prikkeldraad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnies

prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 07:57

Sinds vorige week heb ik een prachtige wei kunnen huren vlakbij mijn huis waar ik mijn paardjes vanuit mijn living in de gaten kan houden :)
Het enige waar ik mij een beetje zorgen om maak is dat het geheel afgespannen is met prikkeldraad met bovenaan 1 stroomdraad.
In totaal gaat het om 500 meter omheining.

De vorige huurder heeft er 20 jaar opgezeten met shetlandpony's en heeft nooit wat aan de hand gehad.

Nu vraag ik mij dus af hoe gevaarlijk het is als de omheining uit prikkeldraad bestaat want ik lees hier altijd overal "geen prikkeldraad hangen"

Brainless

Re: prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:58

Ik zou het zelf verwijderen en vervangen door draad/lint.
Prikkeldraad is gewoon heel vervelend.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:04

Nou daar zou ik m'n paard niet in zetten hoor!
Levensgevaarlijk dat prikkeldraad. Dan kan het wel 20 jaar goed zijn gegaan, maar dat is gewoon pure mazzel! Prikkeldraad kan echt hele erge verwondingen geven. Ik zou gewoon even overleggen en zeggen dat jij dat graag vervangen wilt hebben door draad/lint.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:22

Mijn paard is vorige week om een of andere reden over de omheining gesprongen. Ze mochten bij de buurman op wei staan. Hij heeft aan 4 kanten struik met een soort langwerpige kippendraad erdoorheen en aan 1 kant blijkt de buurman daarnaast een band prikkeldraad bovenover te hebben gespannen. Nu dachten we dat de omheining hoog zat was met ca. 1,40m, maar blijkbaar niet (waarschijnlijk opgejaagd door haar weidegenoot). Ben blij dat ze alleen een haal aan haar neus had en een klein sneetje op haar knie. Had veel erger kunnen zijn.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:27

Heb ook een stukje land in bruikleen waar prikkeldraad omheen zit. Stond vroeger ook altijd een shetje. Ik heb voor het prikkeldraad zelf het palen in de grond geslagen en daarna lint gespannen. Zo kunnen ze niet bij het prikkeldraad komen.

ALs de eigenaar er geen probleem mee heeft zou ik zelf het prikkeldraad weg halen als ik jouw was en vervangen voor lint.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:28

Ik persoonlijk heb er niet zoveel problemen mee. Hier stonden de paarden vroeger ook achter de prikkeldraad nooit echt problemen meegehad nu staat het er nog wel maar staat er wel lint voor maar opzich als ze door de draad gaan dan gaan ze ook door de prikkeldraad. Die van mij heeft het laats nog gedaan wat krassen en schrammen maar als het goed is breekt de prikkeldraad vrij snel als ze er echt in vast zitten.
Ernstige verwondingen heb ik nog nooit gezien door de prikkeldraad. Onmogelijke is het niet maar ook met draad of lint end kun je er lelijke verwondingen overhouden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:00

Mijn paarden komen niet achter prikkeldraad te staan. Heb daar hele lelijke wonden van gezien.
Ik zou dus alles weghalen en zorgen dat er een nette omheining van band, koord of hout omheen zou komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:05

Eigenlijk is alle (stroom) draad en lint gevaarlijk als je paard er vast in komt te zitten maar prikkeldraad vind ik echt not done!

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:11

Zou mijn paarden echt nooit achter prikkeldraad zetten.
1 keer zo'n wond daarvan gezien, gelukkig niet mijn paard.
Was echt niet fijn. Hoop het ook echt nooit meer mee hoeven te maken.

Maar is prikkeldraad niet al verboden om paardenweides??,
tenminste dat dacht ik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:18

Tsja, soms heb je het niet altijd voor het zeggen.
Natuurlijk gruwelt zo'n beetje iedere paardeneigenaar bij het gebruik van prikkeldraad.
Ook ik vind het verschrikkelijk rotspul.

Toch staan mijn pony's wel achter prikkeldraad. Waarom? Omdat ik een wei op nog geen 2 min. lopen van huis kan huren voor een zéer aantrekkelijke prijs. De buitenomheining van deze weide heeft altijd bestaan uit houten palen met gaaswerk en boven- en onderlangs (langs het gaas) prikkeldraad.
De weide-eigenaar heeft, vlak voordat er bekend werd dat ik de wei ging huren, de hele omheining vernieuwd; nieuwe palen, nieuw gaas, en.... nieuw prikkeldraad.
Heb het er wel met hem over gehad (is een zeer makkelijke, vriendelijke man) maar hij liet duidelijk blijken dat hij liever niet heeft dat ik het weg haal; hij heeft honderden euro's aan die omheining besteed, en prikkeldraad is tegenwoordig nog best duur.

Goed, tsja....... was te verwachten. Nu loopt er dus stroomdraad langs heen, dus is het prikkeldraad niet makkelijk te bereiken voor de pony's.

Verder is de wei aan de binnenkant in het midden ook in 2en gedeeld, dmv. houten palen, gaas en prikkeldraad. Alleen komt dat gaas helemaal niet hoog, onderlangs loopt prikkeldraad, maar bovenlangs ook, op ong. een meter hoogte terwijl het gaas maar zo'n 50 cm. hoog is. Dat prikkeldraad hangt dus compleet vrij. Heb in goed overleg kunnen bereiken dat ik dat netjes weg mag halen, al vond hij dat ook niet echt heel fijn, omdat het hem 'heel wat heeft gekost', maar heb hem gezegd dat ik het dan netjes oprol en zal bewaren, en mocht ik ooit stoppen met deze weide huren, dan hang ik het er weer netjes neer.

Soms is het kiezen of delen......

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 07:50

hier hetzelfde, paardlief staat bij mensen thuis, die koeien hebben en een paard.
de weide is ook rondom rond afgespannen met prikkeldraad, maar de grote weide bv is zo gigantisch, dat het voor mij niet betaalbaar is om er een nieuwe omheining te zetten.
Mensen willen ook liever niet dat het prikkeldraad weggaat, daar ze wel een serieuze grote stier hebben di daar andere graag eens doorgaat ...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:42

ik had dat ook opgelost door voor de prikkeldraad goed zichtbare stroomdraad te plaatsen op van die prikpaaltjes. als het een nette, rechte omheining is zonder loshangende stukken prikkeldraad, dan zullen ze er op die manier toch niet zo makkelijk in terecht komen. een krakkemikkelig omheind weitje met wat loshangende eindjes draad hier en daar, daar zet ik mn paard niet in.
met veulens moet je natuurlijk wel goed opletten! het eerste dat de uk van 4 maanden deed als ze bij ons aankwam was boenk tegen de witte stroomkoorden aan lopen (maar dat was een goed omheinde weide met voldoende stroom op de koord)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:48

Mijn wei bestond eerst ook vrijwel geheel uit prikkeldraad. Het meeste hebben we verwijderd en vervangen door een houtenhek (aan de straatzijde). Aan de andere kant is het nu vervangen door stroomdraad. Een ander gedeelte mocht ik niet weghalen. In dat gedeelte staan ze vrijwel niet. Als dat wel gebeurd dan zet ik er ook een paaltje met stroomdraad voor.

Vroeger hadden we zelf wei waar iemand anders zijn paard in had staan ook met prikkeldraad afgezet. Dat paard heeft er toen eens in vast gezeten en zijn hele been opengetrokken. Ze kregen de draad er bijna niet uit.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:55

onze paarden staan in sommige weides ook met prikkeldraad en daar is wel al eens wat gebeurd. Echter vind ik qua diepte van de wonden schrikdraad erger. Een paard van ons is eens door schrikdraad gelopen en die had meteen hele diepe sneeën in zijn borstkast. Dus elke manier van afzetten heeft zijn voor en nadelen en beide kunnen hele lelijke wonden maken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:59

ooit prikkeldraad op zien rollen?

