Specificaties waaraan een schrikdraadapparaat moet voldoen ?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pmarena

Specificaties waaraan een schrikdraadapparaat moet voldoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 11:11

We zijn hier met spoed op zoek naar een nieuwe schrikdraadapparaat , op het lichtnet.

Maar er zijn zoveel verschillende te koop , en ik zie nergens echt duidelijk uitgelegd welke specificaties er nodig zijn voor een paardenwei. Het lijkt wel of elke verkoper weer andere waardes gebruikt :P

De 1 richt zich op het (uitgaande ?) voltage , de ander weer op Joules...

Wat zijn nu echt de waardes die ertoe doen ?

Zo hebben we nu een schrikdraadapparaat op het oog dat geschikt voor een afrastering tot 65 km , en dat 1,5 Joule "is" , maar je hebt hem ook in bvb. 4,5 Joule en die is dan nog voor een veel langer eind.

Natuurlijk moet hij wel de juiste afstand kunnen halen , maar ik neem aan dat dat ook nog erg verschilt qua welk lint / draad je gebruikt.... alhoewel ik toch aanneem dat zit ver genoeg zal reiken :P

Maar belangrijker vind ik dat de klap die ze krijgen hard genoeg is. Er zit 1 erg hardnekkige kleine pony bij die van mij bij wijze van spreken zachtjes aan wel eens 30 seconden mag liggen stuiptrekken als ze nog 1 keer onder de draad door probeert te schieten :o

Welke waarde geeft nou eigenlijk de grootte van de klap aan , en welke grootte heb je nodig in de categorie hardnekkige kleine ponies ? Help :)

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

Ibbel

Re: Specificaties waaraan een schrikdraadapparaat moet voldoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:38

Joule geeft de grootte van de klap aan. Dat moet je dus aanhouden.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:43

Ik had ook eerst een fijn apparaat met 1.5 Joule. Mijn veulen vond dat tof, die trok zich er niets van aan en kroop door de draden heen.
Nu hebben we een nieuw apparaat, volgens mij 5.5 Joule. Mijn veulen werd in het begin al zenuwachtig als ze er naast stond.

Bij het bekijken van de afstand is het handig om rekening te houden met de draden, en vooral dubbel te berekenen als je meerdere draden boven elkaar hebt. Mijn mijn Houdini heb ik altijd drie draden boven elkaar. Dat wil dus wel zeggen dat de afstand die het apparaat moet kunnen overbruggen ook verdrievoudigd.

Verder is het belangrijk om te kijken naar je begroeiing. Ik merk dat ook maar een beetje begroeiing tegen de draad, flink wat lekkage veroorzaakt.

Succes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 11:44

Dat idee had ik dus ook , maar je ziet daar niet altijd info over staan. Of ze hebben het over bvb. 0,2 joule , voor een goed Gallegher paarden-schrikdraadapparaat , terwijl een apparaat van Cranenbroeck dan weer als laagste begint met 1,5 Joule , dan nog naar duurdere versies van 4,5 of 6 Joule gaat.

Daar raak ik de weg kwijt :)

Is zo'n 1,5 Joule / 65 km nou goed , of is dat bij wijze van spreken "honden-schrikdraad" :P

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:52

pmarena schreef:
Dat idee had ik dus ook , maar je ziet daar niet altijd info over staan. Of ze hebben het over bvb. 0,2 joule , voor een goed Gallegher paarden-schrikdraadapparaat , terwijl een apparaat van Cranenbroeck dan weer als laagste begint met 1,5 Joule , dan nog naar duurdere versies van 4,5 of 6 Joule gaat.

Daar raak ik de weg kwijt :)

Is zo'n 1,5 Joule / 65 km nou goed , of is dat bij wijze van spreken "honden-schrikdraad" :P

Ik zou voor geen goud meer een apparaat van 1.5 Joule kopen. Dat is maar een klein schokje. Als je al een paard hebt wat uitbreekt, niet handig dus.
Ik heb bedacht dat de meeste paarden behoorlijk gevoelig zijn en dat er daarom waarschijnlijk apparaten met van die kleine schokjes als zijnde paarden-apparaat worden aangeboden.

Ik heb toen ik mijn apparaat kocht, een meneer gebeld uit Opheusden. Fijne kerel, goede service. Heeft een bult aan apparaten en is zeker niet de duurste.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:39

pmarena schreef:

Hondenschrikdraad is 0,1 Joule :P

Als je geen 65 km draad nodig hebt, zou ik nooit een apparaat met zoveel vermogen kopen. Kost je alleen maar geld, want je hebt wel het vermogen nodig om die 65 km van voldoende 'klap' te voorzien, dus die stroom staat-ie wel te vreten. :$
1,5 Joule is voor 'normale' paarden voldoende. Heb je erg langharige types (dikke manen, dikke wintervachten) die bovendien uitbrekers zijn, of heb je bv hengsten die je écht 100% zeker binnen hun eigen paddockje wilt houden, kun je beter voor 3 of 5 Joule gaan. 10 Joule is koeienwerk, dat is wel érg grof voor een paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 16:50

Nouja , die 65 km vind ik dus maar vaag , of je er nu een draad van heel weinig weerstand aan hangt of een draad met een enorme weerstand....dat zal ongetwijfeld een flink stuk schelen in het "bereik" van de puls :P

Overigens is die van 65 km de simpelste in deze serie :)

Maar die 1,5 Joule is dus inderdaad niet indrukwekkend.

Shet die al tientallen keren onder de draad door is gegaan moet echt eens goed op haar donder krijgen , dus dit lijkt me dan niet toereikend dan inderdaad.

Heb nu deze op het oog , die klinkt beter geschikt voor zo'n harig en hardleers beestje :

http://www.schrikdraadwinkel.nl/apparat ... -7500.html

Verbruik van 10 Watt , dat valt toch wel mee dan ? :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie