paard op land in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chantkyra

paard op land in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:27

is het erg als je je paard op het land heb, en dat ze er ook in de winter staat?
want wil me paard misschien weer op land en bij dat land zit wel een stalletje waar ze in kan als ze dat wil.

__Kirsten__

Re: paard op land in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:16

Nee hoor, een paard hoord lekker op het land.
als die normaal binnen staat, lekker een dekentje op
eenige waar je van de winter mee op moeten letten, is dat de waterbak niet bevoren is. en anders die weer even open maken.

i_love_tp_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:13

ik denk dat het er ook van af hangt wat voor een paard je hebt
als je een ijslader hebt denk dat het zeker geen probleem is

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:57

i_love_tp_x schreef:
Euh, hoe kom je daar in godsnaam bij?
Kan met elk paard hoor.

Als je paard in de zomer ook op het land heeft gestaan en het dus al gewent is zou ik hem nu zsm weer op het land zetten. Zodat zijn vacht sowieso meegroeit en je geen 1000 dekens nodig heeft.

Als hij een stal heeft is dat sowieso niet nodig (als hij niet oud of ziek is). Daar is het droog en wind vrij, als het goed is ook met ruwvoer dus kan hij zich lekker warm eten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:01

Nee natuurlijk is dat niet erg, een paard is liever buiten dan binnen.

Als je er een goede schuilstal bij hebt kan in principe elk paard buiten staan mits ze bijgevoerd worden.
Als je paard al jaren binnen heeft gestaan met dekens op ed moet je wel opletten dat je hem op tijd buiten zet om te zorgen dat hij een goede wintervacht krijgt, misschien moet je dan voor de zekerheid nog even een extra dekentje opleggen.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:03

Wij laten onze arabier mixjes en shetjes ook gewoon lekker buiten lopen, wel hebben ze een inloopstal. Al merk ik wel dat ze dit meer gebruiken als een poephuisje:P haha... en dat als het regent ze liever bij elkaar staan dan in hun inloopstalletje

chantkyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 18:33

Okee, bedankt want ik heb mn paard in de zomer al paar weken op het land gezet maar wil der weer op het land dat is lekker dichtbij me huis.
Ze heeft bij een paar eigenaren terug wel altijd buiten gestaan zonder dekens. En bij de vorige eigenaar heeft ze op stal ook nooit deken op gehad, en bij mij heeft ze in de winter wel deken op. Maar al doe ik nu geen deken op dan kan der wintervacht gewoon door komen, dan heb ik toch geen deken nodig voor op het land?

zodiacjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:35

Voor het paard zal dat zeker kunnen, of je land er tegen kan is een ander verhaal.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:35

Nee hoor deken hoeft dan niet, die van mij staat ook zonder deken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:37

chantkyra schreef:
Okee, bedankt want ik heb mn paard in de zomer al paar weken op het land gezet maar wil der weer op het land dat is lekker dichtbij me huis.
Ze heeft bij een paar eigenaren terug wel altijd buiten gestaan zonder dekens. En bij de vorige eigenaar heeft ze op stal ook nooit deken op gehad, en bij mij heeft ze in de winter wel deken op. Maar al doe ik nu geen deken op dan kan der wintervacht gewoon door komen, dan heb ik toch geen deken nodig voor op het land?

Ja gewoon deken aflaten.
Dan kan haar vacht ook ongestoord haar werk doen.

chantkyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 18:53

Maar waar ik wil staan, is geen bak erbij ofzo, dus ik kan alleen ergens dichtbij op een grasveld rijdenn. Maar dat is toch ook gewoon genoeg als het goed weer is dat ik gewoon ga rijden en voorderest op dat ze gewoon op land sta?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:58

Ach mijn merrie gaat ook maar 2x aan de week aan de longe, mag ze hard aan het werk.
De rest wandelen we of ll'en (is niet zo zwaar) maar die leeft ook nog steeds hoor. Staat ook 24/7 buiten in de winter. Sla wel eens een dagje, of meer, over in de winter, als het zeikweer is :D

