Wat houdt leasen precies in?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

wreckh

Wat houdt leasen precies in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 18:03

(Hoop dat ik het op de goede plek plaats, had echt geen idee)

Wij hebben hier thuis ruimte voor max 3 paarden. Mijn moeder heeft besloten te stoppen met haar oude haffie, dus die wil ik graag hier laten komen. Dit zou betekenen dat er hier 1 paardje weg moet. Dit zou dan Yara zijn, maar ik heb er best wel moeite mee. Het is gewoon een erg leuk en supersterke pony. Eigenlijk zou ik haar wel willen aanhouden. Nu zat ik erover te denken om haar misschien te verleasen. Ik heb hier echter helemaal geen verstand van.

Wat houdt het precies in?
Neem aan dat er dan een contract zou moeten worden opgesteld?
Is het zo dat alle kosten voor diegene zijn die haar least?
Iemand nog tips of ideeen? Hoor het graag!

* Afke * Marleen
/_ /-| /_/ /^ /_\

friesiszwart

Re: Wat houdt leasen precies in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:05

je hebt pb

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. ga je mee op buitenrit of ruitervakantie? http://www.fanerberveld.webnode.nl

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:08

Een contract opstellen is wel heel handig, kunnen er ook minder makkelijk misverstanden ontstaan. De kosten kun je zelf bepalen, bij mijn leasepony (alleen doordeweeks) betaal ik bijvoorbeeld alleen stallingskosten en de eigenaresse betaalt hoefsmid, dierenarts etc. Alle overige kosten. Er zijn bijvoorbeeld ook wel opzetten voor een leasecontract op internet te vinden. Dat is wel handig als je geen idee hebt, kan je even kijken. :)

[edit] Als je bijvoorbeeld bij google zoekt op 'leaseovereenkomst paard' en dan de tweede aanklikt krijg je al een aardig voorbeeld. :)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 15:20

Verder helemaal geen mensen hier die mij kunnen helpen? Mensen die zelf hun paard verleasen/verhuren?

* Afke * Marleen
/_ /-| /_/ /^ /_\

hr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:02

ik wil mijn paard ook gaan verleasen,ik versta hieronder.
dat iemand een bepaald bedrag betaald en dan mijn paard 6 dagen per week als de zijne mag beschouwen.ik heb wel 1 voorwaarde hij blijft bij mij thuis staan.
de hoefsmid en da kosten zijn wel voor mij..

maar ik begrijp dat jij haar echt "weg" doet dus bij de leasser op stal.. dan wordt het denk ik al wat ingewikkelder..
ik zou zeker een contract opstellen..
succes!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:11

Wij leasen inmiddels alweer een jaar een super Pony!

- we hebben inderdaad een contract
- leasen voor vaste termijn in dit geval 2 jaar willen we nog verlengen dan moeten we dit 3 mnd voor einde contract aangeven.
- Wij betalen voor deze Pony alle kosten, dit omdat het een super sport leer pony is en dat hebben we er gewoon voor over. Maar ik weet dat je hierover gewoon van te voren afspraken kunt maken, en deze afspraken neem je op in een contract.
- Er mag met onze pony bijvoorbeeld niet gesprongen worden, dit staat dus ook in het contract.

Je moet voor jezelf op papier zetten wat je verwacht van iemand die de Pony leaset, voor zie jij bijvoorbeeld in het tuig? Zadel dekens hoofdstel etc of moet de lease dit zelf doen? Wij betaald een eventuele dieren arts? Welk soort voer, weide gang? Stalling training zijn wel heel belangrijke dingen om afspraken over te maken.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:22

normaal is het idd zo dat ze blijft staan en zij de stalling betaald en jij de hoefsmid en da aanhoud... echter hoe het is als ze weg gaat.. als ze in de buurt blijft kun je tzelfde doen..gaat ze naar de andere kant van nl is het natuurlijk lastig met de da kosten enal.

ik heb wel vaker paarden opgevangen (dus niet echt leasen eigenlijk want het koste me financieel niks, wel tijd/werk natuurlijk) ze kwamen dan hier in een stal te staan, ik verzorgde ze 7 dagen in de week en ging er dus ook mee rijden enzo...

Dit was echter altijd wegens zwangerschap/studie/baan/langdurige ziekte enc

sorry voor de spelfouten heb dyslectie...

True love is like good music, it can't be discribed in words, just have to experience it by yourself

Zoekt omg landgraaf vz/bijrijdpaardje, veulen ook welkom.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:30

Je hoort wel vaker dat bijv. Maneges paarden of pony's te lease of te huur aanbieden.

En ik versta onder leasen wat anders dan huren.

Als ik op een manege een paard of pony lease, en het dier raakt langdurig geblesseerd, dan is vaak de afspraak dat de manege voor een vervangend paard zorgt, zodat je geen onderhoudskosten kwijt bent aan een pony waar je niets mee kunt.

Bij het huren is dat anders. Mankeert het paard/de pony iets, is de manege niet verplicht om een ander paard/pony ter beschikking te stellen.

Ik begrijp dat jij particulier bent, en dat je geen vervangende pony ter beschikking kunt stellen, en dat de merrie van het terrein afmoet. Op een dergelijk moment zou ik toch eerder kiezen voor verkoop, dan voor verlease. Je weet niet wat er met de pony gebeurt, en mocht het dier wel helemaal verknald of geblesseerd terugkomen zit jij met de gebakken peren.

Is er geen optie om een oplossing te zoeken voor de Haf van je moeder?

Je suis Charlie.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-10 20:15

Dank jullie voor het meedenken.
Een andere oplossing voor die haf zou er ook niet echt zijn. Ze is 16 jaar en is dit jaar hoefbevangen geworden. Ik denk dat de enige optie voor haar slachthuis is, dit wil ik dan ook koste wat het kost voorkomen. Ze is al 16 jaar bij ons en dat verdient ze niet.

* Afke * Marleen
/_ /-| /_/ /^ /_\

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:49

En er een box bijbouwen, of een container neerzetten, kan dat niet?
Hoefbevangenheid is hoeft geen probleem te zijn hoor, een goed gereden Haf, daar is altijd wel vraag naar. En de reden waarom een paard hoefbevangen raakt is ook belangrijk...eenmaal hoefbevangen betekend niet dat het altijd terugkomt...

Je suis Charlie.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:06

Waarom stopt je moeder er zo 'plots' mee ? (Ik heb het gevoel dat er haast bij is) kan ze niet blijven waar ze nu is met een verzorgster/leaser/huurder bij je moeder?

Wie zoekt die vindt

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-10 11:04

Er is absoluut geen haast bij. . De haf gaat niet weg, daar wil ik verder niet aan denken. Ik ben puur aan het bekijken wat de opties voor Yara zijn. Als er geen andere optie is verkoop ik haar gewoon. Maar denk dat het een leuk paardje zou zijn voor de kinderen later, dus van daar dat ik graag wil kijken of uik haar kan houden. We hebben gewoon niet de ruimte voor meer paarden. We hebben 3 stallen die vol zijn, bovendien is de wei/paddock niet groot genoeg voor meer paarden. Maar hier gaat dit topic niet over.

* Afke * Marleen
/_ /-| /_/ /^ /_\

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:21

toen ik mijn lease pony had hield dat in:
ik betaalde 96 euro per maand voor zijn voer
stalling betaalde hun
en ik de rest.
ook da bij blessure

Dressuurzadel te koop zwart 17 inch
merk st charles
t.e.a.b

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:35

leasen betekend dat iemand anders jou paard verzorgt.

het ligt er maar aan of jij wilt dat de verzorger er ook voor gaat betalen,

...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-10 21:15

Ik begrijp dat leasen dan toch meer gebeurt als een paard bij je op stal blijft staan. Bedankt iedereen. Ik ben er nog niet echt uit. Wil haar liever niet verkopen.

* Afke * Marleen
/_ /-| /_/ /^ /_\

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie