Stroomapparaat: groter voltafgifte, trekt ook meer 'stroom'?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JoyCiej007

Stroomapparaat: groter voltafgifte, trekt ook meer 'stroom'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 13:29

Ik ben echt helemaal niet thuis in de schrikdraadapparaten, weet er wel iets van maar zie door de bomen het bos niet meer.
Nu heb ik dit apparaat gezien:
http://dieren.marktplaats.nl/stalling-e ... ind=6&df=1

(de 2e leek mij beter, de Pomelac 220 v.)

Nu is mijn wei aangesloten op het stroomapparaat van de buurman. Ook via het stopcontact. Als je met een stroommeter op het lint meet, geeft het metertje soms 1,2 aan, soms 2,2. Igg nooit meer dan 2,2. De klap die je krijgt is ook niet erg groot. Is dat kilovolt, volt, ampére??
Van zijn stroomapparaat weet ik verder ook niets.

Nu staat er bij het apparaat uit de advertentie dat de afgiftespanning onbelast 8000 v. is.
Dus als je geen lek ergens hebt en je meet met een stroommeter op je stroomlint, dan zou de meter dus 8 moeten aangeven? Of werkt het anders?

Nu vragen wij ons vooral af; is het niet zo hoe groter de schok en hoe 'krachtiger' het apparaat dus, hoe meer stroom het trekt en kost uit het stopcontact, dus vanaf het lichtnet??
Dus dat mijn schrikdraadapparaat meer stroom uit het stopcontact trekt dan het schrikdraadapparaat van de buurman??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:25

Dat hangt van de meter af, wat die meet. Het lijkt me haast dat die joules zou moeten aangeven, wat de klap op het draad wordt uitgedrukt in Joules (energiemaat).

Normaalgesproken wordt het verbruik van een apparaat in Watt aangegeven - daar word je met je electriciteitsrekening ook op afgerekend: het aantal kWh dat je verbruikt. Dus het wattage van je apparaat bepaalt je stroomrekening, en op je kastje staat als het goed is hoeveel Watt het ding is. Meer Watts betekent overigens meestal óók meer Volts, maar dat hoeft niet. Als er veel toeters en bellen op zitten in de vorm van waarschuwingslichtjes gaan daar ook Watts heen.

Hoe hoger het voltage, hoe meer kilometers schrikdraad je er aan kunt hangen. Het (hoge) voltage is nodig omdat je een hele hoge weerstand hebt (hele dunne draden over enorme lengtes). En dat is maar goed ook, want je ampèrage bepaalt hoe 'gevaarlijk' een schok is, en V = I x R. Hoog voltage en een hoge weerstand betekent dus lage I (stroom, amperes).
En meer Volts wil ook nog niet meer Joules in de klap betekenen, dat hangt dan weer van het apparaat af, of het die Volts voor 'afstand' of voor 'klap' gebruikt.

De 220 V van het lichtnet is dodelijk omdat er 16 (of soms zelfs 32) ampere achter zit. En die 8000 V van je schrikdraad krijg je niets van, omdat dat mAmperes zijn, wat er aan stroom doorheen gaat.

Rivendell

Re: Stroomapparaat: groter voltafgifte, trekt ook meer 'stroom'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:06

Mijn draad tester geeft de waarde in kilowatt aan. Een lichtnet apparaat hoort tussen de 6 en 9 kW te geven. Een batterij (zo'n klok) geeft meestal niet meer dan 4 kW.
Het ligt ook wel aan je draad hoeveel er uiteindelijk tegen het paard aan komt.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:03

Melanie5 schreef:
Mijn draad tester geeft de waarde in kilowatt aan. Een lichtnet apparaat hoort tussen de 6 en 9 kW te geven. Een batterij (zo'n klok) geeft meestal niet meer dan 4 kW.
Het ligt ook wel aan je draad hoeveel er uiteindelijk tegen het paard aan komt.

Pardon :? Nou maakt Ibbel hier en daar wel een klein foutje tegen de wet van onze grote vriend Ohm, maar dat is niks bij wat hier staat.....

Als jouw apparaat 6kW geeft bij 8000V, dan zou dat apparaat 750mA afgeven! Echter, om die 6kW in de draad te stoppen, zul je ook 6kW uit het net moeten trekken en ik geloof niet dat jij een eindgroep van 32A hebt (dat zou betekenen dat je minimaal een 3x80A hoofdbeveiliging hebt, dat valt onder grootverbruik/industrie!) Wat een 9kW uitvoering doet mag je zelf even uitrekenen, P (W) = U (V) x I (A).

Het lijkt me waarschijnlijker dat ie gewoon kV aangeeft, zoals al die metertjes dat doen en dat klopt ook iets beter bij de werkelijkheid.

Voor TS: Maak je niet druk, meer power kost inderdaad meer stroom, wel helemaal 0,1kWh op jaarbasis, of daaromtrend. Kortom, het gaat nergens over. Neem gewoon een degelijke, met 10J pulsvermogen (is wettelijk max in NL) dan houdt je ook nog wat vermogen over wanneer het natte gras tegen de draad komt.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:24

Ik heb ook zo'n stroom tester en die geeft gewoon KiloVolt aan.
Ik heb nu een nieuwe batterij van 9volt en 165Ah [hoogste die er is] en de meter geeft maar 4,6 tot 5,0 aan.Hoe groter de omtrek is van je weiland hoe hoger de Ah moet zijn.
Als jou meter maar 1,2 of hogguit 2,2 aangeeft zit er weinig stroom op je lint.Als je stroom hebt op het lichtnet dan moet er ergens een onderbreking zijn lijkt me.
Ik heb toevallig pas nog een stuk lint moeten vervangen,gaf geen stroom meer door.Wat bleek?er waren veel brandgaten in dat stuk lint.