Als je in de wei niet tot aan je knieën wegzakt is het niet erg om daar te rijden. Evt kun je toch ook een ritje maken over de weg/ruiterpad ;)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:01

Hangt er een beetje vanaf wat voor grond het is. Met een beetje pech is je land binnen de kortste keren vertrapt. Denk je er wel aan dat je paard ook een maatje nodig heeft?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:18

chantkyra schreef:
is het erg als je je paard op het land heb, en dat ze er ook in de winter staat?
want wil me paard misschien weer op land en bij dat land zit wel een stalletje waar ze in kan als ze dat wil.

Hangt er vanaf of dat land droog genoeg en geschikt is voor paarden in de winter.
Mijn land is ongeschikt. Het wordt een moddermoeras. En ook zonder modder komt er regelmatig zoveel water op te liggen dat ze kunnen pootje baden.
Bij mij staan ze in natte perioden dus korter, of als het echt te slecht wordt niet, in de wei en voor de rest in de paddock met bestrating en zand, evt. de bak en evt. voor de nacht op stal zodat ze op kunnen drogen.

i_love_tp_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:22

suus_ schreef:
i_love_tp_x schreef:
Euh, hoe kom je daar in godsnaam bij?
Kan met elk paard hoor.

Als je paard in de zomer ook op het land heeft gestaan en het dus al gewent is zou ik hem nu zsm weer op het land zetten. Zodat zijn vacht sowieso meegroeit en je geen 1000 dekens nodig heeft.

Als hij een stal heeft is dat sowieso niet nodig (als hij niet oud of ziek is). Daar is het droog en wind vrij, als het goed is ook met ruwvoer dus kan hij zich lekker warm eten!

ik bedoel dat een ander paar wel een dekentje op moet

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:23

Dat is net zo goed niet waar.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:28

Als het land het houdt, dan lekker buiten laten.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:20

als ze tenminste geen ijzers heeft.......anders wordt het een akelig verhaal als er sneeuw ligt!! Ik heb vorige wiinter halsoverkop mijn paarden naar een pensionstal moeten brengenomdat ze op ijzers stonden en dat dus levensgevaarlijke taferelen oplevert wanneer er sneeuw ligt.......Nu staan ze zonder en dan is het geen enkel probleem

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:52

Denk je er wel aan je paard nu al niet meer zo veel te poetsen dan, om zijn beschermende vetlaag intact te houden en niet te beschadigen?
Gewoon alleen met een zacht borsteltje het vuil wegpoetsen als je gaat rijden.
En dan kan ie prima zonder deken 24/7 op het land hoor. Helemaal als je een schuilstalletje hebt staan!
En komt ie wel met een ander paard(en) te staan?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:11

Juist doen! Paarden horen buiten, ook in de winter, is alleen maar goed voor ze.
Neem aan dat je paard geen vreemde ziekte heeft, en je kunt altijd nog aan een deken denken mocht je het idee hebben dat hij last van de kou heeft.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:27

Die van mij en de pony's gaan overdag in de wei, en savonds op stal. Waarschijnlijk wel met deken.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:42

Geen enkel probleem om je paard in de winter buiten te zetten.
Mijn paard (KWPN-er, zie profiel) heeft de eerste 2 jaar van haar leven nog NOOIT een stal gezien van binnen. :-)
Pas toen de afgelopen winter zo extreem koud en ijzelig was, moest ze naar binnen toe van de eigenaren.

Ik ben ook voorstander van paarden buiten laten lopen. Die van mij gaat met een waterdichte winterdeken naar buiten. 's Avonds weer lekker op stal.
Overdag in het land zal er hooi bijgevoerd worden zolang er geen voeding in het gras zit.
Als het buiten echt spekglad en ijzelig is, blijven ze binnen.