hoe en op welke leeftijd spenen jullie veulens af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:24

Wij speende ze altijd af rond de 4e of 5 maand. Het ligt er een beetje aan hoe zelfstandig het veulen is en hoe goed hij/zij al zelf eet. Als je je veulen te lang bij de merrie laat, is het soms moeilijker om ze af te spenen. We brengen ze wel altijd voor 1-2 maanden naar een ander adresje zodat ze echt los van de moeder komen. Maar voor de leeftijd voor het afspenen moet je goed op het gedrag van je veulen blijven letten.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:11

Die van mij gaan er vrijdag bij vandaan.

Napril (de oudste) is van 28 april, Mistral (de jongste) is van 18 mei.

Maandag hebben ze hun inenting gehad, vrijdag ochtend komt de smid nog even en dan op naar opfok.

Napril gaat voor een weekje mee, daarna verhuisd hij naar Utrecht
Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Ik had ze liever wat langer er bij gelaten, maar helaas de nieuwe eigenaar zit op Napril te wachten en afspraak is afspraak en ik vind het helemaal zo sneu hem zowel gelijk bij zijn mama als bij zijn vriendjes weg te halen.

Mama is hij trouwen wel gewend, vandaag heeft Nina weer 2 uur les gelopen en hij gaf geen kik.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 00:32

Nou mijn hengst veulen wordt zondag opgehaald dan gaat hij naar een opfok in Friesland, hij is dan precies 4 maanden !
Het moet echt nu wel want het kan gewoon niet meer hi is zo vervelend en mijn merrie wordt steeds magerder Hij is brutaal genoeg en staat regelmatig zonder zijn moeder, soms alleen en soms met een shet ruin daar vermaakt hij zich prima mee. Je hoort zoveel verschillende dingen maar ik ben van mening als je ze regelmatig uit elkaar haalt en ze eten goed dat ze zich na 4 maanden prima redden zonder mammie.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:05

bij ons zitten ze er altijd een half jaar bij, en dan worden ze weggehaald Lachen

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:40

Het meest ideale is natuurlijk (let op de woordspeling Knipoog ) om de merrie te laten bepalen wanneer ze haar kind speent.

Ik kan me ook voorstellen dat het ene veulen langer behoefte heeft aan moedermelk dan het andere. Melk is toch belangrijk voor de opbouw van de weerstand van zo'n veulenkind.

Maar ja, in dit toch al zo krappe landje zullen de mogelijkheden vaak wel te beperkt zijn om zo'n minikudde lekker z'n gang te laten gaan.

Ik heb laatst ook gelezen - en dit is dus boekenwijsheid Cool - dat het beter is om veulens/jaarlingen niet met alleen maar leeftijdgenoten in een koppel te laten lopen maar daar juist ook volwassen paarden tussen te zetten. En als ik er over nadenk.......moet er niet aan denken dat kinderen elkaar alleen opvoeden, zonder tussenkomst van volwassenen! haha