Nog wat andere vraagjes.

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JustOneBite

Nog wat andere vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 10:14

Hallo,

Na aanleiding van mijn andere topic over tips voor een weide gezocht, zit ik nog met wat andere vraagjes die hiervan los buiten staan, Deze zal ik in dit topic zetten. ik hoop dat het hier goed staat, Correct me if i'm wrong ;)

Het gaat om de volgende vragen;

Als de paarden 24/7 buiten staan met inloop stal, wat kan ik dan als beste als ondergrond voor de stal gebruiken? het loopt 'schuin' af richting de weide, en dat richting de sloot, de stal ligt iets hoger dan de weide dus water overlast is er niet tot nauwelijks ;) Er liggen goede niet snel gladde tegels op de vloer en nu zou ik graag weten, deze liggen erg stevig, zonder beweging nadat er 2 jaar een paard op heeft gelopen. Dus nu zou ik graag weten, is het handig als ze hier nog stro overheen hebben ofzo? Want ze hebben gras en zand om te liggen en te rollen. Vandaar dat ik niet wist of het slim was hier ook een zachte ondergrond van te maken. Wel gaan we in de container zelf - is een extra stal voor als ze daarin willen. een laagje stro doen voor mocht er 1 vast moeten staan.

Nu heb ik ook graag een mening over mijn idee van het voeren;
Zo ziet de planning eruit;
onbeperkt ruwvoer in bakken/ netten (het idee van hier op bokt, net tussen 2 palen. dus geen last van stof in neus of ogen) zodat het niet op de grond ligt en ze er wat langer mee doen.
Volop op weide stukken, dat in strookbegrazing gegeven word. Dus aan ruwvoer ontbreekt niets :)

Elke dag muesli erbij ;) Word per paard gekeken hoeveel ze nodig hebben;)
En elke dag een beetje brok - word ook per paard gekeken, naar hoeveelheid.
En 3-4 x per week slobber als extraatje na het werk.
Verder zullen ze appels,wortelen & Voederbieten ook als extraatjes krijgen.

Zou dit qua voerrantsoen goed zijn? - heb wel z'n geweldig boekje van school, maar hier kan ik alleen ruw + krachtvoer uithalen. De muesli enzo word lastiger dus wil graag jullie mening horen.

En dan heb ik nog de volgende vraag;
We hebben nu 2 weides, 1 van ong. 20 x 40 (anders groter) en 1 van ong. 30 x 40 (of anders ook groter) en een stuk van 5 x 40 ong. Waar een container opstaat en waar ze schuilstal op komt.

Dus nu was mijn idee - en van de vriendin die het samen met mij huurt- om van de 20 x 40 een rijbak te maken, omheining is er al, en eerst was het ook een rijbak met drainage erin, dit ligt er nog en werkt nog. Maar nu is over die zandlaag veel gras gegroeit. Nu is het ons idee hier de paarden op te zetten, het kaal te laten eten, en er dan op te gaan rijden. kijken hoe fijn het is, want je ziet en voelt duidelijk verschil met de echte weide. En moet en dan nog nieuw zand bij o.i.d dan kan dat daarna nog.

En die bak willen we dan ook gebruiken in dien nodig voor in de winter om ze daarop te zetten als het weiland te nat is. Is dit een goed idee van ons?

Want dan hebben ze in principe alles wat nodig, een weide,schuilstal/inloop, bestrating, paddock/rijbak. en buiten ook zat mogelijkheden om te rijden.

Zijn mijn ideen een beetje realistisch of hebben jullie tips om mijn ideen beter te maken?

Groetjes Esmé

SA Bahiyah Bayesa Elmo

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:36

In onze inloopstal ligt gewoon beton en dat bevalt prima.

In muesli, brok, appels etc. zitten veel stoffen (suiker, zetmeel) die zeer ongezond zijn voor een paard. Deze zou ik dan ook achterwege laten.

Het klinkt verder hartstikke goed. Zoals je zegt hebben ze dan alles dat ze nodig hebben. Ik zou nog kijken naar de indeling van het terrein en er voor zorgen dat de paarden zoveel mogelijk moeten bewegen om van voorziening naar voorziening te gaan. Een soort paddock paradise dus (google) :).

JustOneBite

Re: Nog wat andere vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 11:44

De muesli is alleen voor speciale spieropbouw voor het western gereden paardje :) oke verder is het een fijn antwoord bedankt!

ik weet indd wat een PP is dus dit hoef ik neit meer op te zoeken, ze moeten via een pad naar de paddock/bak, en via een ander pad naar de weide.
vanaf de stal zeg maar, om te drinken en eten. Verder komen in de weide ook een eet en drink plaats waar ze heen kunnen lopen. en alles is af te sluiten door middel van h ekken dus mogen ze niet in de bak/paddock i.v.m dat iemand gaat rijden of niet in de weide omdat het te nat is kan dit gewoon afgesloten worden ;) lopen zullen ze indd genoeg.

SA Bahiyah Bayesa Elmo

Dani_

Re: Nog wat andere vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:53

Klinkt goed! Veel succes!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie