Minipony word kaal na roskammen, Mijt opnieuw?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

DaisyDarling

Minipony word kaal na roskammen, Mijt opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 16:33

Hallo Allemaal,

Het is weer zover |( , Mijn kleine man; Jan heeft weer eens wat..
Dit keer is het; Jah!, dat weet ik dus niet :o.
Hij stond flink te ruien in de wei, dus ik ging em poetsen. Ipv de gebruikelijke grote rui-plukken vlogen er nou gigantische hoeveelheden uit.
Het haar komt echt uit zen huid & hij heeft nu dus kale plekken. Na 2 minuten ben ik opgehouden te rossen aangezien ik niet wil dat meneer het koud krijgt voordat we gaan wassen.. Ook heeft ie witte kale plekken naast & op zen ooglid & bij zen mond. Op zen hals valt het trouwens NIET uit,. :o
Een aantal maanden terug heeft ie mijt gehad, dit was weg maar ik denk dat het dus terug is. Allemaal los haar, kale plekken & schilfers ;(.
Ik weet het alleen niet zeker, dus ik vraag jullie maar even:

Is dit Mijt & wat zouden jullie doen? (DA komt er maandag by, maak maar geen zorgen):
Kaalscheren & wassen & onder dekens of gewoon helemaal roskammen & dan wassen & onder dekens?
Of doe ik raar & is dit normaal ruien by mini-pony`s?

Ik ga hem morgen wassen met het anti-mijt middel dat we nog hebben & dan wachten tot het maandag is(of totdat de DA tijd heeft).

Hierbij foto`s:

Kale plek:
Afbeelding

Hele geroskamde plek:
Afbeelding

Oog:
Afbeelding

Mond:
Afbeelding

Wie heeft enig idee of ervaring??

*DA komt al!!*!
(sorry voor slechte quality)
(nee, Jan word niet verwaarloosd :+ )

Ik wil dit topic trouwens blijven updaten met hoe hij 'beter' word, zodat men een idee krijgt van hoe het met hem gaat..
Morgen dus ook foto`s van een volledig gerosde & gewassen Jan.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 11-09-10 17:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Cheetahfan

Re: Minipony word kaal na roskammen, Mijt opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:36

Bij de eerste 2 foto's, dat is niet kaal, dat is gewoon de winterharen er uit voor zo ver ik kan zien. :)
Dat witte bij zijn oog en neus, zou ik niet weten, sorry.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 16:38

Cheetahfan schreef:
Bij de eerste 2 foto's, dat is niet kaal, dat is gewoon de winterharen er uit voor zo ver ik kan zien. :)
Dat witte bij zijn oog en neus, zou ik niet weten, sorry.

De foto`s zijn nietzo duidelijk, sorry :o
Maar ik kan, duidelijk de huid zien in RL.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:44

vind de pony er zowiezo (even in je profiel gespiekt) niet denderend uit zien.
Zou voor de zekerheid even sebacil aan je DA vragen om mee te wassen (onder het mom van: Baat het niet....) Vitamine spuit is ook geen overbodige luxe.
Voor een 2,5 jarige zit ie wel heel dik in zn haar

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 16:46

stef schreef:
vind de pony er zowiezo (even in je profiel gespiekt) niet denderend uit zien.
Zou voor de zekerheid even sebacil aan je DA vragen om mee te wassen (onder het mom van: Baat het niet....) Vitamine spuit is ook geen overbodige luxe.
Voor een 2,5 jarige zit ie wel heel dik in zn haar

Hij ziet er nu een stuk beter uit :o.. Ik doe echt men best om hem op te knappen, nadat ie een tijdje zo goed als verwaarloosd is geweest..
Sebacil hebben we al, was ik hem morgen dus mee. Vitaminespuit is in 2 maanden al 2 keer ingegaan , netals de wormenspuit!
Hij is nu dus inderdaad erg dik int haar, hij is van het winter geschoren geweest maar toen niet kort gehouden, misschien daardoor!(geschoren omdat ie dus al eens mijt had ;) ).

Mag ik trouwens vragen wat er allemaal slecht aan hem uitziet? :o

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 16:54

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:56

op basis van je profiel dus he...
Dof, kijkt ook dof,plukkerige vacht, rug lijkt er wat op te liggen, iel nekkie...
Algemene indruk: Geen stoere 2 jarige hengst :n

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 16:58

stef schreef:
op basis van je profiel dus he...
Dof, kijkt ook dof,plukkerige vacht, rug lijkt er wat op te liggen, iel nekkie...
Algemene indruk: Geen stoere 2 jarige hengst :n

Lieve schat :+, hij is nu ruin :P
Aangezien zen hengstekuren hem veelteveel stress bezorgden..
Ziet ie er nu beter uit dan?
Dat iele nekkie, jah , dat komt dus door die beet. 1 cm dieper & hij was volledig verlamd geweest ;(
Gelukkig is dat door goede zorgen van mij & flirtatious(hier op bokt) helemaal geheeld, want als het
aan de vorige eigenaren had gelegen was ie helemaal doorgerot :(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:00

het is ook geen verwijt (en ik ben ook je schat niet :P) maar een constatering.
Ik geloof absoluut dat je m aan het opknappen bent, maar ik zie gewoon (nog) geen happy paard

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 17:03

stef schreef:
het is ook geen verwijt (en ik ben ook je schat niet :P) maar een constatering.
Ik geloof absoluut dat je m aan het opknappen bent, maar ik zie gewoon (nog) geen happy paard

Glapje :P. Ik geloof je ookwel, hij is niet een fantastisch jong paardje, maarja; het moet met kleine stapjes gaan..
We zijn hard opzoek naar een vriendje voor hem, maar vind maar eens een klein diertje dat jong & ooknog eens betaalbaar is :z

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:09

paardenmarkt staat er vol mee....

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 17:11

stef schreef:

Jah.. Ik zit ook op school, heb geen eigen trailer & dan moeten ze mekaar ooknog maar eens mogen.. & het andere diertje moet 'gezond' zijn
& het moet een ruintje zijn/worden voordat ie hier komt.. Omdat we anders een ruin&hengst hebben.
Daarom kopen we dus liever particulier.

Maar daar ging het niet om!,
Mensen die dus tips, ideeën of weetikveelwat hebben.. Speak :D

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 01:19

Nou Stef gaf al aardige tips dacht ik. Ik zou alleen eerder voor een goed supplement gaan ipv een vitamine spuit. Dus langdurig een supplement bijvoeren. Zoals bv Equitop Forte, misschien een klein beetje Lijnzaadolie en laten controleren op wormen. Ook als de pony ontwormt is !! Kan best zijn dat er niet met het goede middel ontwormt is. Wormen veroorzaken nogal eens bloedarmoede en daar kan dat doffe ook vandaan komen. Even goed na laten kijken dus.

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 08:39

supersambo schreef:
Nou Stef gaf al aardige tips dacht ik. Ik zou alleen eerder voor een goed supplement gaan ipv een vitamine spuit. Dus langdurig een supplement bijvoeren. Zoals bv Equitop Forte, misschien een klein beetje Lijnzaadolie en laten controleren op wormen. Ook als de pony ontwormt is !! Kan best zijn dat er niet met het goede middel ontwormt is. Wormen veroorzaken nogal eens bloedarmoede en daar kan dat doffe ook vandaan komen. Even goed na laten kijken dus.

Dankjewel :D
Er is ookal eens wormonderzoek gedaan, daar kwam hy clean uit. Hij is ook met 2 verschillende middelen ontwormt ;)
Naar de supplementen zal ik eens gaan kijken..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:27

DaisyDarling schreef:
stef schreef:

Jah.. Ik zit ook op school, heb geen eigen trailer & dan moeten ze mekaar ooknog maar eens mogen.. & het andere diertje moet 'gezond' zijn
& het moet een ruintje zijn/worden voordat ie hier komt.. Omdat we anders een ruin&hengst hebben.
Daarom kopen we dus liever particulier.

