Peesbeschermers aan in de wei ja of nee???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mamendt
Berichten: 901
Geregistreerd: 24-01-10

Peesbeschermers aan in de wei ja of nee???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 15:30

Hallo allemaal,

Ik heb een 4jarige haflinger merrie die in de wei steeds helemaal uit haar bol gaat. Na wat schrammen en wondjes op haar benen ( net waar de pezen lopen) ben ik erover na aan het denken om toch maar peesbeschermers om te doen. Alleen staat ze de hele dag in de wei en zou ze dus de hele dag met de peesbeschermers om staan. Kan dit kwaad aangezien men soms zegt dat de pezen te warm worden wat ook weer beschadigingen in de hand kan werken???
Wie weet hier iets zinnigs over te zeggen??


PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:31

Dat is het slechtste wat je kan doen! Peesbeschermers gaan broeien en dat is funest voor de pezen van je pony! Het is een paard, laat haar paard! Mijn ruin kan ook onbenullig doen maar hij is paard, hij hoort buiten met vriendjes en daar horen schrammen bij! Kinderen sluit je ook niet op en pak je ook niet in.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:33

Een peesblessure (dus echt een blessure aan de pezen zelf, bijv. een scheurtje, gaatje of verrekking in/van de pees ) komt door gekke draaien e.d. Dus níet van buitenaf.
Een verhoogde peestemperatuur werkt dit ook in de hand, dus het kán zijn dat een beschermer (zeker gevoerd met neopreen of ander niet ademend spul) de kans hierop vergroot.

Schrammetjes en wondjes zijn niet erg, aangezien dit oppervlakkige wondjes zijn. Net als een bijtwondje bijv.

Je zou ze dus om kunnen doen, maar de kans dat de temp. van de pezen te hoog wordt is aannemelijk en de kans op een peesblessure wordt dus vergroot.

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:33

ja, het is wetenschappelijk bewezen dat als je je paard peesbeschermers omdoet de temperaturen in de pees oplopen tot kritieke temperatuur,kortom je heb t al snel een blessure aan je fiets,dus nee niet doen ik raad het je af ;)

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

mamendt
Berichten: 901
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Peesbeschermers aan in de wei ja of nee???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 15:37

en als ze dan een peesklap oploopt door dat gekke gedoe?

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Peesbeschermers aan in de wei ja of nee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:38

Een kunststof schilletje houdt geen klap tegen. Dan zou je een beschermer van gewapend beton om moeten doen..

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:40

Elk paard doet toch gek? Wat denk je van wilde paarden? Risico loopt elk paard, maar het risico vergroten wil je toch niet?

'Change is never easy, you fight to hold on, and you fight to let go'

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:41

Dat is het risico van een paard hebben. Ik kan me hier echt kwaad om maken (sorry niet persoonlijk bedoeld) je pakt je kind straks toch ook niet in omdat ze anders misschien wel een been breekt? Ik sluit jou toch ook niet 24u per dag op op de wc omdat je je anders misschien verwond? Want dat gaat straks de volgende stap zijn; ik laat dr maar op stal want stel je voor..

Die van mij heeft (bijna) een funeste klap gehad van een ander op het sprongewircht, 6 dagen kliniek maar hij staat gewoon weer op de wei met zijn vriendinnetje..het is een paard!! Een paard heeft benen gekregen om te lopen en gek te doen!

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:42

ja als je zo gaat denken kan je dus niks meer met je paard..mijn veearts zegt altijd: als je m echt lang goed wil houden stop je m in de vriezer ! :D
nee zonder dollen een paard kan je tot over zijn oren inpakken en beschermen maar of je m daadwerkelijk beschermd en of ie daar gelukkig van wordt? alles heeft een risico,wij ook toch? of steek je nooit de straat over en sta je nooit op een trap...

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:46

Als je het niet aan durft, kan je misschien een Neoprene beenbeschermer gebruiken. Die is namelijk zacht.

Maar zoals gezegd, de benen worden wel warm en als ze de hele dag er mee rond loopt is het funest. Aan de andere kant, het is nu kouder als je een peesbeschermer gebruikt zoals deze
Afbeelding
of deze
Afbeelding
Dan zouden de pezen misschien niet zo warm hoeven worden.

Maar doet je paardje echt de hele tijd in de wei zo gek dan? Want anders zou je ze naderhand ook af kunnen doen als ze wat rustiger is....

I stepped on a Cornflake. Does that mean i'm a cereal killer?

mamendt
Berichten: 901
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Peesbeschermers aan in de wei ja of nee???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 15:53

Nee, ze doet met vlagen gek...maar het is dan ook een jonge ponie die goed in haar velletje zit...vroeger bij mijn eerste paard deed ik nooit wat om die had in zijn hele leven nog geen peesbeschermer of ijzer of wat dan ook gezien...hij is 27 jaar geworden en heeft nooit wat gehad. Maar de merrie die ik daarna kocht deed zo lomp in de wei dat ze een paar keer een peesklap opliep en de laatste daarvan is ze nooit meer herstelt...dus dan wordt je wel wat voorzichtiger!! Maar oke, er zijn grenzen....enne het liefste zou ik mijn haf overal voor willen beschermen want het is zo'n geweldige ponie en ik ben stapel op haar maar ik gun haar ook een echt paardenleven....want zij kan er ook niets aan doen dat ze zo'n overbeschermend baasje heeft hahaha...dus dan maar geen peesbeschermers....vandaar dat ik het ook even aan jullie vroeg....ik twijfelde zelf er al aan of dat wel zo goed zou zijn....

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:55

Ik snap je ook wel hoor maar probeer het los te laten! Ik moest ook 3x slikken toen mijn paard na 2 weken boxrust weer de wei op ging en nog controleer ik altijd zijn benen als ie van het land komt. Gewoon ogen dicht en niet vergeten te ademen!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Peesbeschermers aan in de wei ja of nee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:58

Nee, dat wordt veel te warm!
Als je je paard na een blessure of na de winter weer op de wei doet en dan eerst even beschermers omdoet, oké, maar geen hele dag.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:58

Kun je een mogelijke verklaring geven waarom ze zo gek doet? Staat ze alleen of zo? Als je een reden kunt vinden waarom ze zo gek zou doen, kun je daar iets aan veranderen misschien?

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

mamendt
Berichten: 901
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Peesbeschermers aan in de wei ja of nee???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 16:05

nee, ze wil zich gewoon uitkuren!! Zelfs al rijd ik haar eerst flink...dan komt ze op de wei en dan heeft ze zoiets van jippie..vrijheid!!!! Dan is het bokken en rollen weer bokken en hard galloperen.....dan lekker grazen...en als er dan bv een paard over de weg komt of zoiets dan begint het weer....ze is gewoon heel vrolijk. Ze staat de hele dag buiten en vindt dat blijkbaar helemaal geweldig.....zoals denk ik de meeste paarden...

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Peesbeschermers aan in de wei ja of nee???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:05

Tja, dan zou ik nog steeds niets omdoen, zoals gezegd, die dingen bouwen de hele dag warmte op en das niet best...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: desireedvr, Trendiction en 76 bezoekers