Pony's moeten uit het gras, maar niet op stal. Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Pony's moeten uit het gras, maar niet op stal. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 08:17

Mijn pony's moeten wegens omstandigheden direct van het gras gehaald worden, maar mogen ook niet op stal staan.
Nu huur ik een wei, maar heb ik geen bak, paddock of iets dergelijks. Ze staan nu op een klein stukje "wei" wat zand is geworden, maar dit is te klein om heel de winter op te staan plus dat het erg nat wordt bij regenbuien.
Ik weet nu niet wat ik het beste kan doen:
Nog een stukje wei erbij doen en dat omploegen = wordt misschien ook erg drassig van de winter?
Of op dat kleine stukje laten = wat ik ook erg zielig vindt
Of iets anders?

Ze mogen absoluut niet bij plantjes of gras komen!

Bellona_K

Re: Pony's moeten uit het gras, maar niet op stal. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:18

Om hoeveel pony's gaat het, en hoe groot is het stuk waar ze nu op staan?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 08:21

Het gaat om 2 grote shetlandpony's en ze staan nu op een stuk van ongeveer 10 bij 10 meter denk ik.
Met schuilstal.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:25

Kun je niet een gedeelte bestraten? Via marktplaats vind je vast wel stoeptegels voor een minimaal prijsje of zelfs gratis.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 08:29

Hadden wij ook aan gedacht, maar doordat het zo drassig wordt na regenbuien gaat heel de boel verzakken ook niet heel fijn.

Bedankt voor het meedenken!

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:34

weet je niemand in de buurt die een paddock heeft?
kan je misschien vragen of je paarden daar mogen staan in de winter? anders zou ik toch een stukje land erbij en dat omploegen, misschien weet je iemand die handig is en die er (misschien voor de helft) een afdakje overheen kan bouwen?
anders weet ik het ook niet :P
succes

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:37

Peachy schreef:
Hadden wij ook aan gedacht, maar doordat het zo drassig wordt na regenbuien gaat heel de boel verzakken ook niet heel fijn.

Bedankt voor het meedenken!

Misschien dat stuk wat je wil verharden eerst zand erop en laten trillen en dan de tegels leggen.
dan zou het toch vlak moeten blijven.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 08:39

Ik ken wel mensen met een paddock, maar die zijn of niet shetproof of niet beschikbaar of ook te nat.
Afdakje bouwen is niet nodig, omdat ik al een schuilstal heb. Dan zou ik een verlenging van het bakje (waar ze nu in staan) erbij doen.
Maar als ik het zou omploegen heb je dan geen last van onkruid wat naarboven komt of dat het erg zwaar wordt om in te lopen?

@Loriene, blijft dat dan goed liggen ook na zware buien en intensieve beloping (is geen woord volgens mij maar jullie snappen vast wat ik bedoel ;) )?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:39

vlak maken zand erop goed aantrillen en opsluiten met bandjes. dan gaat het geen kant meer op. gebruik dan het liefst klinkers dan weet je het zeker dat het netjes blijft liggen.

Maar waarom moeten ze per direct van het gras af. (gewoon uit intresse)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:42

ja hoor ,zoals momo lover zegt opsluiten met bandjes .
Dan blijft het mooi vlak,shetjes zijn niet zo zwaar. ;)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 08:45

En dan zou ik het stuk bestraten om de schuilstal heen? De schuilstal ligt in het midden van dat "bakje". In de schuilstal ligt geen bodem.

@Momo-lover ze hebben een vergiftiging opgelopen (lichte) door plantjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:48

Hoe groter de oppervlakte van de tegels des te minder kans op verzakking.
Graaf voor de zekerheid een stuk van de oppervlakte, laat witzand storten en tegelen maar... zou wel de afmeting vergroten de winter duurt altijd langer dan gedacht in NL en 10x10m is wel een beetje sneu voor ze. Als je dan toch bezig bent zou ik meteen een klein afdakje bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:51

Peachy schreef:
En dan zou ik het stuk bestraten om de schuilstal heen? De schuilstal ligt in het midden van dat "bakje". In de schuilstal ligt geen bodem.

@Momo-lover ze hebben een vergiftiging opgelopen (lichte) door plantjes.

Wat naar om te horen dat ze een vergiftiging hebben opgelopen, maar is het dan niet beter om meteen iets aan je wei te doen, als je dan toch bezig bent...?

Wat mooi dat je al een schuilstal hebt, ik zou de schuilstal zelf ook bestraten en hierover een dik laag wit zand doen, dit ligt lekker zacht voor ze, heeft minder kans op bevriezen (wit zand bevriest minder snel dan weidegrond) en door de tegels eronder raakt het ook niet blubberig in de stal.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:52

even een voorbeeldje gezocht.

Zit denk ik wel een tijdje tussen de foto's

Blubberbende
Afbeelding

Dit jaar (bedenk de merrie van de vorige foto zou nu net buiten beeld staan)
Afbeelding

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:52

ik zag dat je uit brabant kwam maar waar zoek je een plekje als ik vragen mag

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 09:06

[***], mijn 1e wei was opnieuw ingezaaid wat helemaal mislukt was. Dus had ik ze in de 2e wei gezet nu hebben ze onder het draad door gegeten aan de rand van de 1e wei. Daar is het fout gegaan. We zijn al met de weides bezig alleen met de winter in aantocht heeft het weinig zin om bv te mesten,spuiten of opnieuw in te zaaien.
De foto's zien er goed uit, maar slijten de hoeven zo niet te snel?
Ik ga ook eens overleggen met de eigenaar van het weiland wat er mogelijk is, mede ook omdat ik hierbij hulp nodig zal hebben om alles te veranderen.

Nagano, het liefst zoek ik geen andere plek omdat dit achter mijn huis ligt en ik directe toezicht dus heb.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:10

hier slijten de hoeven niet snel. Wel hebben ze de mogelijkheid zodra het weer het niet te nat heeft gemaakt dat ze op een stuk winterweide kunnen. ook als het gevroren heeft.

Je kan er ook voor kiezen op een stuk wel te bestraten en een ander stuk modder/grond te laten dan kunnen ze in iedergeval kiezen. Pas wel op met allen op wit zand zetten met kolliek (van het toch zoeken naar eten erin)
Jammer van de reactie op de nieuwe wei. Weet je ook Door welk plantje het kwam. zo ja kan je nu al wel gericht tegen dat plantje wat doen. Hopelijk werkt de eigenaar van het landje goed mee.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 09:22

Ja het is de nachtschade en waarschijnlijk JKK (deze is niet zeker).

Misschien dat ik dan idd een stuk om de schuilstal heen doen, maar toch ook probeer om een deel om te ploegen of iets dergelijks. Dit zal ik dan even moeten overleggen met de eigenaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:45

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:37

Verharden of drainage erin dan blijft het allicht droger dan wanneer er alleen zand in ligt.

Evt rubber matten over de tegels, hebben ze toch nog iets zachts. :)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:22

en grasbetontegels dan ? Zou ik wel vlakke nemen zoals deze http://www.vdboschbeton.nl/default.asp? ... etontegels. Volgend jaar komt er dan gewoon weer gras doorheen.

Mijn link komt uit bij alle grasbetontegels even bij uitvoering vlak aanklikken. Volgens mij zijn dit soort tegels ook vaak te vinden op marktplaats.

Nieknollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:32

ik zou op de veel belopen plekken zoals bij de waterbak en ingang schuilstal wat bestraten (wij hebben 2e hands stelcomplaten 2x2m. waren goed te betalen) en de rest met houtsnippers goed dik.
Ook als je het goedkoop wilt houden kun je puur houtsnippers doen, gaat ongeveer 9 maanden mee.
in de schuilstal kun je ook rubbertegels leggen...

succes!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:24

ik zou ook wel op het schoonmaaken letten. We hebben hier vooral met de sneeuw van vorig jaar veel baat bij gehad dat de 30 x 30 geheel vlak was dus makkelijk schoon te schuiven. Ik heb wat harder staan schelden op het klinkerstuk bleef ook een stuk gladder.

Ik zou niet voor houtsnippers gaan. Na die 9 maanden heb je een blub bende. of je moet ze weer uitgraven dan valt het mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:28

huidige stukje af (laten) graven, niet zo zand erop gooien, dat wordt idd 1 grote bagger bende.
Afgraven, eventueel drainage, en dan zand erop.
Het is niet permanent....