Waar een wil is... :j
Goed kans dat het beestje niet happy toont omdat ie geen maatje heeft, dus niet zo onbelangrijk om dit mee te nemen.
Ik heb even gemist of er recent bloedonderzoek is gedaan, dan heb je iig wat meer zicht op de binnenkant van het beestje. Je kan nl wel vanalles gaan voeren met de allerbeste bedoelingen, maar stel dat hij bijv een leverprobleem heeft (roep maar even wat) is het water naar de zee dragen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 13:30

@ Stef

We willen echt wel het beste voor het beestje ;). Maar nu die weer wat heeft, ga ik er geen vriendje bij zetten. Eerst deze maar weer helemaal gezond.
Ik heb hem vandaag weer gewassen met dat mijt-middel, DA komt zo zsm. Recent bloedonderzoek is niet gedaan, ga ik wel laten doen.
Hij staat niet helemaal afgezonderd van andere paarden, vanuit zen wei kan ie heel dichtbij andere paarden zien & er komt ook regelmatig een vriendje op bezoek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:31

Ik zeg ook niet dat dat niet zo is, maar ik heb eerder pony's zien vereenzamen. Mensen tastten compleet in het duister, bloedwaardes etc waren allemaal prima in orde, tot de DA met het idee kwam: Zet er eens een pony bij.. En het probleem was opgelost :j

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 13:33

stef schreef:
Ik zeg ook niet dat dat niet zo is, maar ik heb eerder pony's zien vereenzamen. Mensen tastten compleet in het duister, bloedwaardes etc waren allemaal prima in orde, tot de DA met het idee kwam: Zet er eens een pony bij.. En het probleem was opgelost :j

We laten hem helemaal onderzoeken, bloed etc. & dan gaan we opzoek naar een vriendje..
Want jij snapt ook dat je geen 2 zieke pony`s wil :)
& wat het belang van vriendjes betreft heb ik genoeg ervaring, mbt mijn konijnen die ook in koppels leven :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:41

ik zou even een huid onderzoekje laten doen.. en hem behandelen.
als je hem u hebt behandeld met mijt spul.. en je hebt luizen.. ben je nog niet op het goede pad..
eerst even uitsluiten voor je gaat rotzooien.

daarna zo snel mogelijk een vriendje er bij..
niet een leuke vriendin die het leuk vindt bij je te staan met haar paardje ?