Men neme een stuk van pak hem beet 20 meter en trekt die strak, en laat hem aan twee kanten tegelijk los ;)

Daarom geen takkedraad om de weide :n

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:00

Ik heb 1 weide waar 1 zijde prikkeldraad heeft, dit is tussen mijn wei en de boer zijn veld. Als er mais staat ging paard dus hangen, en nu heeft ze een paar krassen op haar borst :s Ik heb er dan snel een stroomdraad voor gehangen en nu leunt ze niet meer, maar ik ga toch eens zien met die boer of ik hem niet mag weghalen :P

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:09

Mijn paarden komen nooit in een wei met prikkeldraad. Mijn (toen) jaarling heeft in een weiland gestaan en het weiland daarnaast is afgezet met prikkeldraad. Dat draad is met palen en al door een stier uit de grond getrokken. Een gedeelte van dat draad is bij mijn jaarling in de wei terecht gekomen en Diablo heeft er met zijn achterbeen in vast gezeten. Hij had een hele grote wond en een pees was doormidden. Er waren zelfs vermoedens dat het bot was beschadigd, maar dat was achteraf gelukkig niet het geval.
Gelukkig is alles goed gekomen, je ziet alleen nog een flink litteken. Z'n been functioneerd weer prima.
We hebben er 4 maanden over gedaan totdat de wond dichtging. En ik was een hele hoop centen armer.

Ik durf nu nieteens tijdens een buitenrit vlak langs prikkeldraad te rijden.
Prikkeldraad zou echt verboden moeten worden.
Als ze er in vast zitten dan breekt prikkeldraad nooit!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:10

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:20

Japke_Z: Bij mijn paard is toen ook vaak tijdens de genezing, door de dierenarts wildvlees weggesneden. Is wel een keer of 4 gedaan.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:24

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:40

Ik zou het prikkeldraad weghalen en vervangen door schiktlint en een goed stroomapparaat. Veel minder kans op verwondingen, dus veiliger.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:51

@ japke verwondingen met schrikdraad of lint kunnen ook ernstige gevolgen hebben dus nee ik zie er de noodzaak niet van in. Hoe vaak komt het nou voor dat een paard deze ernstige verwondingen overhoudt aan prikkeldraad waarschijnlijk niet zo vaak als mensen denken want ik ken er genoeg die (tijdelijk) achter het prikkeldraad hebben gestaan en nooit dergelijke verwondingen gezien hooguit een paar krassen en schrammen en dat was misschien wel net zo ernstig geweest als dit zelfde paard in schrikdraad was blijven hangen misschien zelfs erger want draad brand als er te veel spanning op komt en breken doet het in mijn ogen ook niet snel genoeg.

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:10

Als een paard schrikdraad aanraakt, dan gaat ie meteen naar achteren. Bij prikkeldraad is dit niet het geval en kunnen ze er overheen gaan hangen en hebben ze ook eerder krassen e.d.

Laatst rolde mijn paard heel dichtbij de omheining en kwam met zijn benen in het stroomdraad en bleef hangen. Doordat wij een heel goed bevestigingssysteem hebben, ging de draad meteen los (van de palen) en heeft hij er niets aan over gehouden.
Als hij dit bij prikkeldraad had gedaan dan had hij meteen al zijn been open gehaald. Aangezien prikkeldraad vrijwel altijd word vast getimmerd aan de paal.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:16

@MonAmieC, hoe is uw beveiligingssysteem? Ik ben geïnteresseerd :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:18

Tigra_ schreef:
breekt de prikkeldraad vrij snel als ze er echt in vast zitten.

daar heb ik toch echt mijn vraagtekens bij.