ijslander kopen

Moderators: C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche, Apple, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

i_love_tp_x

ijslander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 16:06

Ik wil graag een ijslander kopen :P maar mijn ouders willen weten hoeveel dat kost
dus heb ik en paar vraagjes
-hoe groot moet de wei zijn?
-moet je echt een stal hebben of is een afdek genoeg?
-en moet die dan een deken op ?
-hoeveel zou je voor een recreactiepaard vragen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:51

Hoe groot de wei moet zijn daarover verschillen de meningen ;)

Maar ik zou zelf als absolute minimum 2500m2 aanhouden voor 2 ponies , aangezien je geen paard alleen moet gaan zetten.
Dan kun je dat verdelen in 3 stukken , op de ene maak je een fijne bak , en de andere 2 hou je als weiland waardoor je altijd 1 stukje kunt laten rusten. En dan doe je op de laatste 100 m2 de boel bestraten voor je stal e.d.

Een goed droge schuilplek waar ze altijd uit de wind / regen / zon kunnen staan is genoeg.

IJslanders hebben over het algemeen geen dek nodig in de winter , maar sommige wel in de zomer tegen zomerexceem.

Een recreatiepaard hoeft niet zoveel te kosten , maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat het dier allemaal kan , leeftijd , afstamming enz. Voor 1500 euro moet je wel een leuke simpele D-pony kunnen vinden.

Maar als je echt een IJslander wilt dan ben je een stuk duurder uit , dat ras is best prijzig , voor een fatsoenlijk IJsje vraagt men zo 5000 euro....

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

ces_x_tini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:44

pmarena schreef:
Hoe groot de wei moet zijn daarover verschillen de meningen ;)

Maar ik zou zelf als absolute minimum 2500m2 aanhouden voor 2 ponies , aangezien je geen paard alleen moet gaan zetten.
Dan kun je dat verdelen in 3 stukken , op de ene maak je een fijne bak , en de andere 2 hou je als weiland waardoor je altijd 1 stukje kunt laten rusten. En dan doe je op de laatste 100 m2 de boel bestraten voor je stal e.d.

Een goed droge schuilplek waar ze altijd uit de wind / regen / zon kunnen staan is genoeg.

IJslanders hebben over het algemeen geen dek nodig in de winter , maar sommige wel in de zomer tegen zomerexceem.

Een recreatiepaard hoeft niet zoveel te kosten , maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat het dier allemaal kan , leeftijd , afstamming enz. Voor 1500 euro moet je wel een leuke simpele D-pony kunnen vinden.

Maar als je echt een IJslander wilt dan ben je een stuk duurder uit , dat ras is best prijzig , voor een fatsoenlijk IJsje vraagt men zo 5000 euro....

heel erg bedankt :D
naast mij is er een wei maar daar staan ook schapen zou dat ook goed zijn voor gezelschap?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:51

paarden horen niet bij schapen. Jij bivakeert ook niet tusen de schapen, maar hebt liever mensen om je heen. Met paarden net zo. Bij een paard hoort minimaal 1 ander paard

It's more important to love, than it is to hate....---->Prince
Bink v hayo, Veel plezier bij je nieuwe baasje
Raika, mn gele fjordendame op de eeuwige velden. 't ga je goed meis,
voor altijd bij mij.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:54

Alle paarden zijn sociale dieren, maar IJslander alleen met stel schapen ernaast is niet echt een juiste combinatie. Kijk even bij gangenpaarden op het forum hier of www.ijslanderforum.nl. Neem contact op met het stamboek, www.nsijp.nl is het geloof ik. Laat je voldoende informeren, ga hier en daar kijken en ga IJslanders rijden. Weet waar je aan begint voor je echt een IJslander wilt aanschaffen ;)

Mylove_Fenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:55

De manegepaarden op de manege waar ik rijd zijn allemaal Ijslanders. Deze Ijslanders dragen bijna nooit een deken, alleen in de zomer krijgen de paarden met zomerexceem een deken. Ook staat alleen de dekhengst op stal alle andere Ijslanders staan gewoon op de weides. Op bijna elke weide is er een schuilstal, rond vele weides staan er veel bomen waardoor ze daaronder kunnen schuilen. Ijslanders hebben liever koude temperaturen dan warme temperaturen. Maar persoonlijk zou ik toch een schuilplek maken. De grote van een weide weet ik niet goed, de weides van onze manege verschillen van grote en hier staan natuurlijk meerdere paarden op. Ik zou een paard wel nooit alleen op de wei zetten, misschien kan je er een andere pony bijzetten. De kostprijs van Ijslanders hangt af van Ijslander tot Ijslander. Een Ijslander met zomerexceem zal meer kosten dan een zonder. Ijslanders zijn wel een redelijk duur ras, je mag rond de 5000 euro rekenen voor een Ijslander zonder zomerexceem en zo. Persoonlijk vind ik het een aangenaam ras en rijd het liefst op Ijslanders. Ik hoop dat je je ouders kan overtuigen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 13:31

Mijn recreatie-ijs heeft 3500 euro gekost, toen ik 'm kocht was hij 9. Hij heeft veulenpapier en is een vrolijke vierganger van een bekende stoeterij. Hij draagt een regendeken als het langdurig regent, als het regent en koud is of als het regent en hard waait. Waterkou is voor niet één paard goed. Als het gewoon koud is staat hij zonder dek, hij heeft geen eczeem. De wei waar hij nu in staat is te klein, hij staat daar met 4 andere paarden. Er is daar alleen gras, met een paar kleine bomen die in de tweede helft van de middag schaduw geven. Volgende maand verhuist hij naar een iets grotere wei, daar heeft hij een ruime schuilstal, een verharde uitloop, een zandpaddock en een track waar meer dan genoeg bomen staan. Dat heeft hij allemaal permanent tot zijn beschikking. Wanneer het gras uitgebloeid is krijgt hij ook gras dmv strookbegrazing. Hij komt er met 1 ander paard te staan. Één paard als gezelschap is toch wel het minimum, ik vind het misdadig om een paard zonder gezelschap van andere paarden te huisvesten.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Eirikur

Re: ijslander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:06

TS, enerzijds siert het je, dat je de vragen die je hebt hier stelt. Anderszijds blijkt er wel uit, dat je naar mijn idee in ieder geval op dit moment nog over onvoldoende kennis over het houden van paarden beschikt, om dat op een naar het dier toe verantwoorde manier op eigen houtje te kunnen doen.

Ik denk dat het verstandiger zou zijn om, als er daadwerkelijk een eigen paard voor je komt (van welk ras dan ook) dat ergens in pension te zetten waar er voor wordt gezorgd door ervaren mensen, die bereid zijn om deze kennis met jou te delen. Ik denk dat het er daardoor zowel voor jou als voor dat paard een stuk leuker op wordt. En ja, daar hangt helaas ook een prijskaartje aan. Hoeveel is afhankelijk van de regio waar je woont en de geboden faciliteiten, maar daar zijn wel topics over te vinden.

glennysb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:08

ik denk dat schapen niet echt goede gezelschapsdieren zijn, ook al zie ik vaak wel paarden met koeien en ezels staan maar denk dat ze het fijner vinden om met soortgenoten te staan.

Trotse bijrijder van black (Rocky mountain horse)

itsfloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:45

heel mooie paarden de ijslanders :)

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:28

Kan je niet eerst kijken naar een verzorgpony (eventueel een ijslander)? Dan leer je al heel wat meer over de algehele verzorging van een paard/pony dan op een manege o.i.d.

De vrijheid van een hond houdt niet in dat een hond kan doen wat hij wil, maar dat hij niet iets hoeft te doen dat hij niet wil.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:32

Topic is van 2010;)

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:34

Nu zie ik het Majabeestje, ik voel me een idioot nu :')

De vrijheid van een hond houdt niet in dat een hond kan doen wat hij wil, maar dat hij niet iets hoeft te doen dat hij niet wil.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:32

:o Was mij ook ff niet opgevallen...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:39

Haha, ik wilde ook eerst reageren hoor. Viel me ineens op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:56

Eirikur schreef:
:o Was mij ook ff niet opgevallen...

Mij ook niet :')

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Hoofdmoderator Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:36

Moderatoropmerking:
Oude topics mogen omhoog geschopt worden wanneer er geen nieuwe topics over hetzelfde onderwerp zijn en de bericht inhoudelijk in gaat op het onderwerp.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie