik me dus niet zo'n zorgen. Het is ook niet echt een kuddepaard, omdat ze haar eerste jaren alleen heeft doorgebracht ( voordat wij haar kochten ), en ze dus niet echt is opgegroeid met andere paarden.
En mocht nu blijken dat ze echt contact mist/ eenzaam is komt er zeker een shetje oid bij ;-)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:51

Carolaa schreef:
Ik ga mijn paard verhuizen van een pensionstal, naar mijn ouders.
Nu staat ze momenteel veel op stal gemiddeld komt ze 4 uur per dag buiten ( nu wat vaker, zomer/winter minder lang ), bij mijn ouders krijgt ze echter een grote stal ( in een schuur ), met een verharde uitloop. Tevens kan ze vanuit die uitloop de weide op. ( 1,5ha )

Hebben jullie tips om deze overgang voor mijn paard makkelijker te maken?
Ze heeft vorige winters onder een deken gestaan, en nu staat ze zonder deken ( wil dit zolang mogelijk uitstellen, en zo mogelijk geen deken )
Het is trouwens een haflinger merrie van 15 jaar oud. En begint al een dikkere vacht te krijgen.

Ook alle tips mbt voeren of wel/niet opsluiten snachts zijn welkom ;)

Ik heb met de overgang eigenlijk niet veel gedaan.
Maar waar ik persoonlijk naar kijk zijn de temperaturen en hoe reageren ze er op.
Ik heb ze toen in de zomerperiode overgezet, zo konden ze ook wennen aan de temperaturen die komen gingen (dus lager worden).
Persoonlijk denk ik dat je pony zich wel zal ontwikkelen in de wintervacht, maar houd het in de gaten.