Singel wondjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrisenTimo

Singel wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 09:20

Hoii Bokkersss *\o/*

Ik heb even een vraag aan jullie want ik ben hopeloos..
Mijn paardje heeft echt begin dit jaar al singel wondjes maar ik heb al verschillende dingen geprobeerd dit tegen te gaan.
Singelbondje gekocht werkte niet dus echt lamsvel bond gekocht dit werkt dus ook niet ! Geld naar de filisteinen.. |o
Dus ik smeer er altijd wel vaseline op maar ik heb niet meer echt het gevoel dat dit helpt..
Dat arme beest vind ik zo zielig dat ik er niet eens meer op durf.
Ze heeft ook veulen gehad begin deze maand en heeft daar voor enkele weken stil gestaan.
Toen zijn de singelwondjes weg gegaan dus daarna had ik het weer geprobeerd maar toch was het weer open!
Wat moet ik nu ???? :?

Groetjess!!
Afbeelding

Karenenditty

Re: Singel wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:23

IK heb nog een neopreen singelhoes voor VZ zadel liggen? die werkte prima, heb alleen nu een dressuurzadel.

IrisenTimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 09:26

ik heb zelf ook een dressuurzadel ik weet niet of die daar op past.

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:28

Als lamsvel al niet werk denk ik neopreen ook niet..
Ik neem aan dat het er langs schuurt en het daarom open gaat? Laat het is helemaal genezen door er niet of zonder zadel op tegaan en daarna alleen met het lamsvel bontje om de singel?

IrisenTimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 09:32

Dat heb ik dus al gedaan alleen dat werkt ook niet... want ik heb deze dus gehaald nadat het genezen was dus dat bondje er onder en toch gaat het open ! ;(

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:09

Heb je een foto van de wondjes?
En een foto van je aangesingelde paard?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:47

ok nee dat gaat niet passen. Een anatomisch gevormde singel? pff ik zal ook eens vragen aan mijn instuctrice, die weet er ook veel van.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:49

Als je wat hebt aangesingeld, strek je dan altijd de voorbenen van je paard? Dat doe ik altijd zodat het vel tussen de voorbenen en de singel goed komt te zitten.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:50

Afgezaagde opmerking, maar als je zadel niet optimaal ligt, kun je ook singelwondjes krijgen. Ik had ooit een superfijn dressuurzadel, lag goed, maar toch kregen 2 van mijn (fok)merries daar singelwondjes van. Zadel verkocht en een wijder zadel aangeschaft en de wondjes waren toen verleden tijd.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:02

Een oud stalgenootje van mij had ook alitjd last van singelwondjes met dr paard, ook van alles geprobeert, maar niks hielp.
Zadel lag ook helemaal perfect.
Toen hebben ze eens met de dierenarts er naar gekeken, en bleek, het paard had wat overtollig huid achter zijn voorbenen, wat elke keer voor irritaties zorgde bij de singel.
Dierenarts heeft, gewoon op stal, de boel verdoofd en operatief het stukje huid weggehaald.
Daarna nooit meer problemen gehad.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:05

die van mij is heel gevoelig op singelwondjes, en een lammetje hielp ook niet, maar nu ik met een neopreen dressuursingel rij is er niks meer aan de hand, dus zeker het proberen waard denk ik.

IrisenTimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 16:34

Aaah hier schiet ik al wat meer mee op! Neej ik heb nog geen foto's van de wondjes maar als jullie willen zien maak ik die wel hoor ;)
Operaties vind ik allemaal maar eng! Ik heb haar laatst ook al bij de veearts gehad vanwege ongeluk met de trailer ben me toen al helemaal kapot geschrokken.. Strekken van de benen vind ik wel een goeie alhoewel ik me afvraag of het dan niet alsnog tegen de singel aanschuurt... Ik wil wel weer een andere singel kopen maar ik denk dat ik hem dan of tweedehands ga halen of dat ik hem even mag uitproberen want dat lamsvel was ik ook al heel veel geld voor kwijt niet dat ik daar moeilijk om ga doen ofzo want ze is me dat wel waard maar t zou zonde zijn.. Aan het zadel kan het niet liggen want ik heb mijn paard laten opmeten en heb daar een goed zadel bij gekregen rossner amerika dresuur en deze past prima en zit ook heerlijk! Maar de pasvorm is natuurlijk belangrijker.. Dit heb ik laten doen toen ze drachtig was alleen ze is nu nog tonnetje dik want het veulen is er pas uit. Als ik merk dat het zadel niet meer goed ligt dan kan ik deze terug brengen en word ze weer opnieuw opgemeten en krijg ik een ander zadel er voor terug wat een service!

Verder nog tips? :?
Want ik weet het echt niet maar wat ik fout doe!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:43

Gewoon een complete bontsingel?

IrisenTimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 16:49

Ik heb geen idee of dat meer nut heeft dan dat ik nu heb met mijn lamsvel bond want ik probeer het ook schoon te houden met infecties enz.. Of dit nu meer helpt weet ik niet?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:50

Ah, ik had even niet gelezen dat je zo'n singel al had..heb je een foto van die singel?

IrisenTimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 16:53

Afbeelding
Ik heb zo'n singelbondje alleen hij ziet er nu niet meer zo mooi uit met dit weer enzo.. allemaal regen geen binnenbak bah bah bah dus ik probeer hem schoon te houden met de hand en wasmiddel voor bond speciaal... maar helaas dit werkt allemaal niet

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:55

Maar deze schuift niet tijdens het rijden? Blijft hij netjes om de singel heen zitten?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:56

IrisenTimo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 16:59

Nee dit bondje schuift niet zit netjes om de singel heen heb stuk afgeknipt omdat die te lang was zit nu netjes om heen toch gaat het open. Neopreen singel moet ik denk ik maar gaan halen misschien dat dat helpt ik heb nu een leren singel die erg soepel is maar ik denk toch niet goed genoeg.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:02

Neopreen zou bijna wel moeten helpen. Een pony op de manege had ook wondjes van de singel, heb toen 2 weken zonder zadel gereden en toen een neopreen singel gekocht en toen een wondjes meer.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:02

Benen strekken, voor het rijden naar voren/omhoog trekken (niet letterlijk natuurlijk ! ) helpt vaak al. Mocht je er met de veearts uitkomen dat een operatie de oplossing zou zijn, moet je denk ik toch aan de belangen van je paard gaan denken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:34

Zitten die wondjes voor de singel? Dus door het schuren van de huid tegen de zijkant van de singel?
Dat probleem heb ik hier nl ook. Hoe dunner de singel hoe minder schade. Neopreen werkt hier wel, zeker in combi met witte vaseline en strekken voorbenen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:38

ik gebruik bij mijn pony in de zomer sadle sore (weet niet of het juist geschreven is), als ik dit gebruik dan kan ik het onder controle houden

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:01

Hoi,

Ik heb net mijn zadel helemaal op mijn nieuwe paardje laten aanpassen, ligt als een huis. Alleen heb ik een redelijk rond paardje en mijn singel gaat hierdoor iets naar voren liggen. Hierdoor heeft hij nu tussen singel en oksels twee kleine drukplekjes. Ik heb nu een neopreen bananensingel (26 euro) besteld. Deze zorgt dat de oksels meer vrijheid hebben maar de singel onderaan de buik wat naar voren ligt, hierdoor wordt de singel niet meer naar voren getrokken en als het goed is geen drukkingen meer ontstaan. Omdat ik las dat je paard ook wat rond is dit misschien een oplossing?
Tot ik hem heb, rijd ik ook met zo'n lamswollen hoes maar echt handig vind ik ze niet....

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:54

anatomisch gevormde singel proberen
werkt vaak top