als je alles samen doet scheelt ook nog is een hoop werk :j

~~~~ Milan Maxim ~~~~
Bevallen :D Milan & Jorrit <3

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:55

sebacil dood ook luizen en andere beestjes. al had ik er mee gewacht tot wat de dierenarts had verteld. nu vind die geen levend beest meer op je pony maandag.
je kan hem gelijk om advies vragen over suplementen etc.
verder zou ik het niet weten. die kale plekken heeft me pony ook wel eens geschuurt als die luis of schurft had. maar die heeft nooit witte plekken rond ze ogen of mond gehad.
succes

ps mag die niet tussen de groter paarden lopen tot je een maatje voor hem hebt. beter iets dan niet. snap donders goed dat je niet te snel wil beslissen over een nieuw maatje maar goed zoekt

:+: BLACKY :+: ~30 jaar mijn vriendje

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 13:58

blacknorton schreef:
sebacil dood ook luizen en andere beestjes. al had ik er mee gewacht tot wat de dierenarts had verteld. nu vind die geen levend beest meer op je pony maandag.
je kan hem gelijk om advies vragen over suplementen etc.
verder zou ik het niet weten. die kale plekken heeft me pony ook wel eens geschuurt als die luis of schurft had. maar die heeft nooit witte plekken rond ze ogen of mond gehad.
succes

ps mag die niet tussen de groter paarden lopen tot je een maatje voor hem hebt. beter iets dan niet. snap donders goed dat je niet te snel wil beslissen over een nieuw maatje maar goed zoekt

De dierenarts adviseerde vorige keer om als ie hetzelfde weer kreeg gewoon met het spul dak kreeg te wassen ;)
Levende beesten zaten zowieso niet op hem, alleen maar schilfers.

Over het vriendjes-gedoe hoef ik nu even geen reacties, dat weet ik allemaal wel ;)!
Bij grote paarden lopen is geen optie, daar gaat ie onder de draden door.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:09

dan is het duidelijk dan wil die niet bij de andere grotere. de mijne is omgekeerd. die dijkt er onderdoor als die alleen staat (al is het maar voor 5 min)

oke, dan maakt die er waarschijnlijk ook geen probleem van. in het voorjaar/winter zie ik de luis wel lopen door zijn vacht bij de manen en oren. maar zomers niet dan zijn ze te klein. toen hebben ze het onder de microscoop moeten bekijken om er achter te komen waarom die schuurde als ik hem toen gewassen (met sebacil) had waren ze er niet achter gekomen vandaar. heb hem er overigs nog nooit voor geschoren, maar de luis loopt en legt de eitjes vooral rond de manenkam. dus dat is makkelijker door te komen dan de dikke vacht.

denk dat je het wel weet maar voor de zekerheid was ook al je borstels dekjes etc om her besmetting te voorkomen en blijf de herhaling toepassen ookal ziet het er al beter uit als de gelegde eitjes uitkomen kan je ander weer op nieuw beginnen als die weer eitjes leggen (weet niet zeker of dat met mijt ook is).

succes hopelijk knapt die snel op.

:+: BLACKY :+: ~30 jaar mijn vriendje

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 14:13

blacknorton schreef:
dan is het duidelijk dan wil die niet bij de andere grotere. de mijne is omgekeerd. die dijkt er onderdoor als die alleen staat (al is het maar voor 5 min)

oke, dan maakt die er waarschijnlijk ook geen probleem van. in het voorjaar/winter zie ik de luis wel lopen door zijn vacht bij de manen en oren. maar zomers niet dan zijn ze te klein. toen hebben ze het onder de microscoop moeten bekijken om er achter te komen waarom die schuurde als ik hem toen gewassen (met sebacil) had waren ze er niet achter gekomen vandaar. heb hem er overigs nog nooit voor geschoren, maar de luis loopt en legt de eitjes vooral rond de manenkam. dus dat is makkelijker door te komen dan de dikke vacht.

denk dat je het wel weet maar voor de zekerheid was ook al je borstels dekjes etc om her besmetting te voorkomen en blijf de herhaling toepassen ookal ziet het er al beter uit als de gelegde eitjes uitkomen kan je ander weer op nieuw beginnen als die weer eitjes leggen (weet niet zeker of dat met mijt ook is).

succes hopelijk knapt die snel op.

Wij hebben een speciale mini wei, met draad op 20/50/90 cm met stroom tegen ontsnappen :)
Daarnaast krijgt ie ook gewoon veel aandacht & te doen van mij, natuurlijk snap ik dat dat een vriendje niet kan vervangen ;).
Hij had de vorige keer ook geen beestjes, maar de DA dacht dus mijt :P & toen ging het over.
Ik heb zen halster/deken/borstels ook allemaal al in het mijt-wasmiddel & de dettol gehad :).

Ik hoop ook dat ie snel opknapt, ik hou jullie op de hoogte ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:16

mijt zijn ook beestjes :j

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 14:19

stef schreef:
mijt zijn ook beestjes :j

Beestjes zaten er dus niet(ook vorige keer niet) alleen schilfers, maar het spul dat we kregen werkte dus wel.
Het heet geen Sebacil maar Sarnacuran. Dit is (heb ff gegoogled) een echt paardenmiddel dat ook tegen schurft word gebruikt.
Per 10 ml leng je het aan met 10 liter water & het moet ingesmeerd worden om dan op te drogen.
Het heeft een heel goede werking, alleen moet men goed opletten dat het niet in ogen/slijmvliezen komt.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 12-09-10 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt