Klander

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Figadoro

Klander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 09:16

In mijn oude haver zaten er ontzettend veel van die kleine torretjes, na even speuren op internet kwam ik erachter dat dit klander is ofzo.
Er was niet veel haver meer over dus heb het maar weggegooid, alle voederbakken grondig gereinigd en gisteren nieuw voer gekocht, haver, maisvlokken, zemelen en gerst (tenminste, volgensmij heet het zo in het Nederlands). Nu deed ik de Haverzak open en daar krioelde het al meteen weer van die vieze torretjes. Helaas is de zak gescheurd en kan ik er ook niet meer mee terug. Merkwaardig is wel dat ze echt alleen in het haver gaan zitten, en niet in de rest.
Maar nu vroeg ik me af wat ik hiermee moet ? Kan het gevaar als ik dit alsnog aan mijn paarden geef ? Vanochtend zaten er trouwens niet alleen volwassenen, maar ook ineens een héleboel ieniminie beestjes.
Ik gruwel er echt van, maar als het geen kwaad kan geef ik het gewoon.
Zoniet, is er een manier om deze te bestrijden ? Ik heb wel gelezen dat ze een warme temperatuur nodig hebben om zich voor te teplanten, misschien is het een idee om de zak in onze kelder te zetten, waar het niet warmer dan 14 graden is.. ?

Ik hoop dat iemand kan helpen, want ik vind het maar vreemd en maak me een beetje zorgen over de kwaliteit. :+

/EDIT
Voor de mensen die géén idee hebben over wat ik het heb : http://nl.wikipedia.org/wiki/Graanklander :Y)

L'air du paradis est celui qui souffle entre les oreilles d'un cheval.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:11

Als jij een zak nieuw gekocht hebt die al krioelde van de beestjes zou ik er toch maar mee teruggaan, gescheurd of niet (openmaken heb je toch al moeten doen, anders zie je die beesten immers niet?). Je kan het op zich wel voeren, maar je houdt die ellende-dingen in je voorraden als je niet oppast. Ik zou ze zeker niet mee naar huis nemen en in je kelder zetten, voor je het weet zit je keuken en je macaroni of rijst óók vol.

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 10:41

Ibbel schreef:
Als jij een zak nieuw gekocht hebt die al krioelde van de beestjes zou ik er toch maar mee teruggaan, gescheurd of niet (openmaken heb je toch al moeten doen, anders zie je die beesten immers niet?). Je kan het op zich wel voeren, maar je houdt die ellende-dingen in je voorraden als je niet oppast. Ik zou ze zeker niet mee naar huis nemen en in je kelder zetten, voor je het weet zit je keuken en je macaroni of rijst óók vol.

Tsjah alleen zat er echt een gigantische scheur in de zak omdat ik hem openreet aan de staldeur (ik ben echt goed in dat soort dingen wat dat betreft) dus heb ik daarna alles meteen in een 'container' gedaan, of ik moet die hele bak meenemen maar dat is érg zwaar..

Haha daar had ik inderdaad niet aan gedacht, dat ze dan straks overal zitten X'D.
Ik heb die bak iniedergeval goed afgesloten zodat ze niet in ander voer gaan zitten, maar krijg echt de kriebels van die beesten ! Had er gisteren al een aantal in m'n t-shirt zitten , brrr.

Nou dan geef ik dit gewoon , en de volgende keer als ik een zak koop kijk ik eerst voorzichtig of ze er weer in zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:25

Ik las op wiki dat ze niet tegen de vriezer kunnen.
Je voorraad geleidelijk overhevelen in stevige grote diepvrieszakken en 1 voor 1 een paar nachtjes er in gooien?

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 17:01

Ibbel schreef:
Ik las op wiki dat ze niet tegen de vriezer kunnen.
Je voorraad geleidelijk overhevelen in stevige grote diepvrieszakken en 1 voor 1 een paar nachtjes er in gooien?

Mmm dat is een idee, maar kan ik ze daarna wel gewoon eruit halen, laten smelten en dan geven zonder dat ze hier raar van worden ?

furyke

Re: Klander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:57

en dan met dooie beestjes en al (uitwerpselen e.d.) aan je paard voeren??
Nee ik zou t niet doen.

Ken die beestjes dan niet, maar zou t niet aan mn paard gaan geven.
Zou met de zak en een paar kilo van het voer naar de winkel terug gaan. En een nieuwe (beestjesvrije) zak vragen.

Liever X euro weggooien dan dalijk een ziek paard hebben staan.

Energy B+15 — L1+21 — L2+12 - M1+1
Fury still miss you, alweer 6 jaar een sterretje

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie