Stalbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanne678
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-07-09

Stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 23:59

Sinds donderdag jl. staan de paarden bij ons weer 24/7 op stal. Dit is een grote verandering, omdat ze daarvoor 24/7 op de wei stonden. Ik sta hier al heel lang met mijn paard en heb eigenlijk nooit problemen ergens mee gehad. Nu heeft hij sinds gister last van stalbenen heb ik het idee. Het trekt weg naarmate hij in beweging komt. Maar is dit ernstig? en gaat dit naar verloop van tijd over? Ik vind het erg vervelend dat hij dit nu heeft, want hij heeft dit in al die jaren nog nooit gehad. Verder loopt hij niet kreupel. Mijn paard is 10 jaar, weet niet of dat er mee te maken heeft? Verder zorg ik er wel voor dat mijn paard er genoeg uitkomt per dag!

Hoop op reacties.

gr.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:51

Ernstig valt wel mee. Denk niet dat het schade met zich mee brengt ofzo. Maar wat je ook zou kunnen doen is de benen afspuiten daardoor komen de spieren in beweging en trekt het ook weg.
Denk niet dat de leeftijd ermee te maken heeft je ziet het wel vaker bij oudere paarden maar 10 vind ik niet oud dus dat lijkt me opzich geen rol spelen.

Je zou voor advies altijd nog even naar de DA kunnen bellen.
Voor de rest heb ik er geen ervaring mee dus kan je verder niet helpen.

Hebben jullie trouwens geen overgangs periode?
Lijkt me nogal heftig voor een paard om ineens van 24/7 buiten naar stal te gaan.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:30

Dat is nogal een pittige overgang, lijkt me. Zijn er geen mogelijkheden dat ze een periode in een paddock ofzo kunnen?
Stalbenen is een stukje stofwisseling, in lichte mate is het geen groot probleem, maar het duidt wel op een verminderde stofwisseling. Beweging is nou eenmaal belangrijk voor het stofwisselingsapparaat van paarden.
Een oorzaak kan ook zijn dat het voer (kuil?) te rijk is. Als je geen mogelijkheden hebt om paarden meer beweging te geven (wat vind jij "genoeg" eruit?), probeer dan of het verbetert als je droog hooi voert.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:32

Mijn vorige paard had in de winter ook wel eens last van stalbenen. Als ik dan 's ochtends in de stal kwam waren zijn onderbenen gevuld met vocht. Zodra ze ook maar 5 minuten beweging kreeg was het verdwenen. Ze heeft er nooit last van gehad.

Sanne678
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-07-09

Re: Stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 11:27

Jaa het is idd een heftige overgang, maar zo gaat het hier altijd! Meestal gaan ze in het begin dan ´s nachts op stal en dan overdag het land weer in, maar door de hevige regen ed. is het land helemaal nat en drassig dus daardoor is het allemaal wat sneller gegaan. Ik doe mijn best om hem elke dag er 3-4 uren uit te doen in paddock of evt in de bak en dan nog vaak 1 uur met hem aan het werk (rijden,longeren oid) Ik heb ook al veel opgezocht erover en het is niet heel ernstig, maar ik vind het zo raar dat hij er nu opeens zo'n last van heeft en de vorige jaren niet...

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:57

Sanne678 schreef:
Ik heb ook al veel opgezocht erover en het is niet heel ernstig, maar ik vind het zo raar dat hij er nu opeens zo'n last van heeft en de vorige jaren niet...

Dat kan dus gewoon de kwaliteit van het voer zijn. Maar het kan ook de conditie van je paard zijn, dat is niet te zeggen zonder het paard en de omstandigheden te kennen. Misschien heeft hij een virusje onder de leden waardoor zijn weerstand net iets minder is.

Sanne678
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-07-09

Re: Stalbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 20:40

Het gaat al veel beter gelukkig! Ik denk dat het echt even wennen was al met al! Maar per ochtend is het steeds iets minder als ik hem uit de box haal, dus helemaal blij:) BEdankt voor reacties etc!