pony in modder en/of op verharding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fienneke

pony in modder en/of op verharding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 22:53

Hallo,

Wat een superforum is dit!!!
Sinds anderhalve maand zijn mijn nicht, tante en ik de trotse eigenaren van Fien , een tinkermerrie.
Ik heb dit forum al regelmatig bekeken en er al veel aan gehad!
Nu hebben we een probleempje waar ik graag jullie mening/advies over zou willen weten.
We huren een wei (zandgrond) met inloopstal ( betonnen ondergrond zonder stro) en daarvoor hebben we een uitloop van betontegels deze zal zo'n 4 meter lang zijn schat ik en 2 paardenstallen breed.
We delen de wei netjes op in 4 stukken zodat we het hele jaar gras kunnen hebben maar nu met al die regenbuien wordt het helaas vrij tot erg nat.
Ik heb al op het forum gelezen dat dit een veel voorkomend probleem is helaas.
We hebben nu de stal met uitloop en een heel klein stukje wei afgezet dat dus een grote modderboel is geworden.
Helaas is de hele wei vrij nat dus we zijn bang dat als we haar nu telkens gaan verzetten dadelijk de hele wei een grote modderpoel wordt.
Ik ben er niet zo voor om ze dan alleen maar op de stal en verharding te laten staan , maar als ze in de modder staat (dat is haar voorkeur) ben ik bang dat ze dadelijk nog mok krijgt (vooral omdat het een tinker is)
We hebben geen stro ofzo in de stal omdat ze daar eigenlijk niet vanzelf in gaat staan en omdat het afvoeren daarvan lastig wordt op onze wei.( we hebben wel een put in de stal voor urineafvoer)
Ik heb er al aan gedacht om op het stukje 'modderwei' rubberen matten te leggen maar verleng ik zo dan eigenlijk niet gewoon de verharde uitloop?
Een drainagesysteem plaatsen gaat ook lastig worden ben ik bang.
Alle adviezen en op-of aanmerkingen zijn welkom!!!!!
Alvast bedankt!

Kimberley_

Re: pony in modder en/of op verharding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:56

Wij hebben in de winter 1 stuk land wat continu open is, word wel echt een modderweide maarja onze merrie's staan liever in de modder dan in de tot hun beschikking staande loopstal, paddock en verhard stuk waar ze dus ook altijd in kunnen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:01

Zou inderdaad nu even mijn wei sparen, als je haar er nu in laat heb je straks alles stuk gelopen.

Gewoon even afzien totdat het volgende week? weer opdroogt.

Bij ons is ondertussen alles verplicht op stal gezet (polder, kansloze bezigheid nu).
Sjol en haar haffie staan op uitloop met beton, hebben ieders een container.

Vroeger hadden ze bij waar Sjol weg kwam ook winterwei (lees blubberpoel) en stuk beton en afdak voor de pony's.
Dit om te voorkomen dat de koeien en pony's de wei helemaal aan gort liepen. (overigens stonden ze altijd in de blubber)

Jouw stal en stoeptegel uitloop is denk ik groot genoeg, je zou er nog stoeptegels bij kunnen leggen, ze kunnen dan droog staan.
Rubber mat in stal zou kunnen, wel 1 kiezen die genoeg profiel heeft voor natte hoeven met of zonder ijzers, anders beter niet doen. Rubber tegels is ook leuke optie in de stal.

Tja, met dit weer is het letterlijk en figuurlijk aanmodderen, hoe graag je ze ook in het land wil zetten, er moet wel land overblijven.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:40

Wat een probleem he? Ook ik zit hiermee. Heb ze begin deze week maar weer van het land afgeplukt. Nu ben ik gelukkig in het bezit van een buitenbak en een paddock, heb ze 2 aan 2 staan, met een grote bak met hooi. Hoop dat ze heel snel weer terug naar het land kunnen. TS: voor jou helaas geen tip wat het beste is, zeker niet omdat je geen stro in de inloopstal kan plaatsen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:18

Wat me zorgen baart is dat ze nergens even lekker kunnen liggen. Alles is verhard en de wei gaat aan gort als je ze er in laat. Kan je niet een gedeelte een soort paddock maken of heb je dat al. Zo kunnen ze kieen of ze op het harde of het zachte kunnen als ze niet op de wei mogen. Verer zou ik de wei zo veel mogelijk sparen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:07

als je niet op wilt strooien, maar wel een droge en zachte ligplaats wilt bieden in de schuilstal, dan zijn Hit-matrassen misschien wel een optie. Deze nemen geen vloeistof op, zijn ligt bolvormig zodat alles wat nat is er af loopt en zacht genoeg om lekker op te liggen.

Alleen de vraag hoe je ze met dit natte weer nog in de stal gaat krijgen, want ze schijnen erg zwaar te zijn. Even tillen is er niet bij.
Je hebt nog meer kunststof staltegels, ook 1 als soort van puzzelstukjes (iemand van bokt verkoopt ze volgens mij ook) en dat is altijd zachter dan beton.