FB Groep Second Chance.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:34

gohya schreef:
Ik heb nu een nieuwe batterij van 9volt en 165Ah [hoogste die er is] en de meter geeft maar 4,6 tot 5,0 aan.Hoe groter de omtrek is van je weiland hoe hoger de Ah moet zijn.
Als jou meter maar 1,2 of hogguit 2,2 aangeeft zit er weinig stroom op je lint.Als je stroom hebt op het lichtnet dan moet er ergens een onderbreking zijn lijkt me.
Ik heb toevallig pas nog een stuk lint moeten vervangen,gaf geen stroom meer door.Wat bleek?er waren veel brandgaten in dat stuk lint.

sorry, meer gezwam in het niks. Een grotere omtrek verlangt een groter pulsvermogen (Jouls). Meestal gaat dit samen met een hogere spanning.
Ah zegt alleen iets over de capaciteit van de batterij; wat op het lint staat wordt bepaalt door het apparaat.

Bij lange afstanden is het zinvol om de linten op een aantral punten onderling door te verbinden. Dit geeft een betere puls op het verste punt van je omheining. Bovendien is de omheining minder gevoelig voor zwakke plekken in het lint.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:11

ikke schreef:
gohya schreef:

sorry, meer gezwam in het niks. Een grotere omtrek verlangt een groter pulsvermogen (Jouls). Meestal gaat dit samen met een hogere spanning.
Ah zegt alleen iets over de capaciteit van de batterij; wat op het lint staat wordt bepaalt door het apparaat.

Bij lange afstanden is het zinvol om de linten op een aantral punten onderling door te verbinden. Dit geeft een betere puls op het verste punt van je omheining. Bovendien is de omheining minder gevoelig voor zwakke plekken in het lint.

Gezwam?? waar ik mijn batterij heb gekocht hebben ze mij dat zo uit gelegd.Het Ah gehalte zou met de omtrek van het weiland te maken hebben.Ik heb dit zelf niet verzonnen maar zo werd het mij verteld.Kan me niet voorstellen dat de verkoper dit zelf verzint?

FB Groep Second Chance.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:10

gohya schreef:
Gezwam?? waar ik mijn batterij heb gekocht hebben ze mij dat zo uit gelegd.Het Ah gehalte zou met de omtrek van het weiland te maken hebben.Ik heb dit zelf niet verzonnen maar zo werd het mij verteld.Kan me niet voorstellen dat de verkoper dit zelf verzint?

geen idee hoe groot de duim van die verkoper is maar het slaat in ieder geval nergens op.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:55

Op mijn meter staat toch echt kW. Ik heb zelf de ballen verstand van natuurkunde en al die afkortingen. Weet alleen dat dat ding kW zegt. Is zo'n oranje van Gallagher. En mij is verteld dat er tussen de 6 en 9 op moet staan bij een lichtnet apparaat.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:13

ikke schreef:
gohya schreef:

geen idee hoe groot de duim van die verkoper is maar het slaat in ieder geval nergens op.

Kan jij me vertellen waar ik dan naar moet kijken?
Ik wil een batterij die de hele omtrek van het weiland voorziet van stroom en dat overal zowat gelijk is aan voltage.Ik snap ook niet waarom mijn stroomtester maar 5,0 KV aangeeft als er net een nieuwe batterij inzit van 9volt.Ik heb een oranje tester,merk weet ik zo niet.

FB Groep Second Chance.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:26

gohya schreef:
ikke schreef:

Kan jij me vertellen waar ik dan naar moet kijken?
Ik wil een batterij die de hele omtrek van het weiland voorziet van stroom en dat overal zowat gelijk is aan voltage.Ik snap ook niet waarom mijn stroomtester maar 5,0 KV aangeeft als er net een nieuwe batterij inzit van 9volt.Ik heb een oranje tester,merk weet ik zo niet.

Of je apparaat in staat is om je hele wei van een goede schok te voorzien ligt aan je apparaat, niet aan de batterij. Die 165ah waar je eerder over schreef is een maat voor de capaciteit. Dus bij hetzelfde apparaat, hoe groter de Ah hoe langer de batterij meegaat.
Apparaten op een batterij geven minder spanning op de draad dan lichtnetapparaten. Ik ben dus niet helemaal verbaast dat je maar 5kV meet. waarschijnlijk zal dat toch wel kloppen.

De schokenergie (in Jouls) en de spanning (in kV) bepalen feitelijk hoe lang de draad mag zijn, maar ik heb geen zicht op de geadviseerde verhoudingen. Elektriciteit is welliswaar mijn vak, maar de hoogspanning die ik maak is niet geschikt voor schrikdraad, die staat op de draden hoog in de lucht.........

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:30

Oke dan! nu begrijp ik wat meer.
Ik moet dus ook naar het apparaat zelf kijken,ik dacht altijd dat alle apparaten hetzelfde waren,maar dat je moest kijken welke batterij je erin doet. Niet dus,dank je voor je uitleg.

FB Groep Second Chance.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie