mijn ruin van 3 jaar is net terug van het inrijden.
Ik heb hem weggebracht omdat ik hier niet zelf mee wilde stunten (daar heb ik gewoon niet genoeg ervaring voor). Helaas ging het inrijden niet zo als ik gehoopt had.
Ik zal even bij het begin beginnen.
Ik heb hem dus weggebracht naar iemand die al jaren paarden inrijdt (dus ervaring genoeg, dat is geen discussiepunt). Bij mij loopt hij de hele dag in de wei, hij kan naar binnen als hij dat wil. Daar stond hij de hele dag op stal (daar was ik het niet helemaal mee eens, maar hij liet zich absoluut niet pakken als hij in de wei liep). Iig, longeren ging goed, hangen ging goed, alleen schudde hij de hele tijd met zijn hoofd. Ook het erop zitten ging goed, totdat er aan de teugels gezeten werd. Op een gegeven moment werd de dubbellonge eraan gedaan (niemand erop) en werd gekeken of hij zo wat beter naar de teugels wou luisteren. Gevolg was dat hij zich liet vallen (achterover) tot 2x toe). Er werd mij aangeraden een paard te zoeken wat beter bij mij past. Ik rijd nu zo'n 5 jaar op de manege, erg actief, en heb dit paard nu al zo'n 2,5 jaar, dus met de 6 maanden gekregen. Ik ga morgen met hem naar de tandarts, kijken of er problemen met zijn tanden zijn en of zijn gedrag daar aan ligt.
Nu komt dus (eindelijk na dit lange verhaal) mijn vraag:
Denken jullie dat een paard zich zodanig kan vervelen (de hele dag op stal) of zodanig "heimwee" kan hebben (eenkennig??) dat zijn gedrag zo radicaal veranderd? Nu hij weer hier thuis staat is hij weer poeslief en mijn zus heeft zelfs al een stukje op hem gereden!!
Of dat eventuele tandproblemen zo'n extreem gedrag veroorzaakt?
Voordat jullie zeggen dat ik sowieso te weinig ervaring heb (en dat weet ik), ik heb dit paard al zo lang, en ook als ik hem ingereden krijg (met hulp) dan heb ik al iemand met veel ervaring die mij zal begeleiden. Ik heb niet de illusie dat ik dit alleen op kan lossen, maar ik wil kijken of hier nog iets aan te doen is voordat ik hem eventueel wegdoe.
Sorry voor dit lange verhaal, ik hoop dat jullie tips of ervaringen hiermee hebben (hier zitten ervaren mensen genoeg geloof ik
)
Heel veel groetjes Thea
. 
.