dak (golfplaten) lekt, waarmee dichten?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

lonnie

dak (golfplaten) lekt, waarmee dichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 14:32

Op stal waar ik sta hebben mijn paarden een dak boven hun hoofd van (asbest) golfplaten. Op veel plaatsen zitten gaten en soms hele scheuren, met als gevolg een lekkende stal. Wat is een handige oplossing om de gaten te dichten? Nieuwe platen oid gaat m niet worden, boer wil niks betalen dus alle kosten zijn voor mij en ik wil er geen kapitalen aan gaan uitgeven. Sommige platen zijn echt vochtig geworden, dus het moet wel iets zijn dat ook op vochtige ondergrond hecht.

Op internet ben ik al glasfibermatten tegengekomen, zou dat iets kunnen zijn?

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:33

idd, glasfiber met daaroverheen coating, gebruiken ze bij boten ook.
pas wel op met de asbest platen, is niet zo gezond als ze stuk gaan.

edit: op marktplaats staan ook golfplaten aangeboden voor minder geld, weet niet hoeveel vierkante meter er vervangen zou moeten worden?
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 17-09-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zachtjes gaan de paarden voetjes... trippel trappel trippel trap

kleinvosje
Blogger

Re: dak (golfplaten) lekt, waarmee dichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:34

Een nieuwe golfplaat erover? Of dichten met purschuim?

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 14:36

moet sowiezo nog onderzoeken hoe ik dat moet gaan doen, stallen zijn erg oud, dus ik denk dat het net zo'n goed idee is om het dat op te gaan, voordat ik erdoorheen knal. Zou glasfiber ook via de onderkant kunnen? En wat voor een coating zou ik moeten gebruiken (ben echt a-technnisch dus 0,0 verstand van klussen helaas)

Edit: zoals er staat wil ik niet aan nieuwe platen beginnen, die krengen zijn duur en ik moet alles zelf betalen. Eroverheen is waarschijnlijk ook niet erg handig, dak is schuin dus dan kan het water nog tussen de nieuwe en de oude plaat lopen.
Zou purschuim gewoon kunnen? Is dat waterdicht?

Edit: @ kim90: is denk ik zo'n 50 vierkante meter. Maqar dan ziu het oude eraf moeten en dan zit je dus met die asbestzooi te kijken wat ook veel geld kost....de boer is 76 en stel nou dat hij volgende maand iets krijgt, dan moet ik verkassen met mn paarden, dus dat is toch een risico dan
Laatst bijgewerkt door lonnie op 17-09-10 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

L1+1 met Luna
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:37

Voor zover ik weet is pur waterdicht, en kun je makkelijk van de binnenkant af aanbrengen.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:40

Ik zou er he-le-maal afblijven!!! Als het idd asbestplaten zijn, en zo`n kreng breekt staat je stal straks netjes in een rood-wit lintje. De hele milieurambam krijg je over je heen. Bodem zal gesaneerd moeten worden en noem maar op. Gelukkig wel voor kosten van de boer, maar ik denk niet je er blij van gaat worden. Enige optie is echt een nieuw dak, en zelfs dat mag je niet zelf doen!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:41

Weet je heel zeker dat het asbest platen zijn?
Die zijn namelijk niet stuk te krijgen :=
De platen die nét na de asbestplaten kwamen zijn veel sneller stuk.
Misschien een "geruststelling" als je ermee aan het werk gaat.

Verder ben ik bang dat alles wat je er aan doet het alleen maar erger maakt.
Maar als de hele schuur slecht is heeft het vervangen van de dakplaten ook weinig zin.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

kleinvosje
Blogger

Dat van die asbest had ik nog niet eens gelezen, nee, dan moet je er vanaf blijven zoals Femiaans zegt...

bibi_vA

Je kan ook een soort kit gebruiken, bv. voor bitumineuze daken. Hecht ook op asbest. Aanbrengen als ze echt droog zijn, kan gewoon vanaf de onderkant. Zo repareren wij ook soms ons oude dak. Gewoon even bij de bouwmarkt kijken.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 14:41

ik neem aan dat je aan kleine gaatjes toch wel wat kan doen? Anders kan ik mijn paarden in de winter net zo goed buiten laten staan. Ik heb nu op kleine gaatjes tape geplakt van binnenaf, dat werkt bij die kleine gaatjes goed, maar op de vochtige plekken blijft de tape niet zitten

L1+1 met Luna

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 14:42

bibi_vA schreef:
Je kan ook een soort kit gebruiken, bv. voor bitumineuze daken. Hecht ook op asbest. Aanbrengen als ze echt droog zijn, kan gewoon vanaf de onderkant. Zo repareren wij ook soms ons oude dak. Gewoon even bij de bouwmarkt kijken.

ah dat is handig, als ik het van de onderkant kan doen, kan er ook weinig misgaan

ik weet zeker dat het asbest is helaas....

L1+1 met Luna

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:43

Zorg er dan in ieder geval wel voor dat je een mondkapje op hebt als je ermee aan de gang gaat...

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:43

Zachtjes gaan de paarden voetjes... trippel trappel trippel trap

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:45

scheuren en gaten dichten is dweilen met de kraan open en geld weggooien.
Vervangen is mischien iets duurder maar een goedkopere oplossing.

Met die boer praten en anders verkassen.
Je betaald stalgeld, en dan mag je toch verwachten dat het dak lekdicht is cq gerepareerd wordt.

en als die stal zo brak is, snap ik uberhaupt niet dat je je paarden erin zet....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:46

Alles wat je kit of opvult moet op een droge ondergrond gebeuren. Wacht gewoon een paar dagen af dat het droog is, en dan dichtkitten.
Ik begrijp best dat je geen nieuw dak gaat leggen op een oude schuur van een oude boer. Gewoon zo goed mogelijk repareren, let maar eens op hoeveel schuurtjes er her en der nog zijn met asbest of net geen asbest platen!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 14:51

nou Alane iets minder mag ook wel (het is trouwens betaalT).
Als het hard regent drupt het hier en daar binnen, dus het valt wel mee maar 100% droog is het niet. Vooral achter in de stal, dus de paarden hebben er zelf weinig last van, maar het stro is daar wel natter. Met de boer praten gaat niet, verkassen ook niet, dus dan maar zelf oplossen. Lekker zwart wit gesteld vanachter de computer dat ik dan maar of moet praten of weggaan. Ik ga niet investeren in een stal die niet van mij is, als ik niet zeker weet of ik er nog wel een jaar sta.

Op internet een goede kit gevonden. Ben nu ziek, maar hoop van de week even langs de praxis te kunnen om te kijken of ze die dar verkopen!

L1+1 met Luna

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:54

Bedoel je trouwens stro wat daar in pakken ligt opgeslagen?
Dan zou ik er gewoon een plastic zeiltje over leggen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:56

probeer anders eens rond te kijken moisschien kan je wel gratis dakplaten krijgen (hebben wij ook gehad die mensen hadden ze over van een veel groter dak)

En dan samen even met de boer kijken wat kan en of hij misschien een stukje wil bijbetalen voor het plaatsen.

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 14:59

nee bedoel het stro in de stal, dat wordt aan de achterkant wat sneller nat. Normaal mesten en plasen ze ook in dat stuk, maar bij hevige regen merk je dat het achterin wat natter is. Nu mest ik ze elke dag en gaat er ook elke dag schoon stro in, dus dat is eigenlijk niet echt mijn probleem, aangezien het stro van de boer is en het mij dus niets kost om er meer in te gooien.
Heb net even op mp zitten kijken en er stan idd wel enkele gratis platen. ga eens overleggen om te kijken of we die oude dan niet beter gewoon kunnen laten afvoeren, ,maar ik ben bang dat hij daar niet aan wil beginnen. Die man is 76 en ik geloof niet dat hij nog allereli opknapwerkzaamheden wil verrichten...

L1+1 met Luna

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:02

Ik zat ook al direct aan siliconenkit te denken, volgens mij moet dat wel gaan lukken met een trapje van binnen uit :D

Edit: ligt er natuurlijk ook aan hoe groot de gaten zijn :Y)
Laatst bijgewerkt door _ED_ op 17-09-10 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

A horse is a horse of course, of course..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:02

Lekker dan dat die boer er niks aan doet.

Je hebt van die zwarte kit (soort lijmkit) en daat spuit je de gaten mee dicht en strijkt ze glad af.
Zo ook de scheuren.
Ieder jaar even nakijken, maar meestal houd dit wel.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 15:04

@jesito: weet je ook een naam van die kit?

L1+1 met Luna

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:05

Afvoeren van asbestplaten is nog zo makkelijk niet. Neem anders een kijkje in het Asbest bij Stal Midden-Delfland topic.... Daar kan je nou niet blij van worden :n

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:06

Geen idee wat er verkeerd is aan mijn woorden/zinnen... behalve dan de reden om te kommakakken op een schrijffout... :roll:

Als je van mening bent dat het dak jou niet kan dragen, wat wil je dan in de winter als er wederom zware sneeuwbuien verwacht worden?

Als ik ergens geld betaald voor een dienst wil ik ook waar hebben voor mijn geld, krijg ik die niet dan verkas ik... kan het verkassen niet omdat het dan te duur/te ver rijden of geef het een naam, dan zul je anders moeten beslissen en desnoods verkopen. En ja dat is makkelijk oordelen vanachter een pc-scherm... heb het zelf bij de hand gehad.. moesten de stallen afbreken, konden kiezen of paarden verkopen of ander huis kopen, is hte laatste geworden :)

Is er een aftakelingsproces met het dak, zal het steeds verder gaan (en praat uit ervaring) en dan gaat het van de platen naar de latten en balken... en dan is kit kopen, geld over de balk gooien.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:07

Wij hebben heel wat asbest afgevoerd, erg moeilijk is het hier in de omgeving niet, je moet ze alleen goed inpakken en je mag niet meer dan 35 vierkante meter inleveren(maar je kan ook een andere keer weer asbest brengen)