Vraag over kosten onkruidbestrijding, wanneer is het nodig?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

1Boefje

Vraag over kosten onkruidbestrijding, wanneer is het nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 15:27

Hallo,

Ik heb een vraagje over onkruidbestrijding in het weiland.
Mijn weiland is 85 are. Er staat hier en daar wat zuring, echt niet veel overigens. Naast zuring heb ik 3 plekjes met een paar brandnetels. Langs de sloot staan wel distels, maar ook maar aan 1 kant en dan nog kan ik zonder al te veel geprikt te worden langs de rand lopen. Verder staan er plantjes met van die kleine groene blaadjes, een soort sliertjes, je trekt ze er zo uit. Die staan vooral in de schaduw, hooguit 3% van het oppervlak. (iemand die weet welke dat zijn?)
Deze onkruidjes komen uiteraard ook in mijn hooi, alleen de distels komt hij niet aan, want het is te dicht langs de draad. Er zit dus wel wat zuring in (wat volgens sommige sites, ook bokt, in gedroogde toestand niet giftig is, dus daar geen discussie over).
Wanneer moet ik nu gaan beslissen om onkruidbestrijding te gaan doen? Volgens sommige is dat echt niet elk jaar nodig, maar hoe vaak wel? Ik hoef geen 10+ hooi te hebben, maar het moet wel fatsoenlijke kwaliteit blijven.
Enige idee wat het kost om een loonwerker onkruidbestrijding te laten doen? Ik heb er echt geen idee van! En wanneer moet er onkruidbestrijding zijn, in het voorjaar?
Ik hoop dat iemand met een eigen weiland mij een goed en compleet antwoord kan geven.
Alvast bedankt!

we ontmoeten mensen niet bij toeval, zij kruisen ons pad voor een reden

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:27

Als je de zuring eruit steekt (kunt je nu fijn doen als de grond nat is, dan krijg je de wortels vaak mooi mee) en de brandnetels in het voorjaar als ze nog vrij klein zijn spuit met een gewone (rug)spuit moet je dit makkelijk zelf kunnen. Ik heb hiervoor bij de Boerenbondwinkel MCPA gekocht, werkt prima, ook tegen ander onkruid bijv. boterbloemen. Wel zorgen dat als je gespoten hebt in het voorjaar dat je paarden minimaal 2 weken niet aan de gespoten delen kunnen komen, ik heb steeds gedeeltes van de wei afgezet waar gespoten moest worden.

groetjes Astrid

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie