Hoe natuurlijke schuilplek creëeren in de wei?!

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pompidou2

Hoe natuurlijke schuilplek creëeren in de wei?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 22:44

Ik wil graag een hoek in de wei maken waar de paarden in ieder geval uit de wind kunnen staan en een beetje kunnen schuilen.
Momenteel lopen ze nog 24/7 buiten, per oktober 's nachts op stal.. en overdag buiten de hele dag.

Nu dacht ik aan soort van groen zeil tegen het hek aan spannen, tegen de richting waar de wind vandaan komt..
Maar bedacht me dat iets 'natuurlijks' zoals een bepaalde struik of haag ook zou kunnen en meteen beter in het landschap past.

Wie heeft ervaring met een soort van schuilhoek maken voor de paarden met natuurlijk materiaal? Ik mag in de wei zelf niet bouwen dus een schuilstal is geen optie.

En wat voor een struik of plant kun je hiervoor het beste gebruiken?
Belangrijk:
-niet giftig
-het liefst niet de duurste struik
-hoog
-dichtgroeiend zodat het wind tegen houd

Hopelijk heeft iemand tips voor me, alvast bedankt.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:08

Ik ben niet zo botanisch aangelegd, maar meidoornhagen, gemengd met andere haagsoorten vormen een mooie dichte haag. 's winters zijn ze uiteraard kaal, maar ze houden dan nog heel wat wind tegen.
Groenblijvende hagen zijn per definitie giftig, dus dat is een keuze die je moet maken. Meidoornhagen kunnen heel hoog worden, mits je ze goed onderhoud.
In sommige gevallen kan je er zelfs subsidie voor krijgen, zowel voor aanschaf als voor onderhoud. Informeer daarvoor even bij jegemeente!
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228& ... le=11&men=
In dit linkje staan nog meer ideeen over beschutting en beplanting.
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228& ... le=11&men=
Je kan in de bieb even zoeken naar het boek 'paard en landschap' geschreven door van Andel als ik het goed heb. STaan nog veel meer tips in voor het aanbrengen van natuurlijke elementen in je weide!

pompidou2

Re: Hoe natuurlijke schuilplek creëeren in de wei?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 14:08

Dankje voor je reactie! Ik ga het eens doorlezen

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:10

Je kan misschien ook een heg neerzetten èn een boom. dan kunnen ze ook ergens onder staan

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie